ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بنزینی برای بدن انسان؛ با نوشیدنی کِتون آشنا شوید

بطری کوچکی است و در آن مایعی بی رنگ و بی بو وجود دارد. همین اندک میزانی که مشاهده می کنید، حاوی ۱۲۰ کالری است، تقریبا هم اندازه با یک کف دست نان و با ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

بطری کوچکی است و در آن مایعی بی رنگ و بی بو وجود دارد. همین اندک میزانی که مشاهده می کنید، حاوی ۱۲۰ کالری است، تقریبا هم اندازه با یک کف دست نان و با این حال خالی از هر ۳ فاکتور مهمی است که بدن انسان با استفاده از آن ها انرژی اش را تامین می کند: چربی، پروتئین و کربوهیدرات.

بنابراین اگر هیچ یک از این سه ترکیب حیاتی در آن وجود ندارد، با استفاده از چه ترکیبی برای بدن انسان انرژی سازی خواهد کرد: کِتون.

کتون ماده ای است که جف وو، موسس و مدیرعامل استارتاپ کالیفرنیایی HVMN (با تلفظ هیومن به معنای انسان) آن را «چهارمین بزرگ مغذی» می نامد. چربی، پروتئین و کربوهیدرات ها هر ۳ بزرگ مولکول هایی هستند که در تامین انرژی بدن نقش دارند و حالا گویا کتون قرار است به آن ها بپیوندد.

وو در گفتگو با بیزینس اینسایدر می گوید: «این چربی نیست، پروتئین نیست، کربوهیدرات نیست اما بدن شما از آن انرژی می گیرد.»

با در نظر گیری این مسئله، باید توجه داشت که شرکت او بالاخره موفق شده تا اولین نوشیدنی خود را تحت نام کتون به بازار عرضه کند. این نوشیدنی که از همین حالا برای پیش خرید در دسترس هست، وعده عملکرد و انرژی بیشتر به ورزشکاران و حس تمرکز بیشتر را داده است.

برای تولید این محصول، شرکت HVMN بیش از یک دهه تلاش کرده و با همکاری دانشگاه آکسفورد پژوهش هایی به ارزش ۶۰ میلیون دلار انجام داده است.

وعده های بزرگ

به گفته وو، کتون می تواند عملکرد شما را بیش از هر آنچه که پیشتر مصرف می کردید افزایش دهد. اکثر غذاهایی که ما می خوریم حاوی کربوهیدرات است. کربوهیدرات موجود در میوه ها به صورت طبیعی در قند آن ها (فروکتوز) وجود دارد و کربوهیدرات محصولاتی نظیر سیب زمینی و پاستا و سبزیجات نیز از رشته های بلند نشاسته می آید.

همه آن ها در نهایت طی فرآیندهای پیچیده می شکنند و کوچک و کوچکتر می شوند تا گلوکوز یا سوخت اصلی بدن ساخته شود. وقتی کربوهیدراتی وجود نداشته باشد، بدن به چربی ها روی می آورد تا انرژی خود را تامین کند.

در جریان بیرون کشیدن چربی از ذخیره ها و به دست آوردن انرژی از آن ها، بدن مولکولی به نام کتون را آزاد می کند. دستور غذایی کتوژنیک نیز که غنی از چربی و کم کربوهیدرات است، راه حل ساده ای برای رسیدن به همین هدف است.

شخص به جای اینکه غذا نخورد، با داشتن این رژیم غذایی به بدن خود حقه می زند تا باور کند که در حال گرسنگی است و کربوهیدراتی وجود ندارد و باید به سراغ دومین منبع تامین انرژی برود.

به همین خاطر است که تا وقتی کربوهیدرات نخورید، شما می توانید مرتب غذاهای چرب نظیر کره، پنیر و استیک بخورید و باز هم وزن کم کنید.

با این حال، حتی اگر رژیم کتوژنیک را هم بتوانیم دور بزنیم و به جای خوردن غذاهای چرب، یک راست کتون وارد بدن کنیم، یک قدرت فرابشری به دست خواهیم آورد.

برایانا استابز، یک دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آکسفورد که مدیریت تیم تحقیقاتی در HVMN را بر عهده دارد می گوید: «شما می توانید از دیوار بالا بروید.»

کیِران کلارک، پروفسور بیوشیمی فیزیولوژیکی دانشگاه آکسفورد که فعالیت های علمی اش را تبدیل به نوشیدنی کتون شرکت HVMN کرده می گوید: «هیچ چیز مانند آن وجود ندارد.»

فراتر از کافئین

کلارک طی تحقیقات خود، ورژن اولیه نوشیدنی شرکت HVMN را به گروهی از دوچرخه سواران حرفه ای (که برخی از آن ها قهرمانان المپیک بوده اند) داد و با دو گروه دیگر که یکی نوشیدنی غنی از کربوهیدرات و دیگری نوشیدنی غنی از چربی خورده اند داد.

بهترین دوچرخه سوار گروه نوشیدنی کتون، به طور متوسط ۴۰۰ متر بیشتر از بهترین دوچرخه سوار گروه نوشیدنی های دیگر رکاب زد. کلارک می گوید دوچرخه سوارها حتی تفاوت را حس هم نمی کردند.

کلارک می گوید: «این نوشیدنی مثل کافئین یا چیز دیگری نیست، یک تحریک کننده نیست. اگر کاری که در حال انجامش هستید را نبینید، پیش خود می گویید 'خب، من که خوبم، همه چیز طبیعی به نظر می رسد'، اما یک مرتبه مسیر را نگاه می کنید و می گویید 'اوه، واو، چقدر بیشتر از حالت عادی رفته ام'»

یک بطری از نوشیدنی کتون، ۲۵ گرم بتا-هیدروکسی بوتیرات در خود دارد، ماده ای که بدن در مواقع گرسنگی طولانی مدت آزاد می کند. یک ساعت پس از مصرف این نوشیدنی، سطح کتون خون به میزانی می رسد که گویا ۷ روز پشت سر هم گرسنگی کشیده باشید.

سطح کتون خون افراد عادی ۰.۱ میلی مول در هر لیتر است اما پس از مصرف نوشیدنی، سطح آن به ۴ الی ۶ میلی مول می رسد.

کلارک می گوید: «کتون به نحوی زندگی را ساده تر می کند. به جای حس خستگی بیش از حد و تپش قلب، فقط انرژی دارید، انرژی ای که در حالت عادی ندارید.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • هادی
    هادی | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    بِدرد یه جاهایی میخوره نه هر وقت!
    تو مقالم(پُست) اُومده که وقتی می خواهی از دیووارر بالا بری.

  • Morteza Shayegh
    Morteza Shayegh | ۱۹ آبان ۱۳۹۶

    دکتر راد عزیز ممنون از همه پاسخ هایی که دادی برادر. قشنگ یه ویزیت دکتر رو بعد از مصرف مکمل های بدنسازی save money کردی :D

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۱۹ آبان ۱۳۹۶

    ممنون .. همچنین تشکر از rad سوالهاییو که برام پیش اومده بود تو کامنتهاشون جوابو پیدا کردم.

  • rad
    rad | ۱۹ آبان ۱۳۹۶

    پزشکها برای اینکه بفهمن وضعیت قند خون و ترشح انسولین در بدنتون چطوره نگاه میکنن ببینن گلوکز و کتون در ادرارتون هست یا نه و اگر هست میزانش چقدره ? اگر کتون داشته باشین در ادرار نشون میده لوزالمعده به اندازه کافی انسولین ترشح نمیکنه و بدن ذخایر چربیو تجزیه کرده و داره کتون میسازه ازشون و خبره خوبی اصلا نیست ? . دیگه حوصلم سر رفت با این کتونتون ? ? ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی