ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی بازی Monument Valley 2؛ نسخه هالیوودی

یکی از کاربران گوگل پلی لقب جالبی به قسمت دوم مانیومنت ولی داده است: نسخه هالیوودی. در واقع همانند ورژن آمریکایی بعضی فیلم های اروپایی، با وجود اینکه با اثر پر زرق و برق تری ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

یکی از کاربران گوگل پلی لقب جالبی به قسمت دوم مانیومنت ولی داده است: نسخه هالیوودی. در واقع همانند ورژن آمریکایی بعضی فیلم های اروپایی، با وجود اینکه با اثر پر زرق و برق تری رو به رو هستیم اما آن عمق گذشته را نمیبینیم و مانیومنت ولی 2 نسبت به قسمت اول دقیقا چنین وضعیتی دارد.

مانیومنت ولی 1 پر از ایده های جدید و نو بود. اگر از مرحله آخر فاکتور بگیریم، تک تک لحظه های بازی با تازگی گره خورده بودند و «تناقض» را میان تمام المان ها می توانستید ببینید. Ustwo در دورانی که خیلی از سازندگان وقت شان را با کلیشه ها می گذراندند، خلاف جهت عقیده هایی که پذیرفته شده اند حرکت کرد.

همین شجاعت برای ایجاد خلاقیت آن هم به این گستردگی کافیست تا مانیومنت ولی 1 مکتبی برای سازندگان بازی های موبایل باشد. در نسخه دوم این شجاعت و ریسک پذیری دیده نمی شود و این مسئله باعث شده تا مانیومنت ولی 2 با وجود تمام المان های جذابش اصلا به خوبی قسمت اول نباشد.

استفاده از ایده «خطای دید» مانیومت ولی را تبدیل به یکی از سورپرایز کننده ترین بازی ها کرده بود. بعضی جاها به خاطر رابطه کاملا مستقیم بین طراحی محیط ها و معماها نفس در سینه های تان حبس می شد. زمانی که یکی از منطقه ها را می چرخاندید و میدید که بازی تمام این مدت شما را فریب می داده است.

همچنان خطای دید یکی از ارکان اصلی گیم پلی مانیومنت ولی 2 به حساب می آید

جدا از اینکه برخلاف بقیه بازی های پازل بازیکن با محیط اطرافش می توانست در تعامل باشد. سازنده با الهام از المان های سبک God Game تقریبا تمام معماهایش را بر پایه تعامل مخاطب با اجسام ساخته بود. یعنی نه تنها شخصیت داستان را حرکت می دید، با تغییر بعضی اشیاء هر مرحله باید سعی می کردید تا راه را باز کنید.

همین تعامل بازیکن با محیط که بعد از المان خطای دید بهترین بخش مانیومنت ولی است باعث شد تا برعکس 90 درصد عناوین معمایی که بیشتر وقتی که حوصله دارید باید به انجام شان مشغول شوید، خستگی از بازی رنگ ببازد. در پایان نیز تنوع استثنایی معماها و محیط ها قرار دارند که تمام این ها کنار یکدیگر یک شاهکار را به وجود آوردند: مانیومنت ولی 1

اما با وجود تمام المان های مثبت، ساخته Ustwo از یک مشکل رنج می برد؛ معماها هوشمندانه بودند ولی پیچیدگی کافی را نداشتند. بنابراین به راحتی می توانستید آن ها را حل کنید. اولین نکته ای که هنگام تجربه مانیومنت ولی 2 متوجه می شوید این است که سازنده نه تنها این مشکل را برطرف نکرده بلکه معماها به به اندازه گذشته سرگرم کننده نیستند.

کنترل همزمان دختر بچه و مادر از جالب ترین بخش های بازی است و در مرحله های ابتدایی، معماهای جالبی را با این ویژگی را شاهد هستید.

در واقع مانیومنت ولی 2 ایده های جذاب زیادی دارد. استفاده از پورتال ها، کنترل دو شخصیت و ترکیب چند محیط همگی توانسته اند رنگ تازه ای به معماهای بازی ببخشد. ولی نکته اینجاست که سازنده از پتانسیل های این ویژگی های جدید نتوانسته به درستی استفاده کند.

یعنی با معماهایی رو به رو هستید که همچنان تا تکامل فاصله دارند و به جز چند تا از آن ها [بعضی از مرحله های پایانی واقعا پازل های زیبایی دارند] بقیه را به راحتی می توانید حل کنید. بخش عجیب تر گیم پلی، استفاده از بعضی مکانیزم های تکراری است.

با وجود اینکه تعدادی دوست داشتند تا معماهای مانیومنت ولی 1 سخت تر باشند اما این مسئله آن قدرها که فکر می کنید در بازی به چشم نمی آمد. حل پازل ها احساس خیلی خوبی به بازیکن می داد و به خاطر تنوع شان، این احساس شیرین تا پایان حفظ می شد.

برای تمام کردن مانیومنت ولی 2 نهایت یک ساعت و نیم باید وقت بگذارید. احتمالا در آینده معماهای بیشتری به بازی اضافه می شود.

کم پیش می آید هنگام تجربه مانیومنت ولی 2 این طعم لذت بخش را دوباره بچشید. نسبت به گذشته، بیشتر باید شخصیت اصلی را جا به جا کنید و این مسئله بازی را بعضی وقت ها خسته کننده می کند. به عبارت دیگر در اینجا خبری از آن بالانسی که بین «حرکت کاراکتر» و «تعامل با محیط» را دیدیم نیست.

اگر مانیومنت ولی 1 منتشر نمی شد، خیلی راحت تر می توانستیم با معماهای قسمت دوم کنار بیایم

همچنین بعضی معماها بیش از اندازه ساده هستند. همانند مانیومنت ولی 1، قسمت دوم هم عنوانی کوتاه است ولی به خاطر سادگی پازل ها احتمالا زودتر بازی را به اتمام خواهید رساند. البته فکر نکنید که از دیدگاه گیم پلی با عنوان ضعیفی رو به رو هستید.

اگر همین الان دوباره مانیومنت ولی 1 را بخواهیم بررسی کنیم، بازی از لحاظ طراحی معماها نسبت به تعداد زیادی از عناوین موبایل امروزی برتری های زیادی دارد. حالا فکر کنید که مانیومنت ولی 2 همان ویژگی های جذاب گذشته را آورده و با المان های جدید ترکیب کرده است.

مطمئنا نتیجه چیز هیجان انگیزی خواهد شد. فقط مشکل اینجاست مانیومنت ولی 1 به قدری از دیدگاه مکانیزم های گیم پلی زیبا و تقریبا بی نقص بود که حتی کوچک ترین مشکلات مانیومنت ولی 2 نیز به چشم می آیند. این را باید تقصیر خود سازنده بیاندازیم که با شاهکار قبلی اش، انتظارات را تا این حد بالا برده.

از لحاظ موسیقی و گرافیک، بازی پایش را فراتر از قسمت اول گذاشته و با یک شاهکار طرفیم.

با وجود اینکه گیم پلی چند لول از قسمت قبلی پایین تر آمده اما بخش گرافیک و صداگذاری با اختلاف زیاد بهتر از مانیومنت ولی 1 است. حالا موسیقی و صدای محیط نقش بیشتری را در بازی داشته و ترکیب آن ها با گرافیک استثنایی بازی باعث شده تا یک تجربه دیداری/شنیداری بهتر نسبت به گذشته را برای خود به ارمغان بیاورید.

جالب اینجاست هر چه قدر سازنده در تنوع دادن به معماها کم کاری کرده و برای گستردگی محیط ها سنگ تمام گذاشته. هر مرحله دارای رنگ بندی و استایل خود بوده و حتی برای تعداد خیلی کمی از آن ها، شاهد یک ارتباط بهتر میان معماها و طراحی محیط هستیم. به خصوص مرحله 12 که بین دو بازی، از بهترین ها است.

سازنده در بخش گرافیک و موسیقی سنگ تمام گذاشته و جای انتقادی باقی نمی ماند. ولی متاسفانه ضعف های گیم پلی و کوتاهی بازی، باعث شده اند تا بازی نتواند به موفقیت هایی که لیاقتش را دارد برسد. در واقع مانیومنت ولی 2 عنوان خیلی خوبی است ولی به خوبی قسمت اول نیست.

Monument Valley 2

Monument Valley 2

سازنده: ustwo Games قیمت: 4.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 510 / 250 مگابایت زبان:
در بخش اپلیکیشن های دیجیاتو بخوانید:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Pourya amirshekari
    Pourya amirshekari | ۱۸ آبان ۱۳۹۶

    این بازی چیزی نیست جز یه شاهکار که واقعا آدم درگیر خودش می‌کنه هیچ بازی روی دستش هنوز نیومده

  • AIDIN_THR
    AIDIN_THR | ۱۸ آبان ۱۳۹۶

    خیلی بازی قشنگیه

  • amir hasani
    amir hasani | ۱۸ آبان ۱۳۹۶

    این بازی به جراعت یه شاهکار تو کل‌صنعت گیمه

مطالب پیشنهادی