ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هر آنچه باید در مورد نسخه پیش نمایش اندروید 8.1 بدانید

پس از رونمایی رسمی گوگل از اولین نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید ۸.۱ که هفته گذشته انجام شد، بالاخره امروز این به‌روزرسانی برای کاربران منتشر شد. این ورژن جدید اندروید که در حال حاضر ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۴ آبان ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

پس از رونمایی رسمی گوگل از اولین نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید ۸.۱ که هفته گذشته انجام شد، بالاخره امروز این به‌روزرسانی برای کاربران منتشر شد. این ورژن جدید اندروید که در حال حاضر برای دیوایس های نکسوس و پیکسل در دسترس قرار گرفته مجموعه ای از تغییرات زیر پوستی را برای اندروید به ارمغان آورده که به آهستگی توسط کاربران در حال کشف شدن هستند.

در این مقاله قصد داریم که شما را با چند مورد از این تغییرات آشنا کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

ایستر اِگ جدید اوریو

اشاره بر شماره ورژن اندروید 8.0 در این نسخه از سیستم عامل، لوگویی به شکل O را به نمایندگی از اوریو روی صفحه ظاهر می کرد. اما در اندروید 8.1 بالاخره شاهد لوگوی کامل و مناسبی برای اندروید اوریو هستیم که یک بیسکویت گرد که نقش کاراکتر رباتی اندروید رویش حک شده را به نمایش می گذارد.

اشاره مجدد روی این لوگو دیگر یک بازی جدید با محوریت اوریو را اجرا نمی کند، بلکه یک اختاپوس انیمیشنی را به نمایش می گذارد که کاربران در ماه جولای و در چهارمین نسخه پیش نمایش اندروید اوریو کشف کرده بودند.

تغییر رنگ و کم رنگ شدن نوار مسیریابی

در اندروید ۸.۱، نوار مسیریابی دیوایس های پیکسل بسته به موقعیت می تواند رنگ هایش را تغییر بدهد. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، با ورود کاربر به منوی Settings، نوار مسیریابی برای هماهنگ شدن با رنگ های محیط به رنگ سفید درآمده است. نکته دیگر این که دکمه ها پس از گذشت چند ثانیه از حضور در این منو کمرنگ تر شده اند.

حذف گزینه sRGB در پیکسل های سال ۲۰۱۶

اندروید ۸.۱ گزینه Picture color mode برای فعالسازی حالت sRGB را در قسمت Developer Options پیکسل های سال ۲۰۱۶ حذف نموده است. این قابلیت همچنین در دیوایس های پیکسل ۲ و پیکسل ۲ XL هم حضور ندارد.

منوی تنظیمات سریع نیمه شفاف برای دیوایس های قدیمی

پیکسل ۲ و پیکسل ۲ XL دارای یک منوی تنظیمات سریع نیمه شفاف هستند تا کاربران بتوانند موقع استفاده پشت آن را هم ببینند. حالا اندروید ۸.۱ همین خصوصیت را برای دیوایس های قدیمی تر (مثل نکسوس 6P) نیز به ارمغان می آورد.

منوی پاور شناور جدید

اندروید ۸.۱ یک منوی پاور شناور جدید را هم معرفی می کند که با فشردن دکمه پاور دیوایس درست مقابل آن ظاهر می شود. این منوی پاور درست مثل تنظیمات سریع می تواند رنگ خود را با تصویر پس زمینه شما تطبیق دهد و دو دکمه Power Off و Restart را در خود دارد.

تم های تاریک و روشن بسته به تصاویر پس زمینه

بسته به والپیپری که برگزیده اید، سیستم UI اندروید ۸.۱ می تواند از میان دو تم تاریک یا روشن یکی را انتخاب کند. هر تمی که انتخاب شود بر اجزایی مثل منوی تنظیمات سریع، منوی پاور، میان بر اپلیکیشن ها، اجزای پیکسل لانچر (شامل منوی کشویی اپلیکیشن ها، پس زمینه فولدرها، گوگل فید) و دیگر بخش های رابط کاربری اثر گذار خواهد بود.

نمایشگر همیشه روشن یا Always on Display

یکی از کاربران دیوایس پیکسل XL ادعا کرده که پس از نصب پیش نمایش اندروید ۸.۱، در System UI Tuner آن قابلیت Ambient Display را مشاهده کرده است. با این وجود بعضی کاربران وجود چنین قابلیتی را رد کرده اند.

همچنین نویسندگان وبسایت 9to5Google پس از چک کردن System UI Tuner یک موبایل پیکسل سال ۲۰۱۶ هیچ گزینه ای با عنوان  Always-on Ambient Display را مشاهده نکرده اند. مضاف بر این به نظر می رسد که نوار مسیریابی و لاک اسکرین هم در دیوایس های پیکسل ۲ XL مبتنی بر اندروید ۸.۱ غایب باشند.

البته کاربر مدعی وجود Always on Display برای اثبات ادعای خود ویدیویی در گوگل پلاس منتشر کرده که نمایشگر همیشه روشن را در اندروید ۸.۱ به نمایش می گذارد. با این وجود مشخص نیست که این ویدیو چگونه ساخته شده است.

دسترسی راحت تر به تنظیمات ژست های حرکتی

منوی تنظیمات در اندروید ۸.۱ تغییرات گسترده ای به خود دیده. یکی از مواردی که کاربران به تازگی کشف کرده اند، دسترسی راحت تر به تنظیمات ژست های حرکتی است. قبلا در اندروید ۸.۰ بخش های Languages، Input و Gestures همگی در یک منوی واحد قرار گرفته بودند و اگر می خواستید به تنظیمات ژست های حرکتی دسترسی داشته باشید باید آن ها را در تب Advanced پیدا می کردید.

اما حالا و در اندروید ۸.۱ ژست های حرکتی در منوی تنظیمات برجسته تر شده و در مرکز توجهات کاربر قرار گرفته اند که در تصویر بالا می توانید آن را مشاهده کنید.

جایگزینی نوتیفیکیشن اپ های «در حال اجرا در پس زمینه» با «مصرف کننده باتری»

اندروید اوریو اجرای اپلیکیشن ها در پس زمینه را با نمایش یک نوتیفیکیشن پایدار و غیر قابل حذف به کاربر یادآوری می کرد. حالا در اندروید ۸.۱، این نوتیفیکیشن با شکل و شمایلی تازه ظاهر می شود و دقیقا به شما می گوید که کدام اپلیکیشن ها مشغول مصرف باتری هستند.

خوشبختانه این نوتیفیکیشن دائمی نیست و کاربران می توانند هر زمان که بخواهند نمایش آن را غیر فعال کنند.

مواردی که گفتیم، فقط بخشی از تغییراتی بودند که تا این لحظه در نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید ۸.۱ کشف شده اند. اگر شما هم این نسخه را نصب کرده و قابلیت های جدیدی در آن یافته اید، از شما دعوت می کنیم که آن ها را برای اضافه شدن به مقاله با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • amir khani
    amir khani | ۴ آبان ۱۳۹۶

    تو خماری موندن برا اپدیت هم اضافه کن :)

مطالب پیشنهادی