ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر زندگی جف بزوس، ثروتمندترین شخصیت دنیا

در جمعه 5 آبان ماه، «جف بزوس» بنیان گذار و مدیر عامل سایت خرده فروشی آمازون، موفق شد با کنار زدن «بیل گیتس»، مدیر عامل مایکروسافت، لقب ثروتمند ترین فرد جهان را به خود اختصاص ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۷ آبان ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

در جمعه 5 آبان ماه، «جف بزوس» بنیان گذار و مدیر عامل سایت خرده فروشی آمازون، موفق شد با کنار زدن «بیل گیتس»، مدیر عامل مایکروسافت، لقب ثروتمند ترین فرد جهان را به خود اختصاص دهد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا زندگی این کارآفرین را از ابتدای تولد تا امروز، بررسی نماییم.

«جکی» (Jackie)، مادر جف در نوجوانی با «مایک بزوس» (Mike Bezos)، مهاجری از کوبا، ازدواج کرده بود. ولی جف حاصل این ازدواج نبود، بلکه جکی، او را از همسر اولش به دنیا آورده بود .در ادامه، مایک قبول کرد که جف را به فرزند خواندگی بپذیرد. البته او تا سن 10 سالگی به جف نگفت که فرزند ژنتیکی اش نیست.
وقتی جف 4 سال داشت، مادرش به او گفت پدر واقعی اش که به عنوان بازیگر سیرک فعالیت می کرد، کاملاً از زندگی آنها جدا شده. حتی وقتی «برد استون» (Brad Stone) خبرنگار، در یک مصاحبه، با پدر بزوس صحبت می کرد، او به هیچ وجه نمی دانست که «جف بزوس معروف»، پسرش است.
بزوس از ابتدای کودکی نیز نبوغ خود را نشان داد؛ وقتی تازه شروع به راه رفتن کرده بود، با یک پیچ گوشتی، گهواره خود را باز و تکه تکه کرد؛ زیرا او مدام به این مسئله معترض بود که چرا نباید در یک تخت واقعی بخوابد؟
از سن 4 تا 16 سالگی، جف تابستان های خود را در مزرعه پدربزرگش در تگزاس سپری می کرد و خود را با تعمیر آسیاب های بادی سرگرم می نمود.
«پرستون گایز» (Preston Gise) پدربرزرگ او یکی از افراد الهام بخشش بود. او در مصاحبه ای گفته بود که گایز به او جمله مهمی را یاد داده بود: «مهربان بودن، از باهوش بودن سخت تر است».
بزوس عاشق نسخه اولیه فیلم «Star Trek» شد و البته بعدها به نسخه های بعدی این فیلم نیز علاقه مند نشان داد. او بعدها بخشی از سایت آمازون به نام «MakeItSo.com» را از روی یکی از گفته های شخصیت «کاپیتان ژان لوک پیکارد» انتخاب کرد.
جف در مدرسه روزی به یکی از معلمان خود گفته بود: «آینده بشریت محدود به این سیاره (زمین) نیست». او حتی از دوران کودکی نیز آرزو داشت در آینده یک کارآفرین در حوزه فضایی شود. حالا او کمپانی فضایی مختص خود، «بلو اوریجین» را دارد.
او در دوران نوجوانی در یکی از شعبه های رستوران های مک دونالد کار می کرد و در آن زمان روزگار سختی را می گذراند. پس از ترک مک دونالد، موسسه ای را به منظور برگزاری کمپ های 10 روزه برای کودکان تأسیس کرد. در این موسسه، او به ازای هر کودک 600 دلار دریافت می کرد و هر تور برای 6 دانش آموز برگزار می شد.
در نهایت جف به دانشگاه پرینستون رفت و مدرک مهندسی خود در رشته علوم کامپیوتر را دریافت کرد. پس از فارغ التحصیلی، او پیشنهاد کار در اینتل و آزمایشگاه بل را نپذیرفت؛ زیرا به استارتپ «فیتِل» (Fitel) پیوست.
پس از خروج از فیتل، بزوس جوان، با کمک «هلسی مینور» (Halsey Minor) استارتاپی را تأسیس کرد که از طریق دستگاه فکس، خبرها را برای علاقه مندان ارسال می کرد. (هلسی مینور بعدها سایت معتبر cnet را تأسیس کرد).
جف سپس به شرکت مدیریت سرمایه گذاری « D.E. Shaw» پیوست و تنها پس از 4 سال به سمت معاون ارشد مدیر عامل این کمپانی منصوب شد.
او در سال 1993با «مَکِنزی توتل» (MacKenzie Tuttle) ازدواج کرد. مکنزی، پیش از ازدواج با جف، در شرکت D.E. Shaw، دستیار او بود و اکنون یک رمان نویس است.
در سال 1994، بزوس متوجه شد که «وب» تنها در یک سال به میزان 2300 درصد رشد کرده. بنابراین او تصمیم گرفت از پتانسیل موجود در اینترنت بهره برده و کسب و کار خود را راه بیندازد. بدین منظور لیستی از 20 محصولی که می توانستند به خوبی در اینترنت به فروش روند، تهیه کرد و در نهایت به این نتیجه رسید که از بین تمام آنها، کتاب بهترین گزینه است.
او در نهایت D.E. Shaw را با وجود موقعیت شغلی عالی ترک کرد. مدیر او «دیوید شاو» (David E. Shaw) تلاش بسیاری کرد تا جف را در شرکت نگه دارد ولی دیگر دیر شده بود؛ زیرا جف تصمیم قاطع خود را گرفته بود که شرکت خودش را تأسیس کند. بزوس معتقد بود: «به جای دست روی دست گذاشتن، بهتر است استارتاپ خود را تأسیس کند؛ حتی اگر در آن شکست بخورد».
در نهایت آمازون متولد شد. جف به همراه همسرش حتی آن قدر از نظر مالی تحت فشار بودند که مجبور شدند برای قرض گرفتن خودرو، نزد پدر جف به تگزاس بروند و مجدداً به سیاتل باز گردند. در مسیر بازگشت، جف آن قدر در فکر استارتاپ جدید خود بود که حتی متوجه رد شدن از دره های زیبای گرند کنیون نیز نشد و تماشای آنها را از دست داد.
بزوس فعالیت Amazon.com را از یک گاراژ آغاز کرد و بسیاری از قرار ملاقات های خود را در کتاب فروشی همسایه خود «بارنز اند نوبل» (Barnes & Noble) برگزار می کرد.
در ابتدای تأسیس کسب و کار جدید، هر زمانی که فردی سفارش کتابی را از طریق سایت Amazon.com، ثبت می کرد، یک زنگ در دفتر کار به صدا در می آمد و همه به تکاپو می افتادند تا کار مشتری را راه بیندازند. در نهایت چند هفته بعد، تعداد پخش صدای زنگ ها به حدی بالا رفت که تصمیم گرفتند آن را قطع کنند.
آمازون در 15 ماه مِی سال 1997 (25 اردیبهشت سال 1376) در دسترس همگان قرار گرفت و در همان ماه اول راه اندازی، به 50 ایالت آمریکا و نیز 45 کشور دیگر کتاب های خریداری شده را ارسال کرد.
زمانی که حباب دات کام ترکید. تحلیلگران نام «بمب آمازون» را روی این شرکت گذاشتند. زیرا تصور می کردند که کمپانی جف بزوس نیز به زودی ورشکست خواهد شد. ولی در نهایت این شرکت، از معدود کمپانی های بزرگی بود که از بحران مذکور، جان به در برد.
در حال حاضر آمازون، علاوه بر کتاب، کسب و کار خود را به موارد دیگری از جمله لوازم خانگی، پوشاک و هر چیز دیگری که تصور کنید، گسترش داده. اکنون این شرکت حتی خدمات محاسبات ابری نیز به مشتریان خود ارائه می دهد.
بزوس یک مدیر پر مسئولیت است و گفته می شود هر لحظه ممکن است بر سر کارمندان خود فریاد بزند. بر اساس شنیده ها او یک راهنما را به منظور آموزش کنترل خشم خود استخدام کرده.
جف بزوس استفاده از اسلایدهای پاورپوینت در ارائه ها در شرکتش را ممنوع کرده! در عوض او پیشنهاد نوشتن توضیحات مهم هر ارائه در حداکثر 6 صفحه را مطرح نموده.
او همچنین به صرفه جویی در شرکتش معروف است و بر خلاف بسیاری از شرکت های دیگر، مزایایی از جمله ماساژ و غذای رایگان را برای کارمندانش در نظر نمی گیرد.
در سال 1998، این مدیر موفق، سرمایه گذاری 250 هزار دلاری در گوگل انجام داد که ارزش آن در سال 2004 که گوگل در دسترس عموم قرار گرفت، بالغ بر 3.3 میلیون دلار بود. این مقدار اکنون 2.2 میلیارد دلار ارزش دارد. البته هیچ کس نمی داند که در حال حاضر، او این سهام را در اختیار دارد یا خیر.
بزوس اخیراً 42 میلیون دلار در بخشی از زمینی که در تگزاس در اختیار دارد، روی پروژه «The Clock Of The Long Now» سرمایه گذاری کرده. در این پروژه قرار است ساعتی ساخته شود که در زیر زمین جاسازی می شود و می تواند برای 10 هزار سال بدون هیچ مشکلی کار کند.
در 6 آگوست سال 2013 (15 مرداد 1392)، بزوس روزنامه واشنگتن پست را به مبلغ 250 میلیون دلار خریداری کرد.
«بلو اوریجین»، شرکت فضایی بزوس، سال گذشته میلادی، با ارسال اولین راکت با قابلیت استفاده مجدد به فضا، نام خود را به عنوان اولین شرکت فضایی خصوصی در این زمینه ثبت کرد و اتفاقی تاریخی را رقم زد.
بزوس به پرواز علاقه بسیاری دارد. در سال 2003 وقتی در تگزاس با هلی کوپتر به دنبال مکانی مناسب برای آزمایش پرتاب شرکت بلو اوریجین بود، سقوط کرد و به طرز معجزه آسایی از مرگ نجات یافت.
گفته شده که این مدیر موفق دنیای تکنولوژی، مالک، 5.35 هکتار املاک در اطراف دریاچه سیاتل است که بیش از 180 متر خط ساحلی را شامل می شود.
او همچنین در سال 2007 خانه ای شامل 7 اتاق خواب، به ارزش 24.5 میلیون دلار را در بورلی هیلز خریداری کرده. این عمارت، شامل زمین تنیس، استخر و خانه مخصوص مهمانان است. «تام کروز» (Tom Cruise) بازیگر هالیوود نیز در همسایگی بزوس زندگی می کند.
در سال 2017 این کارآفرین، یک موزه نساجی واقع در واشنگتن را به قیمت 23 میلیون دلار خریداری کرد.
جف مالک سه آپارتمان متصل به هم در برج «Century» نیویورک است که در مجموع مساحتی 929 متر مربعی دارند.
اکنون 20 سال پس از تأسیس آمازون، این شرکت 464 میلیارد دلار ارزش دارد. همچنین پیش بینی شده که کمپانی مذکور به اولین شرکت تریلیون دلاری دنیا بدل شود.
پس از اعلام گزارش مالی سه ماهه سوم سال 2017 آمازون، بزوس با 90.6 میلیارد دلار سرمایه، عنوان ثروتمندترین فرد جهان را از بیل گیتس پس گرفت. پیش از این تا تیر-مرداد سال جاری نیز او ثروتمند ترین فرد جهان بود که برای چند ماه پس از آن، این لقب به بیل گیتس رسیده بود.
در نهایت باید بگوییم که به نظر می رسد جف بزوس، به این زودی ها قصد توقف تجربیات جدید را ندارد؛ زیرا او اخیراً در مصاحبه ای با «Business insider» گفته: «مسئله مهم این است که شرکت هایی که به تجربه بیشتر ادامه نمی دهند یا کمپانی هایی که شکست را نمی پذیرند، محکوم به فنا هستند».
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۸ آبان ۱۳۹۶

    آدم زندگی افراد موفق رو می خونه قطعا متوجه میشه این روز های جوونی ک با افسردگی و وقت تلف کردن سپری میشن،به موفقیت منتهی نمیشن.

  • rad
    rad | ۸ آبان ۱۳۹۶

    چه فایده انگار از گردن به بالا ختنه کرده ?

  • AmrH
    AmrH | ۸ آبان ۱۳۹۶

    یه جا گفته تا ۱۰ سالگی نمیدونسته پدر واقعیش کیه، یجا گفته ۴ سالگی ?

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۸ آبان ۱۳۹۶

      جف بزوس در چهار سالگی از مادر و در 10 سالگی از پدر خود این موضوع را شنیده.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی