ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان از تاثیر روابط اجتماعی بر مغز سالمندان می گویند

بسیاری از ما تاکنون با سالمندانی برخورد کرده ایم که تواناهایی شناختی خود را به خوبی حفظ کرده و از حافظه ای مشابه کسانی که نصف آن ها سن دارند، برخوردار بوده اند. چند ماه ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

بسیاری از ما تاکنون با سالمندانی برخورد کرده ایم که تواناهایی شناختی خود را به خوبی حفظ کرده و از حافظه ای مشابه کسانی که نصف آن ها سن دارند، برخوردار بوده اند.

چند ماه قبل دانشمندان ثابت کرده بودند که قشر بیرونی مغز این افراد از همسالانشان بزرگتر است و حالا مشخص شده که توانای های اجتماعی این دسته از سالمندان نیز از دیگران قویتر است.

محققان برای پی بردن به تاثیر روابط اجتماعی بر روی مغز این افراد،31 فرد معمولی بالای 80 سال و 19 فرد کهنسال دیگر که از قوای شناختی خوبی برخوردار بوده اند را مورد مطالعه قرار داده اند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که سالمندان با توان شناختی بالا نسبت به همسالان خود از روابط بهتر و قوی تری با اطرافیان خود برخوردار بوده اند.

«امیلی روگالسکی» دانشیار عصب شناسی دانشگاه «فینبرگ» و محقق اصلی این مطالعه می گوید:

محققان قبلا به نقش روابط اجتماعی در کاهش سرعت تحلیل قوای شناختی پی برده بودند و این تحقیق نیز آن را اثبات می کند.

گفتنی است در مطالعه ای دیگر ثابت شده که مغز این افراد به ویزه در قشر بیرونی که عمدتا از سلول های خاکستری تشکیل شده و عصب های فراوانی در آن وجود دارند، از مغز همسالنشان بزرگتر است.

دانشمندان برای اینکه مشخص کنند که مغز این افراد از بدو تولد نسبت به دیگران بزرگتر بوده یا اینکه کمتر تحلیل رفته، مطالعه ای را روی 24 فرد مسن با توان شناختی بالا و 12 فرد مسن عادی انجام داده اند.

این مطالعه که 18 ماه به طول کشید نشان داد که سرعت تحلیل مغز سالمندان عادی دو برابر سالمندان با قوای شناختی بالا بوده است.

جامعه امروزی با مشکل افزایش سالمند دست و پنجه نرم می کند که یکی از مشکلات آن کاهش قدرت حافظه و توانایی شناختی در سنین بالا است، اما با استفاده از یافته های این تحقیقات می توان راهکارهایی را برای پیشگیری از تحلیل قوای شناختی سالمندان در نظر گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی