ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر شکست های فراموش نشدنی اپل از آغاز تا اکنون

علیرغم تفکر غالب در اکثر ما، داستان اپل، سراسر هم مملو از موفقیت نیست و حتی متفاوت ترین و گران ترین موبایل این شرکت یعنی آیفون 10 نیز همانطور که در خبرها خواندید با مشکلات ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

علیرغم تفکر غالب در اکثر ما، داستان اپل، سراسر هم مملو از موفقیت نیست و حتی متفاوت ترین و گران ترین موبایل این شرکت یعنی آیفون 10 نیز همانطور که در خبرها خواندید با مشکلات عدیده ای همراه است.

با این حال هیچیک از ایرادات وارده به آیفون 10 با مشکلاتی که اپل در سال های گذشته با آنها دست و پنجه نرم نمود قابل قیاس نیستند و قطعا کمپانی کالیفرنیایی ترجیح می دهد که یادشان از ذهن مخاطبانش پاک شود.

در ادامه با ما باشید تا نگاهی به این موارد بیاندازیم:

۱- آیفون 4s

مشکل: زردی نمایشگر

راهکار: هیچ!

 

آیفون 4s یکی از بهترین نسخه های آیفون به شمار می رفت که البته نمایشگر آن چندان خالی از ایراد نبود. اگر خاطرتان باشد اوایل سال ۲۰۱۱ میلادی بود که یکی از کاربران این تلفن هوشمند از زرد رنگ بودن تم نمایشگر دستگاه خبر داد.

البته در ادامه مشخص شد که مساله بغرنج تر از این حرف هاست و برخی کاربران ادعا کردند که محتوای به نمایش در آمده در صفحه نمایش این موبایل کمی رنگ پریده است و از برخی زوایا حتی قابل تمیز دادن نیست.

با این حال اما خبرهای زیادی از این ایراد منتشر نشد و اپل نیز هیچگاه وجود این مساله در نمایشگرهای دستگاه مورد بحث را تایید نکرد. در نهایت نیز مردم به این مشکل عادت کردند و حتی دیگر حرفی هم از آن به میان نیاوردند.

۲- اپل موزیک

مشکل: کار نکردن اپلیکیشن

راهکار: آپدیت های متعدد

در ابتدای امر که اپل موزیک معرفی شد بسیاری باور داشتند که با وجود سرویس هایی نظیر اسپاتیفای کسی از این سرویس استفاده نخواهد کرد. البته زمان نیز این مساله را ثابت کرد چراکه حدودا سه ماه بعد از انتشار این برنامه گزارشی منتشر شد که نشان می داد ۴۸ درصد از کاربرانی که ثبت نام کرده بودند دیگر از آن استفاده نمی کردند.

به بیان دیگر انتشار اپل موزیک با مشکلات متعددی همراه بود که باعث دلسردی کاربران شد. تبلیغاتی که این شرکت پیش از عرضه رسمی سرویس مذکور منتشر می کرد بسیار مبهم بودند و خیلی از کاربران نمی دانستند که اساسا تفاوتی میان اپل موزیک با آیتونز هست یا خیر و اگر چنین است تفاوت ها تا چه اندازه هستند.
جدای از مبحث مارکتینگ نیز همه نسخه های این اپ خوب کار نمی کردند و غالبا هم بخش اجتماعی آن پلتفرم موسوم به Connect بلااستفاده بود. حتی یکبار گزارش شد که کل مجموعه موزیک های یکی از کاربران اپل موزیک به یکباره از هارد درایوش ناپدید شده.

۳- فیس آی دی

مشکل: بزرگ ترین ویژگی آیفون 10 که همان Face ID محسوب می شود در زمان معرفی روی استیج کار نکرد

راهکار: استفاده از یک دستگاه آیفون 10 دیگر

اگر خاطرتان باشد در جریان نطق ماه سپتامبر اپل نایب رئیس ارشد واحد مهندسی نرم افزار این شرکت یعنی کرگ فدریگی تلاش کرد قابلیت فیس آی دی را در مقابل حاضران سالن به نمایش بگذارد و به شکل بسیار بدی موفق به قفل گشایی آیفون نشد.

فدریگی پیش از آزمایش ناموفق خود گفت:

برای قفل گشایی این موبایل صرفا کافیست که به آن نگاه کرده و و صفحه را به بالا سوایپ کنید.

او بلافاصله دست به کار شد تا حاضران را با این قابلیت شگفت زده کند. وقتی به دوربین جلویی آیفون 10 نگاه کرد، چهره اش تشخیص داده نشد و در مقابل از او خواسته شد که پسوردش را وارد نماید.

فدریگی بی درنگ موبایل دیگری را برداشت تا این قابلیت را روی آن امتحان کند و نتیجه خوب بود. اما این اتفاق هرطور که بود اثری نامطلوب روی تماشاچیان داشت. ظاهرا افراد زیادی (غیر از شخص فدریگی) قبل از مراسم رونمایی، با Face ID کار کرده بودند و بعد از چندین مرتبه امتحان کردن و مواجهه با خطا، Face ID غیرفعال شده و به همین خاطر فدریگی مجبور به وارد کردن پسورد شده بود.

۴- کیبورد iOS 11

مشکل: حرف i تایپ نمی شود

راهکار: ارائه آپدیت نرم افزاری یا دستکاری بخش تنظیمات موبایل

این مشکل که به مقیاس گسترده نیز گزارش شد، تایپ کردن حرف i را برای کاربران دستگاه های بهره مند از آخرین نسخه نرم افزار موبایلی اپل غیر ممکن می کرد.
در واقع مشکل از انجا شروع شد که به دنبال نصب آپدیت اخیر iOS قابلیت اصلاح خودکار یا اتوکورکت کیبورد آیفون، حرف i را به A و البته علامت سوالی درون کادر تبدیل می کرد.
باید اشاره کنیم این مشکل در تازه ترین آپدیت iOS رفع شده و اگر تمایلی به دریافت به روز رسانی مذکور ندارید می توانید به ترتیب به بخش های Settings، General، Keyboard و Text Replacement بروید و روی علامت + اشاره کنید. بعد حرف I را در قسمت Phrase و سپس i را در بخش Shortcut تایپ کنید.

5- آنتن دهی

مشکل: با لمس بخش هایی از بدنه آیفون 4 سیگنال های دریافتی اش ضعیف میشدند

راهکار: اپل با صرف ۱۷۵ میلیون دلار پوشش هایی پلاستیکی را تهیه کرد و در اختیار کاربران این موبایل قرار داد که مشکل را رفع کند

آنتن (همان بخشی که به موبایل شما امکان برقراری و دریافت تماس های صوتی را می دهد) معمولا درون دستگاه قرار دارد. در مورد آیفون ۴ اما باید بگوییم که این بخش حول بدنه آیفون تعبیه شده بود.

در ادامه مشخص شد که وقتی کاربر دستش را روی این بخش از بدنه دستگاه قرار می دهد سینگال آیفون ۴ دچار اختلال می شد و اگر کاربر دستش را روی نقطه اتصال دو انتن قرار می داد سیگنال ها به کلی قطع می شدند.

اپل البته مسئولیت این امر را پذیرفت و در نهایت قاب هایی را برای این دسته از کاربرانش تدارک دید که مشکل را رفع می کردند. این راهکار در مجموع ۱۷۵ میلیون دلار هزینه برای این کمپانی در بر داشت. و خوشبختانه اپل راهکار مناسب برای مشکل را در ادامه پیدا کرد چراکه از آن زمان به بعد تمامی مدل های آیفون به آنتن های اکسترنال مجهز شدند و هیچگونه مشکلی هم در ارتباط گیری شان وجود نداشت.

۶- خم شدن آیفون

مشکل: آیفون ۶ در جیب کاربران خم می شد

راهکار: با همان آیفون خمیده کنار بیایند یا شلوارهایی با جیب گشادتر بپوشند

یکی از جنجال های خبری سال ۲۰۱۴ در  دنیای تکنولوژی خم شدن آیفون ۶ در جیب کاربران بود.

این ایراد نیز زمانی بر سر زبان ها افتاد که یکی از کاربران فوروم مک رومرز تصویری از آیفون خم شده خود را بعد از آنکه برای مدتی طولانی در جیب جلویی شلوارش گذاشته بود منتشر کرد. آن خبر با سرعت در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نظیر توییتر و فوروم بین المللی اپل دست به دست شد و حتی تعداد اندکی از کاربران این دستگاه ویدیوهایی را از خم کردن آن با دست روی یوتوب منتشر کردند.

البته این مساله چندان هم تعجب نداشت زیرا آیفون ۶ در زمان خود عریض ترین و باریک ترین تلفن هوشمند بازار به شمار می رفت. جالب اینکه در ادامه برخی کاربران آیفون ۴ و ۵ هم از وجود همین مشکل خبر دادند.

۷- تورم

مشکل: باد کردن 8 و  8 پلاس و دو نیم شدنشان

راهکار: هیچ


در ماه سپتامبر امسال و بعد از عرضه آیفون  های 8 و 8 پلاس تعدادی از دارندگان آنها گزارش دادند که موبایل هایشان متورم شده اند و نمایشگرشان از بدنه جدا شده است. در ادامه مشخص گردید که این تورم به خاطر باد کردن باتری دستگاه ها بوده است.
اپل در ادامه عنوان کرد که به دنبال راهکار این مشکل می گردد اما هیچ توضیحی برای بروز آن نداد و حتی خواستار جمع آوری موبایل های معیوب هم نشد.

۸- PowerBook 5300

مشکل: آتش سوزی

راهکار: عرضه محصولات جدید

آتش گرفتن PowerBook 5300 آنقدر متدوال شده بود که بسیاری این لپ تاپ را به یک بلای کشنده و آتشین تشبیه می کردند. نسل نخست لپ تاپ های پاور بوک اپل در سال ۱۹۹۵ میلادی عرضه شدند که در واقع تاریک ترین برهه در تاریخ اپل محسوب می شد.

در آن زمان Michael Spindler سکان هدایت اپل را در دست داشت و خبری از استیو جابز مرحوم نبود چراکه سرگرم بحث و درگیری هایش با شرکت هایی نظیر IBM بود.

جالب آنکه دو عدد از این لپ تاپ ها بعد از داغ شدن باتری هاشان در خط تولید آتش گرفتند و این همه ماجرا نیست. مبدل برق دستگاه نیز به شدت مستعد خراب شدن بود و درنتیجه روشن کردن یا شارژ PowerBook 5300 را برای تعداد زیادی از کاربرانش غیرممکن کرده بود.

لولایی که نمایشگر را به بدنه دستگاه متصل می کرد هم کیفیت بسیار پایینی داشت و نکته آخر آنکه به خاطر طراحی مملو از خطای کش دستگاه،  PowerBook 5300 سرعت بسیار پایینی داشت.

 ۹- اپل مپس

مشکل: باگ های متعدد

راهکار: بیش از ۲.۵ میلیون آپدیت

اپل مپس در زمان عرضه اش ایرادات فراوانی داشت و آنقدر بد بود که اپل بالغ بر ۲ و نیم میلیون مرتبه آن را اصلاح کرد.

جالب اینکه هر قابلیت تازه ای هم که برای اپل مپس ارائه میشد مملو از باگ بود که از آن جمله می توان به نمای کاملا فلت برج ایفل، نمایش یکی از شهرهای آمریکا به صورت نیمه سیاه و سفید و چندین بخش کاملا خالی از دیتا در آن اشاره نمود.

در هر حال تجربه اپل مپس آنقدر بد بود که تیم کوک را بر آن داشت تا به صورت عمومی از کاربرانش عذرخواهی نماید و آنها را به دانلود اپلیکیشن های جایگزین تشویق نماید.

۱۰- Apple III

مشکل: کار نمی کرد

راهکار: جمع آوری از سطح بازار

Apple III در سال ۱۹۸۰ میلادی به بازار عرضه شد و تقریبا اپل را نابود کرد. نرخ شکست این پروژه ۱۰۰ درصد عنوان شد؛ بدان معنا که تک تک دستگاه های فروخته شده باید تعمیر می شدند.

این کامپیوتر حین عملکرد آنقدر داغ می شد که چیپ های به کار رفته در آن درون سوکت هایشان آب می شدند و نمایشگرش نیز متون را به صورت ناخوانا نشان می داد.

استیو جابز در یکی از مصاحبه هایش در این باره گفت: اپل در این پروژه پول هنگفتی را از دست داده و طبق گفته Taylor Pohlman مدیرمحصول سابق این شرکت نیز تقریبا هرکسی که در این پروژه دخیل بوده به خاطر شرمندگی از کارش استعفا داده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (35 مورد)
  • امیر
    امیر | ۲۵ آبان ۱۳۹۶

    بعضی هاش واقعا دیگه چرت بود، مثلا فیس ایدی شکست فراموش نشدنییی! اگه اینطوری که تشخیص چهره سامسونگ هم با پرینت عکس رنگی فریب خورد، هر انسانی به یه برندی تمایل داره و این هم قطعا در نظراتش مشخص ولی این حد جانب داری واقعا افراطی

  • xiaomi
    xiaomi | ۲۳ آبان ۱۳۹۶

    شلوار گشاد بپوشید ????..... اپل مپو انگار فیلم 2012 رو نشون میداد ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی