ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استخراج مخفیانه بیت کوین در برخی سایت ها با استفاده از کامپیوتر کاربران

ماه ها قبل افشا شده بود که دو سایت متعلق به پایگاه خبری CBS به طور غیرمجاز از پردازنده اصلی رایانه کاربران خود برای استخراج پول دیجیتال استفاده می کرده اند. حال خبر رسیده که این ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

ماه ها قبل افشا شده بود که دو سایت متعلق به پایگاه خبری CBS به طور غیرمجاز از پردازنده اصلی رایانه کاربران خود برای استخراج پول دیجیتال استفاده می کرده اند. حال خبر رسیده که این نوع سوءاستفاده رایج تر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می شد.

سایت های فروشگاهی عامل اصلی این سوءاستفاده ها هستند

در طی این عمل که به «cryptojacking» مشهور شده، وبسایت ها با اجرای برخی کدها یک نرم افزار استخراج پول رمزنگاری شده را به صورت پنهانی درون مرورگر کاربران اجرا می کنند و از این طریق پول های دیجیتال از جمله بیت کوین را به دست می آورند.

بر اساس گزارش های منتشر شده این فرایند توسط یک کیت جاوا اسکریپت تحت عنوان «CoinHive» انجام می گیرد و ظاهراً تعداد قابل توجهی از وبسایت های فروشگاهی و مشهور مدت ها است که به این کار مشغول هستند.

در این میان هستند کسانی که این کار کاملاً معقول و قانونی می دانند. به عقیده این افراد وبسایت ها در عوض ارائه محتواهای رایگان به کاربران خود حق دارند که بخشی از هزینه هایشان را از این طریق تامین نمایند. به خصوص که با این کار جز افزایش مصرف شارژ باتری هزینه خاصی به کاربران تحمیل نمی کند.

اما یافته جالب دیگر در این خصوص را گروه امنیتی «Willem de Groot» منتشر ساخته. آنها در تحقیقی جامع دریافته اند که حدود ۲۵۰۰ وبسایت فروشگاهی بزرگ در حال استخراج سکه های دیجیتال به کمک رایانه کاربران خود هستند. نکته جالب اینجاست که محققین این موسسه معتقدند حدود ۸۰ درصد از مدیران وبسایت های مذکور خود نیز از چنین موضوعی آگاهی ندارند، بلکه وبسایت آنها با آلوده شدن به یک بدافزار به بزاری واسط برای استخراج سکه های دیجیتال برای دیگران تبدیل شده است.

این موسسه امنیتی معتقد است که به روز نبودن سامانه های فروشگاهی و عدم رعایت تمام متدهای امنیتی از طرف وبمسترها عامل گرفتار شدن این تعداد قابل توجه از فروشگاه ها به بدافزار مذکور است.

استفاده از ادبلاکرها جلوی اجرای مخفیانه نرم افزار استخراج را می گیرند

یکی از نشانه های فعال بودن نرم افزار استخراج مخفی پول دیجیتال افزایش کارکرد CPU تا حدود ۹۰ درصد توسط مرورگرها است. گرچه بالا رفتن کارکرد پردازنده در هنگام مرور وب -به خصوص در زمان استفاده از مرورگر کروم- همواره به معنی آلوده بودن وبسایت ها نیست.

علاوه بر این هنگام بارگذاری بسیاری از سایت ها می توانید بارگذاری فایل coinhive.js را نیز رصد کنید، گرچه برخی دیگر پنهانی تر از این عمل می کنند.

برای جلوگیری از سوءاستفاده چنین ابزارهایی دو راه اصلی توصیه می شود. اول استفاده از نرم افزارها یا افزونه های معتبری که مانع از نمایش تبلیغات می شوند (ad-blocker). دوم ویرایش دستی فایل hosts ویندوز در مسیر windows\system32\drivers\etc به کمک نرم افزار Notepad و افزودن آدرس های coin-hive.com و coinhive.com به فهرست سایت های بلاک شده.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Ali_Moazzen_Safaie
    Ali_Moazzen_Safaie | ۱۹ آبان ۱۳۹۶

    بعضی از سایت های فارسی مثل farinsoft هم از این اسکریپت ها استفاده می کنه. حتما از آنتی ویروس یا مسدودکننده های تبلیغاتی استفاده کنید.

  • rasoul norouzi
    rasoul norouzi | ۱۸ آبان ۱۳۹۶

    از اون موقعی که افزونه مسدود کننده تبلیغات نصب کردم به هیچ عنوان لپ تاپم داغ نمیشه، قبلا به قدری داغ میشد که خاموش میکردمش، این مسدود کننده ها تبلیغات خیلی خوبن

مطالب پیشنهادی