ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هرآنچه باید در مورد خدمات رومینگ اپراتورهای ایرانی بدانید

اپراتورهای موبایل ایران در سال‌های اخیر تلاش داشته‌اند تا خدمات مناسبی را در خارج از خاک ایران نیز در اختیار مشترکین خود قرار دهند و رقابتی را در زمینه تعداد کشورهای تحت پوشش خود آغاز ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۶ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

اپراتورهای موبایل ایران در سال‌های اخیر تلاش داشته‌اند تا خدمات مناسبی را در خارج از خاک ایران نیز در اختیار مشترکین خود قرار دهند و رقابتی را در زمینه تعداد کشورهای تحت پوشش خود آغاز کرده‌اند؛ رقابتی که این روز‌ها داغ‌تر از هر زمان دیگری شده است.

کشورهای تحت پوشش

ایرانسل خبر می‌دهد که با بر بهره‌مندی از گسترده‌ترین شبکه رومینگ بین‌الملل نسل سه در ۱۴۵ کشور، با ۲۶۸ اپراتور خارجی همکاری می‌کند تا مشترکین ایرانی بتوانند در خارج از کشور نیز خدمات قابل‌قبولی را دریافت کنند. این اپراتور در ۴۲ کشور و با همکاری ۵۵ اپراتور، قادر به ارائه خدمات نسل چهار شده است. اما وضعیت اپراتورهای اول و سوم ایران چگونه هستند؟ 

نقشه کشورهای تحت پوشش شبکه رومینگ بین‌الملل رایتل

رایتل اما با ارائه یک نقشه در وب‌سایت خود، خبر می‌دهد که کاربران این اپراتور می‌توانند در ۴۶ کشور خدمات نسل چهار را دریافت کنند. این در حالیست که خدمات رومینگ نسل سوم اپراتور سوم در ۱۳۴ کشور در دسترس مشترکینش قرار دارند.

در این میان همراه اول که در دو سال اخیر بیشتر تمرکز خود را روی نوسازی تجهیزات شبکه در داخل ایران و ارائه نسل چهارم قرار داده، در ۱۱۲ کشور خدمات رومینگ 3G و در ۱۲ کشور نیز به ارائه رومینگ 4G یا «نوترینو» می‌پردازد.

در جدول فوق می‌توانید تعداد کشورهای تحت پوشش 4G و 3G اپراتورهای ایرانی را مشاهده کنید و با مراجعه به وب‌سایت این اپراتور‌ها، لیست کشور‌ها و تعرفه‌های رومینگ در آنها را مشاهده کنید.

تعرفه رومینگ سه اپراتور ایران

در زمینه تعرفه‌های ارائه شده برای خدمات رومینگ، همراه اول پایین ترین قیمت‌ها را ارائه می‌دهد. این اپراتور برای ارسال هر پیامک مبلغی بین ۱۴۹ تا ۱۷۰۰ تومان از کاربر اخذ می‌کند. همچنین نرخ دیتای اینترنت به ازای هر مگابایت دانلود ۱۴۹ تومان الی ۴۱ هزار تومان است. هزینه مکالمات با ایران میان ۵۴۹ تومان تا ۲۶ هزار تومان متغیر بوده و دریافت مکالمه از ۶۴۹ تومان تا ۹ هزار تومان هزینه می‌برد. هزینه تماس داخلی در این اپراتور نیز ۵۴۹ تومان تا ۱۳ هزار و پانصد تومان است.

در مقابل نرخ ایرانسل برای ارسال هر پیامک بین هزار تا دوهزار تومان بوده و مکالمه با ایران و تماس داخلی هر دو از ۲ تا ۱۰ هزار تومان هزینه می‌برد، ضمن اینکه هزینه دریافت تماس نیز ۲ تا چهار هزار تومان است. دیتای مصرفی به ازای هر مگابایت نیز با توجه به اپراتور همکار خارجی بین ۵۰۰ تومان تا ۴۴ هزار تومن هزینه می‌برد.

اما ارسال هر پیامک با سیم‌‌کارت‌های رایتل نیز از ۲۰۰ تومان الی ۱۰ هزار تومان قیمت دارد. اپراتور سوم نرخ تماس با ایران را بین ۱۵۰۰ تومان تا ۱۲ هزار تومان حفظ نموده و بابت تماس داخلی نیز ۱۵۰۰ تومان تا ۴۰ هزار تومان از کاربر هزینه اخذ می‌کند. هزینه دریافت تماس در این اپراتور به میزان ۲ الی ۲۳ هزار تومان بوده و برای دانلود هر مگابایت دیتا ۳۰۰ تومان الی ۷۷ هزار تومان خواهید پرداخت.

نکته قابل توجه اینجاست که دریافت پیامک در هر سه اپراتور رایگان بوده و تفاوت موجود میان نرخ‌های ارائه شده توسط اپراتور ها، بعلت گوناگونی اپراتورهای خارجی‌ است که خدمات را ارائه می‌دهند. توجه داشته باشید که تمام قیمت‌های فوق برای آبان ۹۶ هستند.

نحوه استفاده

برای فعال‌سازی سرویس رومینگ در موبایل‌هایی با سیستم عامل اندروید ابتدا باید در منوی تنظیمات (Settings) گزینه شبکه‌های موبایل (Mobile Networks) را انتخاب نمود. پس از انتخاب حالت شبکه (Network Mode)، گزینه WCDMA (preferred)/GSM را تیک زده و برای انتخاب اپراتور مورد نظر به صورت دستی، اپراتورهای شبکه (Network operators) را انتخاب نمایید. از منوی باز شده شرکت مخابراتی (Service Provider) گزینه جستجوی شبکه (search networks) را انتخاب کنید. در منوی باز شده، اپراتور موردنظر (که قبلا از همکاری و نرخ‌های آن اطلاع دارید) را تیک بزنید.

اما برای فعال سازی این سرویس در سیستم عامل iOS ابتدا به قسمت تنظیمات تلفن همراه خود وارد شوید و از منوی Settings، زیرمنوی Carrier را انتخاب کنید. برای انجام تنظیمات و انتخاب اپراتور مورد نظر به صورت دستی، گزینه Automatic را به حالت خاموش درآورید و پس از آن به انتخاب اپراتور مورد نظر را بپردازید. پس از بازگشت به منوی setting و انتخاب زیر منوی Cellular، گزینه Cellular Data و Data Roaming را فعال نمایید.

باید توجه داشت که با بهره‌گیری از سرویس رومینگ اپراتورهای ایران، در کشور مقصد نیازی به خرید سیم‌کارت کشور میزبان و پرداخت هزینه‌های اضافی نخواهد بود. استفاده‌کنندگان از سرویس رومینگ می‌توانند از سیم‌کارت ایرانی خود برای برقراری و دریافت تماس و پیامک در کشورهای طرف قرارداد استفاده نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • آریا
    آریا | ۷ آبان ۱۳۹۶

    رومینگ اصلا به صرفه نیست

  • AmirHosein Sheei
    AmirHosein Sheei | ۷ آبان ۱۳۹۶

    آقا ما رفتیم آلمان هر مگ 1500 اینترنت افتاد . ب فنا رفتم

  • Farzinati
    Farzinati | ۷ آبان ۱۳۹۶

    تماس صوتی و تصویری واتس آپ خیلی کیفیت بالاتر و هزینه کمتری داره نسبت به این طرح های جیب خالی کن

  • محمد رضا
    محمد رضا | ۶ آبان ۱۳۹۶

    چیز خواصی نیست ندونیم بهتره اگر هم چیزی باشه شیوه دزدی رو بگن بهتره

  • Abolfazl Mandi
    Abolfazl Mandi | ۶ آبان ۱۳۹۶

    هر آنچه باید درمورد خدمات اپراطورهای ایران رو بدونیمو خودمون میدونیم !
    یکی دزدتر از اونیکی

مطالب پیشنهادی