ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

روش کشت 3 بعدی سلول های بنیادی، نوید درمان بیماری های مغزی را می دهد

سلول های بنیادی می توانند با طیف وسیعی از بیماری ها مبارزه کنند. ولی تا پیش از این، مشکل اصلی آنها تولیدشان در تعداد بالا بوده. حالا روش جدیدی توسط دانشمندان اختراع شده که امکان ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۰

سلول های بنیادی می توانند با طیف وسیعی از بیماری ها مبارزه کنند. ولی تا پیش از این، مشکل اصلی آنها تولیدشان در تعداد بالا بوده. حالا روش جدیدی توسط دانشمندان اختراع شده که امکان تولید این سلول ها در حجم بالا را فراهم می کند و نوید درمان بسیاری از بیماری های مرتبط با مغز و اعصاب را می دهد.

لازم به ذکر است کشت سلول های بنیادی در محیط های سطحی 2 بعدی چندان کاربردی نیست. روش جدید امکان کشت و رشد 3 بعدی با کمک ژل های مخصوص پلیمری را برای سلول های بنیادی عصبی در حجم بالا فراهم می آورد.

این ژل موجب می شود سلول ها بتوانند شرایط محیطی خود را مدل سازی کرده و در عین حال اتصال با یکدیگر را حفظ کنند.

روش سه بعدی، امکان کشت سلول ها در فضای بسیار کوچکتر را فراهم می کند

روش جدید مزایای دیگری هم دارد: فضای مورد نیاز را از حدود 4.87 متر مربع برای کشت دو بعدی، به حدود 40 سانتیمتر مربع برای روش کشت سه بعدی کاهش می دهد. از سوی دیگر قطر سلول های کشت شده به این روش نیز تنها حدود 0.76 میلی متر است. همچنین نیاز به مواد غذایی برای تغذیه سلول ها به میزان زیادی کاهش می یابد.

در حال حاضر تکنیک جدید تنها روی سلول های بنیادی عصبی تست شده. امید می رود در آینده به کمک این روش درمان بیماری های مغزی از جمله پارکینسون و آسیب های نخاعی میسر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Meysam-Tn2
    Meysam-Tn2 | ۱۶ آبان ۱۳۹۶

    اقای شادمانپو ... تایید نشدن کامنت ها دلیلش بر میگرده به نرم افزار ضعیف دیجیاتو ... که پر از باگه ... هممون داریم میبینم خیلی اوقات بدترین کامنت ها و بی ربط ترین کامنت ها نسبت به متن رو تایید میکنن ... ... ولی خب کاش در یه پست تمام این مشکلات نرم افزاری و زمان ارایه اپدیت جدید و اپ روزیاتو و ..... رو برامون توضیح بدن ... ??

  • bahram Shademanpo
    bahram Shademanpo | ۱۶ آبان ۱۳۹۶

    بیشتر مطالب دیجیاتو رو میخونم دقیق تر بگم همه رو میخونم و قبل از همه هم میخونم و خیلی از وقتا میخام نظر بدم اما وقتی میبینم بعضی از نظرات بدون مشکلمو تایید نمیکنید حس و شور و اشتیاقی برای نظر دادن برام نمیمونه چون به خودم میگم ولش کن ممکنه اینم نشون ندن



    واقعا این کامنتا وقتی گلچین میشن دیگه بود و نبودشون فرقی نمیکنه

    کسی مخالف حذف کامنتای سیاسی و توهین به دیگران نیست اما اینکه سلیقه یی هر کامنتی رو سانسور کنی فراتر از وقاحته

    قبلا خیلی تو زومیت و خدابیامرز نارنجی بودم
    زومیتم زیاد کامنتا رو سانسور میکنه واسه همین قیدشو زدم اومدم اینجا اما انگار هیچ فرقی باهم ندارین

    شما سانسورچی اینو هم سانسور کن ولی حداقل میدونم که خودت میخونیش


    به امید یه سایت با کامنتای پاک

    • ali malekshahian
      ali malekshahian | ۱۶ آبان ۱۳۹۶

      تعداد کامنت های دیجیاتو نسبت به قبل خیلی کم شده، دلیلشم همین تأیید نشدن هستن، من بارها بوده یه کامنت خیلی عادی نوشتم ولی تأیید نشده نمیدونم چرا، هر سایتی دوس داره تعداد نظرات مطالبش بالا باشه تا نشاندهنده تعداد بالای مخاطب باشه، ولی شما با این کار دارید بازدیدکننده ها رو فراری میدید و مطمئنم خودتونم متوجه ریزش مخاطب هاتون شدید، امیدوارم روشتون رو تغییر بدید، با تشکر

مطالب پیشنهادی