ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انفجار پیشرانه آزمایشی اسپیس اکس
علمی

انفجار پیشرانه در دست توسعه SpaceX در جریان یک آزمایش

یکشنبه گذشته و در جریان انجام یکی از آزمایش های تعیین کارایی در تگزاس، پیشرانه در دست توسعه راکت های کمپانی SpaceX دچار انفجار شد. حال مقامات این شرکت در صدد هستند تا دلیل اصلی این ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | ۱۱:۰۰

یکشنبه گذشته و در جریان انجام یکی از آزمایش های تعیین کارایی در تگزاس، پیشرانه در دست توسعه راکت های کمپانی SpaceX دچار انفجار شد. حال مقامات این شرکت در صدد هستند تا دلیل اصلی این حادثه را کشف نمایند.

این پشیرانه برای موشک جدید فالکون هوی در دست توسعه است

هنوز گزارشی مبنی بر خسارت های جانی و مالی احتمالی از سوی SpaceX منتشر نشده، اما به نظر نمی رسد این حادثه تاثیر خاصی در زمانبندی برنامه های پرتعداد فضایی این کمپانی خصوصی در آینده داشته باشد.

پیشرانه مذکور قرار بود تا اواخر سال آینده میلادی روی راکت های فالکون 9 و راکت جدید سنگین وزن این کمپانی نصب شوند تا قابلیت ها و برد ماموریتی آنها را افزایش دهد، اما با این حادثه به نحوی خاطره تلخ انفجار راکت SpaceX روی سکو که به نابودی ماهواره چند میلیون دلاری فیسبوک انجامید زنده شد.

به هر حال آشکار شدن نقص ها و بروز یک حادثه در حین تست ها نسبت به اتفاقی که به آن اشاره شد کاملاً پذیرفتنی و معقول است. به خصوص که در نظر بگیریم علی رغم تمام مشکلات اسپیس اکس سال بسیار خوبی را با ۱۶ پرتاب و بازگشت موفق پشت سر گذاشته است. می بایست به این عدد ۳ پرتاب دیگر تا پیش از پایان سال ۲۰۱۷ را نیز بیافزایید.

لازم به ذکر است که موشک های فالکون 9 فعلی از یک آرایه ۹ تایی از پیشرانه ها بهره می برند، در حالی که موشک در دست توسعه «فالکون هِوی» (Falcon Heavy) که پیشرانه مورد بحث برای آن توسعه داده می شود، قرار است از ۲۷ پیشرانه برای فرار به جو زمین بهره ببرد. احتمالاً نسخه پیشرفته تر همین راکت روزی اولین ماموریت سفر به مریخ SpaceX را به انجام برساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی