ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتایج یک پژوهش: آلزایمر منشاء مغزی ندارد

دانشمندان مدتهاست که تصور می کنند آلزایمر ناشی از نوعی کاستی در مغز است اما حالا تحقیقات جدید نشان می دهد که یک پروتئین کلیدی عامل ایجاد کننده این بیماریست و آن را از دیگر ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۰ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

دانشمندان مدتهاست که تصور می کنند آلزایمر ناشی از نوعی کاستی در مغز است اما حالا تحقیقات جدید نشان می دهد که یک پروتئین کلیدی عامل ایجاد کننده این بیماریست و آن را از دیگر نواحی بدن به مغز انتقال می دهد. انتظار می رود که نتایج این تحقیق به تولید داروهای تازه ای بیانجامد که در نهایت روند پیشرفت بیماری را کند یا متوقف نمایند.

یکی از علائم مهم بیماری آلزایمر تجمع پروتئین های آمیلوئید بتا در مغز است که به آنها پلاک های آمیلوئید گفته می شود و می توانند باعث مرگ سلول های مغزی شوند و در نهایت کارکرد سیستم عصبی و حافظه را تحت تاثیر قرار دهند.

الببته باید اشاره کنیم اخیرا پژوهش های امیدوارکننده ای در این باره انجام گرفته  که نشان می دهند با یک آزمایش خون ساده می توان تجمع این پروتئین ها را در خون تشخیص داد با این حال طبق آن مطالعات پروتئین مذکور منشاء مغزی داشته.

حالا اما تحقیق تازه ای توسط دانشمندان چینی و کانادایی در این باره انجام شده که نشان می دهد پروتئین آمیلوئید بتای تولید شده در دیگر بخش های بدن می توانند به مغز سرایت نموده و در تشدید علائم مشابه به آلزایمر نقش ایفا کنند.

این فرایند با استفاده از تکنیکی به نام parabiosis انجام شد که در آن دو اورگانیزم مجزا از طریق جراحی به هم متصل می شوند تا جریان خون عبور یافته از آنها مشترک شود. محققان برای این منظور یک موش عادی را به جفت آن که به صورت ژنتیکی مقدار بیشتری از این پروتئین در بدنش تولید می شد متصل کردند.

بعد از ۱۲ ماه جریان یافتن خون مشترک در بدن این دو موش، علائم آلزایمر در بدن موش سالم هویدا شد و ظاهرا پروتئین های دخیل در این امر به مغز جانور منتقل شده و به پلاک هایی بدل شده بودند که طیف وسیعی از علائم مشابه به آلزایمر را در آن ایجاد کرده بود.

دانشمندان به دنبال تولید دارویی برای دفع این پروتئین از طریق کلیه ها و کبد هستند

با در نظر داشتن همین مساله دانشمندان باور دارند که آمیلوئید بتا احتمالا در خارج از مغز تولید می شود و در بروز آلزایمر دخیل است. این پروتئین در خارج از بدن و درون ماهیچه ها و رگ های خونی تولید می گردد و طبق فرضیات هرچه انسان سالخورده تر می شود حجم بیشتری از آن به درون مغز راه می یابد و جوانب مخرب آلزایمر را در بدن تقویت می نماید.

به گفته Weihong Song از دانشگاه بریتیش کلمبیا هرچه انسان سالخورده تر می شود مانع خونی-مغزی در بدنش نیز ضعیف تر می گردد و به همین خاطر حجم بیشتری از پروتئین مذکور به داخل مغز نفوذ می یابد و نقش نوعی مکمل را برای پروتئینی ایفا می کند که در داخل خود مغز  تولید می شود و از این طریق روند بیماری را سرعت می دهد.

حالا دانشمندان تلاش دارند با تولید دارویی این پروتئین را به جای مغز به سمت کلیه ها یا کبد هدایت نمایند تا دیگر در مغز تجمع پیدا نکند و از بدن خارج شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • Pooya BK
    Pooya BK | ۱۶ آبان ۱۳۹۶

    با سلام و وقت بخیر خانم موسوی. این مساله که پروتئین بتا امیلویید در بخشی (نه تمام) پاتوژنز الزایمر نقش داره و همینطور اینکه تولیدش محدود به مغز نیست و در سایر بافت ها بویژه عضلانی هم تولید می شه یافته های جدیدی نیستند. اونچه که این تحقیق به دنبالش بوده و نشون داده اینه که بتاامیلویید خارج مغزی در مدل های موش، "می تونه" در صورت آسیب سد خونی مغزی، وارد بافت مغزی بشن. پس نه پاتوژنز مغزی آلزایمر زیر سوال رفته و نه این یافته به مدل انسانی تعمیم داده شده. قدمی بوده در درک دقیقتر ماهیت سیستمیک این بیماری. لطفا هنگام ترجمه ی مطالب اینچنینی ک انتخاب تیتر به اصل مقاله هم مراجعه بفرمایید چون وبسایت های خبری دست به جذاب سازی مطلب می زنن.
    لینک مقاله:
    https://www.nature.com/mp/journal/vaop/ncurrent/full/mp2017204a.html

  • Dr.i.s
    Dr.i.s | ۱۲ آبان ۱۳۹۶

    پاسخ به zilonex
    تشکر از اطلاعت تکمیلی و مفید شما اما جسارتا خدمت شما عرض کنم که یکی از اولین بیماری های خود ایمنی شناخته شده در جهان همین بیماری دیابت نوع 1 هست که با تخریب سلول های بتا در پانکراس به وسیله سیستم ایمنی رخ میده و پانکراس توانایی تولید انسولین رو از دست میده و به اصطلاح فرد به دیابت وابسته به انسولین دچار میشه. و در مورد بیماری پارکینسون هم حق با شماست و این یک بیماری خود ایمنی نیست و این بخاطر اشتباه تایپی من بود که بعد از ارسال قابل ویرایش نبود و کیبورد کوشی من وقتی که اسم بیماری "پسوریازیس" یا ورم مفاصل رو تایپ کردم سیستم اصلاح لغات گوشی به اشتباه به پارکینسون تغییرش داد و از این بابت از عزیزان عذر خواهی میکنم. ممنون از نکته سنجی شما پاینده باشید.

    • zilonex
      zilonex | ۱۲ آبان ۱۳۹۶

      با تشکر از توضیح شما، در خصوص دیابت نوع 1 کاملا درسته. این نکته رو بنده به تفصیل توضیح نداده بودم. و دیابت نوع 2 بیماری متابولیک تلقی می شود. البته توجه دیگر دوستانم به این مطلب جلب می کنم که: با توجه به نرخ شیوع بیماری دیابت نوع 2 که حدود 4 برابر دیابت نوع 1 است. مردم بیشتر دیابت نوع 2 را می شناسند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی