ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ضریب مالیاتی، بازیگر اصلی گرانی‌های بعد از رجیستری

به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد و متخصصین بازار موبایل کشور، طرح رجیستری در ابتدا ضرر بالایی برای خریدارن به همراه خواهد داشت. نقص بزرگ این طرح موجب شده تا واردکنندگان و فروشندگان در ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد و متخصصین بازار موبایل کشور، طرح رجیستری در ابتدا ضرر بالایی برای خریدارن به همراه خواهد داشت. نقص بزرگ این طرح موجب شده تا واردکنندگان و فروشندگان در حال حاضر کالاهای قاچاق را با گذاشتن سیم‌کارت در آنها فعال کنند تا زمانی که قیمت‌ها بالا رفت به فروش آنها اقدام نمایند. همه این اتفاقات که ناشی از تحولات بازار بعد از اجرا شدن کامل طرح رجیستری است به ضرر خریداران خواهد بود.

برنامه‌های مالیاتی موجود باعث گرانی بیشتر می‌شوند

در همین راستا رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی اعلام نمود با ماهیت کلی این طرح موافق است اما برنامه‌های مالیاتی در پیش گرفته شده برای فروش قانونی این محصول را دلیل اصلی گرانی‌های آینده می‌داند. «مهدی محبی» در این باره به دیجیاتو می‌گوید:

«بر اساس طرح رجیستری باید برای فروش هر موبایل وارد شده به کشور فاکتور رسمی صادر شود و بر اساس ضرایب موجود مالیاتی، واردکننده، عمده فروش و خرده فروش به ترتیب موظف به دریافت ۱۸ درصد،۶ درصد و ۱۴ درصد سود هستند. همچنین همه فعالان در این صنعت نیز باید ۲۵ درصد سود خود را به عنوان مالیات پرداخت نمایند. این درحالی است که سود فروش موبایل چیزی در حدود یک یا دو درصد است. در این صورت فروشنده مجبور می‌شود برای پرداخت مالیات و هزینه‌های جاری خود قیمت‌ موبایل را به شدت بالا ببرد.»

گمرک کمترین نرخ ورودی را می‌گیرد. مشکل مالیاتی داریم

رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی می‌گوید که تعرفه ۵ درصدی گمرک مشکل ساز نیست، این نرخ حداقل درصد قابل اجرا بوده و علاوه برآن، فعالیت قانونی آرزوی هر فروشنده‌ای است اما تغییر نیافتن برنامه‌های اتخاذ شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور چیزی جز افزایش تساعدی تعرفه‌ها و ضرر بیش از پیش خریداران را در پی نخواهد داشت.

طرح رجیستری موبایل که با هدف جلوگیری از ورود غیرقانونی این کالا از هفته قبل آغاز شده بر خلاف قول‌های داده شده توسط مسئولین، تاثیرات عجیبی بر نرخ‌های بازار موبایل گذاشته است. تحولات حاصله‌ی این طرح که نگران کننده ترین آنها بالا رفتن قیمت هاست، واکنش‌های بسیاری توسط خریداران، فروشندگان و شخص وزیر ارتباطات را در پی داشته است.

واکنش وزیر به اعتراض برخی فروشندگان ناراضی

وزیر ارتباطات ابتدا بالا رفتن نرخ‌های بازار را فرصت‌طلبی فروشندگان تلقی کرد و بهترین راهکار کاربران در برابر این فرصت طلبی را عدم خرید عنوان نمود. اعلامی که به کسادی بازار موبایل کشور منتهی شد. در مقابل بسیاری از فروشندگان ناراحت که کاهش فروششان آنها را به ورطه ورشکستگی رسانده بود، با انتشار پستی اعتراضشان را به گوش وزیر طی پستی رسانند.

جهرمی نیز در مواجهه با این پست، بهترین راه حل را بازگشت قیمت‌ها به قبل از گرانیِ بی دلیل دانست چراکه به عقیده او، مردم نیز بعد از طبیعی شدن قیمت‌ها مجددا خریدهای خود را انجام خواهند داد. باید دید وزیر ارتباطات که چند روز پیش در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس، رضایت کاربران را از مهمترین وظایف خود برشمرد خواهد توانست مشکلات موجود طرح رجیستری را حل نموده و نظم بازار موبایل کشور را متعادل نماید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • 007
    007 | ۱۷ آبان ۱۳۹۶

    به خدا انصاف نیست بعد میگن برای ظهور امام زمان صلوات فقط شعار به خدا امام زمان از دست همتون داره عذاب میکشه به خدا خجالت داره ببینم موقع مرگ مبتونی یه ارزن از این دنیا با خودت ببری طمع پول تا کی

  • 007
    007 | ۱۷ آبان ۱۳۹۶

    فقط فکر جیب خودشون هستن بعد میگن شاه ید بود کجاش بد بود هر کیو میبینی شاکیه

  • 007
    007 | ۱۷ آبان ۱۳۹۶

    خدا همشون را نعلت کته پدر مردم را درآوردن از جون مردم چی میخوان

    • 007
      007 | ۱۷ آبان ۱۳۹۶

      به جای اینکه چطوری مال مردم را تصاحب کنی فکر این بت چگونه آخرت خودتو درست کنی کسی از چند ثانیه عمرش خبر داره زندس یا نه فکر این باش مردی دعای خیر پشت سرت باشه

  • علیرضا بدری
    علیرضا بدری | ۱۶ آبان ۱۳۹۶

    اون پوله قراره از کی گرفته بشه؟
    از خریدار
    فروشنده
    شرکت وارد کننده
    همش که مردمن که چه فرقی داره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی