ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققان با استفاده از هوش مصنوعی، از سد کپچا عبور کردند

کپچا (CAPTCHA) یک سامانهٔ امنیتی است که در بسیاری از سایت ها برای تمایز انسان از نرم افزارهای کامپیوتری و جلوگیری از برخی حمله های نرم افزاری مخرب به کار می رود. تاکنون تلاش های توسعه ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۸ آبان ۱۳۹۶ | ۱۵:۱۵

کپچا (CAPTCHA) یک سامانهٔ امنیتی است که در بسیاری از سایت ها برای تمایز انسان از نرم افزارهای کامپیوتری و جلوگیری از برخی حمله های نرم افزاری مخرب به کار می رود.

تاکنون تلاش های توسعه دهندگان هوش مصنوعی برای نفوذ به این سیستم با موفقیت چندانی همراه نبوده چون تشخیص کلمات و اعداد تصادفی در شکل ها و فونت های مختلف برای کامپیوتر بسیار مشکل است و اغلب الگوریتم های حل کپچا کارایی چندانی ندارد.اما حالا ورق برگشته و محققان موسسه امنیتی «Vicarious» با استفاده از شبکه‌های عصبی، تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در تصاویر کپچا را به کامیپوتر آموزش داده اند.

این الگوریتم جدید که «شبکه قشر بازگشتی» (RCN) نام دارد برخلاف الگوریتم های موجود که از قواعد مشخصی برای تشخیص کدهای کپچا استفاده می کنند، همانند مغز انسان با استفاده از چند مثال مختصر روال کار را فرا می گیرد.

توسعه دهندگان RCN ادعا کرده اند که این سیستم داده های کپچا را تا 66.6 درصد به درستی حل می کند، در حالی که 13 درصد انسان ها توانایی پاسخ به این کدها را ندارند.

نکته جالب اینجاست که در میان سرمایه گذاران این کمپانی نام افراد سرشناسی همچون مارک زاکربرگ، ایلان ماسک، جف بزوس و جری یانگ نیز دیده می شود.

در صورتی که هکرها بتوانند به چنین الگوریتمی دست یافته یا نمونه های مشابه آنرا تولید کنند با منتظر هک شدن سایت های بسیاری باشیم.

گفتنی است این موسسه در سال 2013 نیز الگوریتم دیگری را با توانایی حل کردن 90 درصد کدهای کپچا توسعه داده بود اما در آن زمان گوگل با افزایش پیچیدگی کدها الگوریتم مذکور را ناکارآمد کرده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Saman
    Saman | ۹ آبان ۱۳۹۶

    بهترین کار استفاده از کپچا های غیر حرف و عددی مثل recaptcha هست
    نکته بعدی هم اینکه حل شدن کپچا لزوما نمیتونه باعث هک شدن سایت ها بشه

  • S B
    S B | ۸ آبان ۱۳۹۶

    همین رو کم داشتیم

مطالب پیشنهادی