ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معرفی پلتفرم ضد پهپاد کمپانی ریتون مجهز به سلاح لیزری

در سال های اخیر پهپادهای کوچک مسلح، به کابوس نیروهای نظامی تبدیل شده اند چرا که این ابزارها ارزان و در دسترس بوده، و به دلیل اندازه کوچک و جنس بدنه (عمدتاً مواد پلیمری) به ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۰ آبان ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

در سال های اخیر پهپادهای کوچک مسلح، به کابوس نیروهای نظامی تبدیل شده اند چرا که این ابزارها ارزان و در دسترس بوده، و به دلیل اندازه کوچک و جنس بدنه (عمدتاً مواد پلیمری) به سختی قابل ردیابی خواهند بود.

پهپادها به خصوص در نبردهای نامتقارن بسیار پرکاربرد هستند؛ به عنوان مثال نیروهای یمنی برای آسیب زدن به پایگاه های عربستان سعودی، ابتدا با استفاده از پهپادهای کوچک انتحاری پست های راداری و پدافند ضد موشکی را از کار انداخته و سپس موشک های بالستیک خود را به سمت اهداف مورد نظر پرتاب می کنند.

ارتش های دنیا نیز با توجه به تهدید جدی پهپادهای کوچک، همواره به دنبال راه های مقابله جدید و توسعه سلاح های ضد پهپاد کارآمد هستند که در این بین مجموعه تسلیحاتی آمریکایی «ریتون» موفق شده با بهره گیری از تجهیزات نظامی موجود، یک پلتفرم همه جا رو مجهز به سلاح لیزری را برای مقابله با پهپادهای کوچک طراحی و آزمایش کند.

سلاح مورد بحث که «سیستم تسلیحاتی لیزری با انرژی بالا» یا به اختصار «HELWS» نام دارد، با متمرکز کردن پرتو لیزر روی هدف، پهپاد را آتش زده و از کار می اندازد. البته همان طور که در ویدیو مشاهده می کنید، فرآیند مذکور چند ثانیه طول می کشد که در شرایط واقعی میدان رزم چندان کارآمد نبوده، و شرکت سازنده نیز تصمیم دارد در آینده لیزر قدرتمندتری را برای پلتفرم خود توسعه دهد.

با این حال نقطه قوت کنونی طرح ریتون، استفاده از تجهیزات موجود از جمله مجموعه تابشگر لیزر، ماژول کشف هدف مشترک با پهپادهای تهاجمی «MQ1 Predator» و خودروی همه جا رو «Polaris MRZR» است که هزینه های طرح را به شدت کاهش داده و موجب صرفه جویی مالی برای شرکت و مشتریان می شود.

Polaris MRZR
MQ1 Predator

سیستم ضد پهپاد ریتون از تجهیزات موجود شرکت تشکیل شده است

همچنین لازم به اشاره است که در حال حاضر سیستم ضد پهپاد HELWS-MRZR برای شکار پرنده های مهاجم باید در یک جا ثابت باشد که به گفته ریتون، در آینده نزدیک قابلیت قفل هدف در زمان حرکت خودرو نیز به مجموعه اضافه می شود که با توجه به توانایی تحرک بالای خودروی پولاریس، پکیج توانمندی را در اختیار نیروهای نظامی قرار خواهد داد.

گفتنی است سلاح لیزری HELWS از منبع تغذیه 2200 ولتی استفاده می کند که باتری سیار آن توانایی تأمین انرژی برای 20 الی 30 شلیک لیزری را داشته و در صورت اتصال مجموعه به یک ژنراتور، امکان شلیک نامحدود برای سیستم میسر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • جانی سینز علیه کریتوس
    جانی سینز علیه کریتوس | ۱۰ آبان ۱۳۹۶

    ما تو ایران به اینا احتیاجی نداریم.یه پراید و یه نیسان آبی داریم کار همه ی اینا رو میکنن?

مطالب پیشنهادی