ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تاینی موویز چرا تعطیل شد؟

چندی پیش سایت «تاینی موویز» که یکی از شناخته‌شده‌ترین سایت‌ها در زمینه دانلود فیلم و سریال بود، بروزرسانی خود را متوفق نمود و کم‌کم لینک‌های دانلودش نیز غیر فعال شدند. در آن زمان مشخص نشد ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰

چندی پیش سایت «تاینی موویز» که یکی از شناخته‌شده‌ترین سایت‌ها در زمینه دانلود فیلم و سریال بود، بروزرسانی خود را متوفق نمود و کم‌کم لینک‌های دانلودش نیز غیر فعال شدند. در آن زمان مشخص نشد که این اتفاق به چه علت و تحت تاثیر نارضایتی کدامیک از نهاد‌های مربوطه صورت گرفته است اما امروز پس از گذشت حدود یک ماه از اتفاقات مذکور، دبیر ستاد صیانت از محصولات فرهنگی-هنری اعلام نمود که گردانندگان این سایت با شکایت این ستاد تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند.

«مهدی یزدانی» دبیر این ستاد در این زمینه گفت:

«ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیر مجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری، چه به صورت فیزیکی و چه در فضای مجازی، با همکاری پلیس فتا و قوه قضائیه با هرگونه عرضه غیرقانونی محصولات فرهنگی برخورد می‌کند.»

نداشتن مجوز دلیل شکایت از تاینی موویز

به گفته یزدانی، اکنون ۱۵ مؤسسه از وزارت ارشاد، مجوز سامانه نمایشی درخواستی دارند و به صورت قانونی ۱۷ هزار عنوان برنامه را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند اما سایت مذکور هیچ‌گاه درخواستی جهت کسب مجوز فعالیت خود در این حوزه ارسال نکرده است. وی در مورد برنامه‌های آینده این ستاد خاطر نشان نمود که ستاد صیانت از محصولات فرهنگی-هنری با هر سایت بزرگ و کوچکی که به صورت غیرقانونی اقدام به عرضه محصولات فرهنگی کند، برخورد خواهد کرد.

در همان ابتدای توقف فعالیت سایت ذکر شده، «جعفری دولت‌آبادی» دادستان تهران، علت دستگیری گردانندگان این سایت را «تولید و فروش فیلم‌هایی مبتذل و مستهجن» اعلام نمود. اکنون با مقایسه این صحبت‌ها با مطالب بیان شده توسط یزدانی، سوالی اساسی در ذهن مخاطبان بوجود می‌آید که دلیل تعطیلی این سایت کدامیک از مباحث گفته شده است.

«علی فرهمند» کارشناس و مدرس سینما در این باره به دیجیاتو می‌گوید:

«صحبتی درباره ادعای دادستان تهران مبنی بر تولید و پخش فیلم‌های مستجهن توسط این سایت نیست. اما اگر مسئله عرضه غیرقانونی محصولات فرهنگی باشد، با توجه به اینکه ایران قانون کپی‌رایت را به رسمیت نمی‌شناسد و سایت تاینی موویز هم در حوزه فیلم‌های ایرانی فعالیتی نداشته است، ستاد صیانت می‌توانست با گوشزد کردن مقوله سانسور به مسئولان این سایت، روند فعالیت آن را با فرهنگ و شئونات اسلامی همگام ساخته و آرشیو غنی این سایت را حفظ کند.»

او معتقد است که آرشیو سایت‌ها و تلویزیون‌های اینترنتی با آرشیو غنی تاینی موویز که تهیه‌ی آن چند سالی طول کشیده، قابل مقایسه نیست و از آنجاییکه ایرانیان به منبع قانونی مشخصی جهت مشاهده فیلم‌های خارجی دسترسی ندارند، درآینده شاگردانش برای تهیه فیلم‌های نایاب با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • مریم
    مریم | ۱۷ آبان ۱۳۹۶

    بازم سانسور کامنت؟!!! ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی