ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آلفابت سرانجام راننده را از اتومبیل های خودران خود به طور کامل حذف کرد

بعد از حدود یک دهه، کمپانی مادر گوگل یعنی آلفابت رفته رفته به عملی کردن قول خود مبنی بر ارایه اتومبیل های بدون راننده نزدیک و نزدیک تر می شود. این پروژه از دسامبر 2016 ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | ۱۷:۱۵

بعد از حدود یک دهه، کمپانی مادر گوگل یعنی آلفابت رفته رفته به عملی کردن قول خود مبنی بر ارایه اتومبیل های بدون راننده نزدیک و نزدیک تر می شود. این پروژه از دسامبر 2016 بر عهده یکی از زیر مجموعه های آلفابت با نام ویمو (Waymo) گذاشته شده و اکنون در مراحل نهایی به سر می برد.

مدیر عامل ویمو آقای جان کرافکیک (John Krafcik) در کنفرانس وب سامیت (Web Summit) که اکنون در لیسبون در حال برگزاری است، در این باره گفته شرکت مذکور برای نخستین بار یک خودروی واقعا خودران را ارایه کرده، خودرویی که در آن لازم نیست حتما کسی پشت فرمان حضور داشته باشد، زیرا سیستم های کامپیوتری قادر هستند در هر شرایطی خودرو را کنترل کنند.

اگر چه تا زمان تجاری سازی اتومبیل های خودران ویمو زمان زیادی باقی مانده، اما بازخوردهای دریافتی، آگاهی از نحوه برخورد مردم با وسایل نقلیه این چنینی و همچنین داده های جمع آوری شده توسط خودروها از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند.

با تکیه بر این فاکتورها، ویمو می تواند از رقبای اصلی خود مثل کروز جنرال موتورز، آرگوی فورد، تسلا و استارتاپ های دیگری چون nuTonomy که اخیرا به مالکیت دلفی درآمده پیشی بگیرد.

کمپانی ویمو برنامه هایی را نیز برای راه اندازی یک سرویس به اشتراک گذاری اتومبیل های خودران تدارک دیده است. در ماه های آتی تعدادی از اتومبیل های توسعه یافته، برای جابجایی افراد بین محل کار و سایر مقاصد روزانه به کار گرفته خواهند شد.

این افراد که نقش سرنشین های آزمایشی را ایفا می کنند، با استفاده از اپلیکیشن اختصاصی ویمو قادر خواهند بود خودروهای حاضر در ناوگان را فرا خوانده و بر خلاف مدل اوبر یا لیفت، برای مدتی دلخواه یا طی مسیرهای طولانی در اختیار داشته باشند.

به گفته آقای کرافکیک، ویمو از خودروهای مختلف در ناوگان خود بهره خواهد گرفت. برای دستیابی به این هدف، ویمو از چند ماه پیش همکاری هایی را با گروه فیات کرایسلر آغاز کرده و اکنون مینی ون های پاسیفیکا خودروهای تست اصلی این شرکت محسوب می شوند.

ویمو برای معرفی بهتر قابلیت های اتومبیل های بدون راننده خود، بزودی برخی از آنها را در منطقه ای در اطراف متروی فونیکس به نام Chandler به کار خواهد گرفت. دلیل انتخاب این منطقه، مسیرهای شهری راحت تر عنوان شده است. در صورت موفقیت آمیز بودن برنامه های ویمو، به تدریج کل محدوده فونیکس و سایر شهرهای ایالت آریزونا نیز برای تست و تردد محصولات این کمپانی استفاده خواهند شد.

گفتنی است ویمو از میانه های اکتبر موفق شده راننده هایی را که برای دخالت در شرایط اضطراری پشت فرمان خودروهای تست این کمپانی می نشستند، حذف کند. این اتومبیل ها در منطقه مخصوص تست به صورت کاملا خودکار عمل نموده و هیچ راننده ای در پشت فرمان آنها حاضر نبوده است. با این حساب می توان گفت آلفابت به عرضه یک اتومبیل خودران واقعی بسیار نزدیک شده و بزودی تمام رقبای خود را با یک چالش جدی مواجه خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • جانی سینز علیه کریتوس
    جانی سینز علیه کریتوس | ۱۸ آبان ۱۳۹۶

    پرایدم راننده رو حذف مبکنه.ولی این کجا و آن کجا?

  • Ali.T
    Ali.T | ۱۷ آبان ۱۳۹۶

    ماهم مهندس‌هامون دارن پراید میسازن مایه‌ی اقتدار و افتخار ملی.
    اوناییشونم که عقلشون به ساختن پراید نمیرسه میرن خارج از کشور زندگی کنن درس بخونن بلکه متحول شن بتونن پراید بسازن.

مطالب پیشنهادی