ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

عوامل جهانی تاثیر گذار در افت قیمت خودرو دست دوم

بازار خودروهای دست دوم به بد قلقی شهرت دارد. حتی با وجود تشابهات زیاد بین خودروهایی با کاربردهای یکسان و یا حتی مدل های مشابه قیمت ها می توانند بسیار متغیر باشند. در بازار خودرو ...

آرمین نعم الحبیب
نوشته شده توسط آرمین نعم الحبیب | ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

بازار خودروهای دست دوم به بد قلقی شهرت دارد. حتی با وجود تشابهات زیاد بین خودروهایی با کاربردهای یکسان و یا حتی مدل های مشابه قیمت ها می توانند بسیار متغیر باشند.

در بازار خودرو شباهت معنا ندارد؛ برخی خودروها زندگی سختی سپری کرده اند و بد رانده شده اند، برخی دیگر هم در ناز و نعمت زمان سپری کرده اند. برخی خودرو ها تاریخچه سرویس دقیق و منظم دارند در حالی که وضعیت سایرین در هاله ای از ابهام است.

این موارد کلی همگی بر بازار فروش خودرو و قیمتش تاثیر گذارند. در ادامه به معرفی 10 عامل تاثیرگذار مهم تر می پردازیم، با ما همراه باشید.

میزان کارکرد

رابطه معکوس بین کارکرد خودرو و قیمت آن در هنگام فروش حقیقتی پذیرفته شده است؛ هرچه کارکرد بالا رود قیمت پایین می آید. خریداران همیشه به دنبال نمونه مورد نظر با پایین ترین کارکرد ممکن می گردند. در واقع عدد کیلومتر شمار اولین چیزی است که چشم هر خریدار در پی آن است، پس خودرو با کارکرد پایین ارزش بیشتری دارد.

وضعیت کلی

وضعیت کلی، به معنی برآیند شرایط ظاهری و باطنی خودرو است. زنگ زدگی، خط و خش، موج بدنه، زهوار در رفتگی و سطوح زبر روی بدنه قیمت فروش خودرو را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند.

ترک و شکستگی روی شیشه ها هم تاثیر بسیار زیادی بر ذهن خریدار می گذارند. در کل هر چقدر بیشتر ایرادات در دید باشند، افت قیمت بیشتری نصیب خودرو می شود.

فضای داخلی هم جای خود دارد. خودروهایی با روکش چرم ترک خورده، قطعات شکسته داشبورد و کابین، چراغ های داخلی یا آپشن های از کار افتاده و حتی هرگونه بوی نامساعد قیمت خودرو را کاهش می دهند.

به یاد داشته باشید، اگر تصمیم به فروش خودروی خود دارید حسابی به وضعیتش رسیدگی کنید، تمام جزئیات را بررسی و کابین آن را خانه تکانی کنید؛ این طوری کار راحت تری در پیش دارید.

شرایط فنی

همان طور که گفته شد، وضیت کلی خودرو شامل قسمت های فنی هم می شود. ماشین هایی که به زور و زحمت حرکت می کنند و دود سفید از اگزوزشان خارج می شود در بازار خرید و فروش برچسب قیمت پایین تری به تن خود خواهند دید.

مشابه این مورد برای خودروهایی با مشکلاتی فنی نظیر روغن ریزی و تعلیق پر سر و صدا صدق می کند. بهترین راه برای جلوگیری از کاهش قیمت ناشی از ایرادات فنی این است که طبق زمان های تعیین شده خودروی خود را برای بازدید فنی و سرویس به نمایندگی ببرید و همواره پیگیر این مسائل باشید.

خودرویی که صاحبش به آن رسیدگی کرده باشد همواره مشتری دارد. تاریخچه سرویس دقیق و معتبر سندی است که خریداران روی آن حساب باز می کنند؛ این مورد برگ برنده بزرگی در زمان فروش خواهد بود.

زنگ زدگی

زنگ زدگی قاتل قیمت خودروهای کارکرده در هنگام فروش بوده و می توان آن را در هر دو دسته ایراد فنی و ظاهری جای داد. قسمت های زنگ زده غیر قابل تعمیر اند، خصوصا در مناطق برفی که برای آب کردن برف در مسیرها از نمک استفاده می شود.

اگر در چنین نقاطی زندگی می کنید با تمیز کردن خودرو خود، نمک ها و جرم ها را بزدایید تا گرفتار زنگ زدگی اجزا خودرو نشوید. همین طور از خراش های به جا مانده روی بدنه غافل نشوید؛ چرا که چنین نقاط بدون پوششی در دراز مدت دچار زنگ زدگی خواهند شد.

تصادف و تعمیرات

تصادف شتریست که در خانه هر راننده ای می نشیند و متاسفانه تاثیر منفی قابل توجهی بر قیمت خودرو در هنگام فروش برجای می گذارد. هر چه تعداد تصادفات رخ داده بالا رود میزان افت قیمت نیز روند تصاعدی طی می کند.

اگر خودرویی یک یا دو بار تصادف کرده باشد، در دسترس بودن جزئیات محل و چگونگی ترمیم آسیب می تواند تا حدودی به کاهش افت قیمت کمک کند.

رنگ بدنه و شخصی سازی ها

همواره توجه کنید که یک اتومبیل زرد هیچ موقع به اندازه اتومبیلی با رنگ سفید یا نقره ای راحت فروش نخواهد رفت. اگر در هنگام خرید خودرویی جدید، راحت به فروش رفتن آن را جز ملاک های اصلی در نهایی کردن انتخابتان قرار می دهید، رنگی انتخاب کنید که در بازار پر طرفدار باشد و بیشتر به دل عوام بنشیند.

شخصی سازی همان طور که از لغتش بر می آید امری کاملاً سلیقه ای و شخصی است. اگر قصد دارید شیشه ها را دودی کنید، ارتفاع خودرو را کم کنید و اسپویلری بزرگ در عقب خودرو قرار دهید، همواره در نظر داشته باشید هر چه خودرو از نظر ظاهری از فرم اولیه کارخانه ای خود فاصله بگیرد، افت قیمت بیشتری را در هنگام فروش تجربه می کند.

جفرافیای خودرو

شرایط جوی که یک خودرو در آن به سر می برد به طرز جالبی بر قیمت آن در هنگام فروش تاثیرگذار است. در آب و هوای گرم، خودرو های کوپه و کانورتیبل ارزش اولیه خود را بهتر و بیشتر حفظ می کنند.

در آب و هوای سرد و برفی بلعکس؛ خودروهای کاربردی مانند پیکاپ ها کاهش قیمت کمتری را به خود می بینند. افت قیمت زیاد برای خودروهای کارکرده در شرایط برفی به خاطر آسیب های احتمالی ناشی از نمک های مورد استفاده برای آب کردن برف هاست.

فراوانی قطعات یدکی

وفور قطعات یدکی و لوازم جانبی یکی دیگر از عوامل مهم در قیمت گذاری خودروهای دست دوم است. خودرو های تولید محدود معمولاً در این زمینه برتری قابل توجهی دارند، چرا که فراوانی قطعاتشان نسبت به نیاز بازار کاملا بیشتر است.

برخی از آپشن ها و امکانات هم تاثیرات زیادی دارند. برای مثال خودروهای اسپرت ارزش خرید بالاتری دارند وقتی که به گیربکس دستی مجهز شده باشند، چرا که استهلاک و هزینه کمتری در پی خواهند داشت.

اما از طرفی چنین موردی را در واقعیت نمی بینیم؛ چرا که گیربکس های اتوماتیک امروزه خواهان بیشتری دارند و اکثر خریداران به دنبال راحتی هرچه بیشتر هستند.

اعتبار برند

برخی از برندها در طول زمان به شکل بهتری ارزش خود را حفظ می کنند. اصولا خودروهایی که در ذهن مردم به عنوان محصولاتی قابل اعتماد و کم خرج جا افتاده اند در بازار خوش قیمت تر هستند.

برای مثال خودروهای کاربردی تویوتا مانند هایلوکس را در نظر بگیرید، این خودرو ممکن است نسبت به رقبایش از ظاهر و کیفیتی معمولی برخوردار باشد اما به دلیل عمر بالا و استهلاک کم به خوبی ارزشش را حفظ می کند.

محصولات کمپانی هایی که از شهرت کمتری در این زمینه برخوردارند از افت قیمت بالاتری رنج می برند. مثلا هیوندای در بازه طولانی از مدت زمان حیاتش به عنوان برندی با محصولات ارزان قیمت در ذهن خریداران جای گرفته بود، بنابر این ذهینیت افت قیمت محصولات هیوندای نسبتا بالاست.

در هنگام خرید خودرو و استفاده از آن، با در نظر گرفتن چنین مواردی، تا جای ممکن از ضرر و زیان های احتمالی بکاهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ami_ald
    ami_ald | ۱۷ آبان ۱۳۹۶

    در مورد بحث رنگ اصلا باهاتون موافق نیستم به نظر من هرکس هر رنگی که دوس داره بخره نمیشه که همه ماشینای شهر سفید باشه
    تا کی باید حسرت نداشتن رنگ مورد علاقتو بخوری .

    • alex
      alex | ۱۷ آبان ۱۳۹۶

      کاملا باهات موافقم نمیدونم چرا اینقدر رنگ های خاص بد فروش میرن

مطالب پیشنهادی