ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

جنگجویان آینده؛ نگاهی به تکنولوژی برقی مرسدس بنز و بی ام و

سال 2017 میلادی و نمایشگاه فرانکفورت را باید به عنوان پیش نمایشی از آینده توصیف کرد. از مرسدس بنز AMG Project One هیبریدی گرفته که با قوای محرکه خودروهای فرمول یک، لقب ابر خودرو لایق ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۵ آبان ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

سال 2017 میلادی و نمایشگاه فرانکفورت را باید به عنوان پیش نمایشی از آینده توصیف کرد.

از مرسدس بنز AMG Project One هیبریدی گرفته که با قوای محرکه خودروهای فرمول یک، لقب ابر خودرو لایق آن است تا جگوار I-Pace تمام الکتریکی با حداکثر قدرت 400 اسب بخار که از پلت فرم جگوار لندرور استفاده می کند.

در واقع می توان گفت که همه خودروسازان با یورشی عجیب به استقبال از بزرگ ترین تغییر در صنعت خودروسازی در یک قرن گذشته رفته اند و می خواهند برای بازی بزرگ بعدی آماده باشند. اما مسئله اینجاست که کسی دقیق نمی داند نقشه راه درست دقیقا چیست.

گروه خودروسازی دایملر و بی ام و اعلام کرده اند که تا پایان سال 2020 میلادی بین 10 تا 12 محصول مجهز به باتری روانه بازار خواهند کرد.

دیگر مدل ها نیز به صورت هیبرید و یا به سیستم برقی 48V مجهز خواهند شد.

به نظر می رسد که هر دو در حال دنبال کردن یک هدف مشخص هستند اما شیوه و روش انجام آن ها کاملا متفاوت از همدیگر به نظر می رسد.

دایملر بیش از 12 میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری کرده است. این شرکت از روش های مختلفی برای الکتریکی کردن محصولاتش استفاده می کند.

خارج کردن موتور های احتراق داخلی بنزینی و دیزلی از محصولات اسمارت تا پایان سال 2020 هدف این شرکت اعلام شده است.

تا همین زمان از تمامی مرسدس بنز های موجود یک نسخه شبه هیبریدی یا هیبریدی نیز عرضه خواهد شد.

خودروهای ساب کامپکت یا جمع و جور نیز با استفاده از پلت فرم MFA2 که در کلاس های A و B این شرکت استفاده می شوند به قوای برقی مجهز خواهند شد و در سال 2019 وارد بازار خواهند شد.

اما سرمایه گذاری اصلی بر روی یک پلت فرم خاص و کاملا جدید خواهد بود که می تواند مدل های بسیاری را در زیر شاخه برند EQ جای دهد. اولین محصول این پلت فرم در سال 2020 میلادی از راه خواهد رسید.

این پلت فرم قابلیت های بسیاری به مهندسان مرسدس بنز می دهد تا فاصله محوری را بزرگ و کوچک کنند تا تعداد باتری ها، بسته های باتری، تعداد موتورهای الکتریکی و یا حتی نحوه انتقال قدرت به چرخ های عقب و یا هر چهارچرخ را انتخاب کنند.

در آن سوی میدان بی ام و تنها دو پلت فرم را آماده خواهد کرد. یکی به صورت کامل محور جلو خواهد بود و دیگری محور عقب. این مسئله می تواند استفاده از قوای محرکه احتراق داخلی، سیستم های هیبریدی پیشرفته و تمام الکتریکی را هموار کند.

دایملر معتقد است که این استراتژی منجر به افزایش وزن، پیچیدگی در بخش قوای محرکه خودرو و مشکلات تولید را به وجود آورد، اما بی ام و با این نظر مخالف است و اعلام کرده که بیش از 10 سال بر روی این پلت فرم ها کار کرده است.

بی ام و به دنبال رسیدن به حد اعلا انرژی الکتریکی است و با ساخت سلول های مخصوص به خود که از ساختار شیمیای مخصوص به خود بهره می برند، بهره وری را دو چندان خواهد کرد.

همراه با توسعه سیستم های الکترونیکی مدولار و موتور های با قابلیت قرار گیری در چرخ ها، بی ام و اعلام کرده است که اگر ظرفیت انرژی سلول های باتری را دو برابر کنیم می توانیم با معماری فعلی پلت فرم هایمان، خودروهای الکتریکی جدیدی را عرضه کنیم.

بی ام و در حال حاضر به این سطح از فن آوری رسیده است اما برای تولید انبوه آن به وقت بیشتری نیاز دارد.

نسخه تولیدی کانسپ رونمایی شده در نمایشگاه فرانکفورت یعنی I Vision Dynamics در سال 2021 از راه می رسد و تحت نام i5 عرضه خواهد شد. شتاب گیری از صفر تا 100 زیر 4 ثانیه و بردی در حدود 370 کیلومتر، این مدل را تبدیل به نسخه متفاوت از سری 5 معمولی بی ام و خواهد کرد.

بیش از 10 مدل منحصر به فرد تحت نام سری i عرضه خواهد شد و بین 20 تا 30 مدل iPerformance نیز با قابلیت حرکت در حالت تمام الکتریکی به میزان 100 کیلومتر، عرضه خواهد شد.

حال کدام یک در حال دنبال کردن مسیر درست هستند؟ دایملر یا بی ام و؟ برای رسیدن به پاسخ این مسئله باید حدودا 10 سال صبر کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hamed A
    Hamed A | ۵ آبان ۱۳۹۶

    و ما اند خم یک کوچه ایم

مطالب پیشنهادی