ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آشنایی با کونا؛ کوچکترین کراس اوور هیوندای برای بازار ایران

هیوندای با جدیدترین کراس اور خود قصد دارد تا به بازار پرمخاطب SUV های سایز کوچک ورود پیدا کند. تا پیش از این کوچک ترین SUV این شرکت مدل ix35 بود که از اواسط سال ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

هیوندای با جدیدترین کراس اور خود قصد دارد تا به بازار پرمخاطب SUV های سایز کوچک ورود پیدا کند. تا پیش از این کوچک ترین SUV این شرکت مدل ix35 بود که از اواسط سال 2015 میلادی تحت نام توسان در بازارهای مختلف به فروش می رسد.

نام کونا برگرفته از یک جریان باد مشهور در هاوایی گرفته شده است.

از مهم ترین رقبای کونا می توان به: مزدا Cx-3، میتسوبیشی ASX، تویوتا C-HR، نیسان جوک و...اشاره کرد. قیمت این خودرو از 27 هزار دلار استرالیا آغاز می شود که چندان ارزان تر از توسان اکتیو نیست.

مهم ترین نکته این خودرو را باید در طراحی متفاوت آن جست و جو کرد. در واقع در کلاس کراس اور های سایز کوچک، امروزه زبان طراحی متفاوت به فاکتور اصلی برای موفقیت یک محصول بدل شده است که می توان از پیشگامان آن به نیسان جوک اشاره کرد.

نسل جدید جلو پنجره شرکت هیوندای در این خودرو کار شده است. چراغ های کوچک اما خشمگین جلویی و استفاده از خطوط تند و تیز در پنل های کناری بدنه، موضعی تهاجمی به آن بخشیده است. استفاده از زه های پلاستیکی در اطراف بدنه حس کراس اور بودن آن را به خوبی تشدید می کند.

هیوندای برای این مدل 9 رنگ مختلف در نظر گرفته است و آپشن 295 دلاری نیز این امکان را به شما می دهد که رنگ سقف متفاوتی برای کونا خود انتخاب کنید.

کونا برپایه پلت فرم i30 توسعه داده شده است و در سه مدل اکتیو، الیت و هایلندر در کشور استرالیا به فروش می رسد و در بازارهای مختلف ممکن است با نام متفاوتی عرضه شود.

دو انتخاب برای بخش قوای محرکه این خودرو وجود دارد. موتور 4 سیلندر بدون توربو با جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک که نیرو را تنها به چرخ های جلویی ارسال می کند.

موتور گران قیمت تر نمونه توربوشارژ شده با جعبه دنده دوال کلاچ است که قدرت را به هر چهارچرخ ارسال می کند. قیمت پایه پیش از پرداخت مالیات در حدود 24.500 دلار استرالیا است (تمامی ارقام اعلام شده بر حسب دلار استرالیا است) این رقم در حدود 2500 دلار از تویوتا C-HR کمتر است. دو مدل الیت و هایلندر نیز به تریتب قیمتی برابر 28.500 دلار و 33 هزار دلار دارند.

هیوندای حتی برای سیستم تعلیق مستقل در نمونه اسپرت بهایی در حدود 3 هزار دلار بیشتر از شما دریافت خواهد کرد.

در داخل اتاق شاهد صفحه نمایش مرکزی 7 اینچی هستیم که به هر دو سیستم عامل اپل کار پلی و آندروید اتو مجهز شده است. اما متاسفانه نویگیشن برای آن عرضه نشده است.

تمام کسانی که از نقشه اپل استفاده می کنند می دانند که کار کردن با آن چقدر می تواند سخت باشد و این اولین انتقاد وارد به کونا می تواند باشد.

تریم داخلی نیز ساده و تمیز به نظر می رسد. صندلی های مدل اکتیو از نوع ساده و خشک و کنترل کننده AC آن نیز در پایه ای ترین حالت ممکن قرار دارد.

در مدل بالاتر یعنی هایلندر شاهد استفاده از چرم، تریم درب ها با رنگ روشن و کمربند ایمنی رنگی هستیم. برای اولین بار نیز سیستم هدآپ دیسپلی برای کونا در نظر گرفته شده است.

بسته به تیپ خودرو تجهیزات و سطح آپشن های انتخابی برای هیوندای کونا می تواند متفاوت باشد اما در مدل اکتیو: چرخ 16 اینچی، ریل سقفی، دوربین دید عقب، کروز کنترل و هیوندای auto link تمام چیزهایی است که به صورت استاندارد دریافت خواهید کرد.

در این مدل حتی ترمز AEB نیز به صورت استاندارد عرضه نمی شود و باید بسته آپشن 1500 دلاری ایمنی را خریداری کنید.

در مدل الیت شاهد استفاده از چرخ های 17 اینچی هستیم. صندلی چرمی، سنسور باران، استارت دکمه ای و کنترل تهویه مطبوع خودکار از تجهیزات استاندارد آن است.

در مدل هایلندر چرخ های 18 اینچی، هدآپ دیسپلی، گرمکن و تهویه صندلی های جلو، شارژ وایرلسی Qi و آپشن بی کاربرد گرمکن فرمان از تجهیزات آن به شمار می رود.

صندلی های عقبی فضا برای دو سرنشین با قد 180 سانتی متری را فراهم می کنند.

به صورت عجیبی کونا از نظر ابعادی از باقی رقبای خود کوچک تر است. با حداکثر طول 4165mm و پهنای 1800mm و فاصله دو محور 2600mm، فضای صندوق عقب آن 360 لیتر است و با خواباندن صندلی های عقب به 1143 لیتر می رسد.

در حال حاضر کونا با دو موتور 2 لیتری تنفس طبیعی MPI با جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک، قوای تولیدی را به چرخ های جلویی می رساند.

موتور دوم از نوع 1.6 لیتری توربو است که به جعبه دنده 7 سرعته دوال کلاچ مجهز است و قدرت را به هر چهارچرخ می رساند.

هر دو مدل قابلیت مود رانندگی را دریافت می کنند. حالت راحت، اسپرت و اقتصادی می تواند تنظیمات دریچه گاز، جعبه دنده و سفتی فرمان را تغییر دهند.

موتور تنفس طبیعی قدرتی معادل 147 اسب بخار و حداکثر گشتاور 180 نیوتن متر را تولید می کند. مصرف سوخت این خودرو معادل 7.2 لیتر اعلام شده است. این مدل با این که از کمبود گشتاور در دور پایین رنج می برد اما جعبه دنده آن عملکرد بسیار بهتری به نسبت C-HR با آن جعبه دنده CVT کذایی دارد.

موتور توربو که از توسان به عاریت گرفته شده حداکثر قدرت 174 اسب بخار را تولید می کند و حداکثر گشتاور آن به 265 نیوتن متر می رسد. مصرف سوخت این موتور معادل 6.7 لیتر اعلام شده و به واسطه جعبه دنده دوال کلاچ صفرتا100 را در عرض 7.9 ثانیه پر می کند.

مدل محور متحرک جلو از تعلیق مک فرسون در جلو و یک تکه در عقب بهره می برد. در حالی که مدل توربو به تعلیق چندگانه مجهز است.

حتی با چرخ های 18 اینچی کونا پس از عبور از پیچ ها و بادی رول به وجود آمده سعی می کند تا سریعا خودرو را به حالت اولیه باز گرداند.

فرمان برقی نیز تند و تیزی خوبی را به نمایش می گذارد و به نظر نمی رسد که دچار تاخیر محسوسی باشد.

در حال حاضر به نظر می رسد از نظر فضای اتاق، میتسوبیشی ASX و هوندا HR-V در جایگاه بهتری به نسبت کونا قرار دارند.

اما هیوندای در بازارهای جهانی سرویس و خدمات بسیار خوبی را ارائه می کند. انتخاب های متعدد در بخش تغییرات ظاهری، قوای محرکه بسیار عالی، فضای اتاق به نسبت مناسب و هندلینگ خوب این خودرو را برای خریداران آینده نگر به گزینه مناسبی تبدیل می کند.

هیوندای کونا توانسته در بسیاری از قابلیت ها بهتر از رقبا ظاهر شود که نشان دهنده عظم جدی هیوندای برای رسیدن به موفقیت در بخش SUV های سایز کوچک است اما در هر صورت برای رسیدن به یک نتیجه نهایی باید تا زمان بررسی های طولانی مدت و همینطور بررسی های گروهی صبر کرد.

هیوندی کونا در ایران

هنوز جزییات مدل و مشخصات فنی نمونه های وارداتی کونا در بازار ایران مشخص نیست اما با توجه به قیمت گذاری فعلی محصولات هیوندای در بازار می توان حدس زد که کونا در صورت تغییر نکردن تعرفه واردات خودرو به کشورمان در بازه قیمتی بین 135 الی 170 میلیون تومان عرضه شود تا ضمن رقابت با خودروهایی نظیر نیسان جوک، فاصله قیمتی خود را با نسل جدید توسان حفظ کند.

ضمن اینکه با توجه به مشخصات فنی هیوندای های وارداتی به کشورمان عرضه مدل اتمسفریک 2.0 لیتری که از موتور 158 اسب بخاری مشترک با کیا سراتو بهره می گیرد، محتمل تر از عرضه مدل توربو به نظر می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی