ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینترنت ثابت «نامحدود» رویا باقی می ماند

اینترنت نامحدود غیرحجمی از رویاهای کاربران اینترنت به ویژه آن‌دسته از افرادی که دانلودهای حجیم و زیادی در طول ماه دارند است. ISPهای ایرانی (شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنت ثابت) از ارائه چنین سیستمی به ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۰

اینترنت نامحدود غیرحجمی از رویاهای کاربران اینترنت به ویژه آن‌دسته از افرادی که دانلودهای حجیم و زیادی در طول ماه دارند است. ISPهای ایرانی (شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنت ثابت) از ارائه چنین سیستمی به کاربرانشان خودداری می‌کنند و تنها در برخی موارد با پسوندی به نام «مصرف منصفانه» طرح‌هایی به این اسم را به کاربران خود به فروش می‌رسانند که عملا نامحدود نیستند و فقط اسم آن را یدک می‌کشند.

بحث تغییر این مدل‌ها از زمان وزارتخانه ارتباطات دولت قبل مطرح شده و بارها به دلایلی همچون عدم استقبال کاربران به تعویق افتاده است ولی حالا به نظر می‌رسد که با توجه به آخرین پست اینستاگرامی وزیر ارتباطات دولت کنونی، پرونده این ماجرا خاتمه یافته است.

«محمدجواد آذری جهرمی»، با انتشار جدول زیر خبر از نهایی شدن فروش اینترنت نامحدود در کشور داده که پیش از این قرار بود وضعیت آن تا اوایل مهر مشخص شود.وی حدود سه ماه پیش هنگامی که به تازگی بر صندلی وزارتخانه نشسته بود در پیامی به مخاطبان اینستاگرامی خود نوشته بود: «موضوعی که در مورد گرانی اینترنت مطرح می شود مربوط به اینترنت ثابت است که کشور ما شاخصی بهتر از رتبه ۹۰ در دنیا ندارد. این غیرطبیعی بودن قیمت سبب شده برنامه اصلاح تعرفه ها را مد نظر قرار دهیم.»

حد سقف مجاز مصرف کاربران برعهده شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت گذاشته شده

بعد از وعده جهرمی در شهریورماه 96، جدولی در اوایل مهرماه منتشر شد که وزیر ارتباطات از مردم خواست تا درباره آن نظر دهند که با مخالفت شدید کاربران رو به رو شده بود. در این جدول، سقف استفاده از اینترنت بین‌المللی به مقدار بسیار ناچیزی بود و بیشتر اینترنت ملی در نظر گرفته شده بود. در پست نهایی وزیر ارتباطات اما خبری از نظرسنجی مردمی نیست و به نظر می‌رسد که این مدل فروش، حالت نهایی بوده و نکته عجیب ماجرا آنجاست که در طرح نهایی، تصمیم‌گیری اصلی یعنی تعیین میزان سقف حجم اینترنت در ماه، به عنوان «موضوعی رقابتی» به خود ISP ها واگذار شده است.

آنطور که به نظر می‌آید وزارتخانه صرفا حد قیمت‌گذاری اینترنت را برای شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنت مشخص کرده و مشخص‌ کردن باقی موارد را به خود آنها سپرده است. به عنوان مثال یک شرکت می‌تواند سقف ماهانه را 40 گیگابایت اعلام کند و شرکتی دیگر 30 گیگابایت که در این صورت بنا به تعبیر وزیر ارتباطات این بازار و متقاضیان هستند که برنده رقابت را مشخص می‌کنند. تنها نکته‌ای که وزارتخانه به آن تاکید داشته این است که اگر کاربری حد مجاز مصرف را گذراند، ISP مذکور موظف است تا حداقل سرعت اینترنت را به کاربر (که در ایران 128 کیلوبیت برثانیه تعریف شده) ارائه دهد.

حد مصرف داخلی دوبرابر مصرف بین‌المللی باید باشد

مورد ابهامی که در این جدول وجود دارد تعیین حد و اندازه برای اینترنت ملی است که با وجود تبلیغات فراوان پیرامون آن، به طور شفاف به حد استفاده از این نوع اینترنت اشاره نشده و باید دید که آیا تصمیم گیری در مورد آن هم به دوش ISP ها می‌افتد یا خیر؟ جهرمی در پست اینستاگرامی خود فقط بر این نکته تاکید داشته که مصرف منصفانه ترافیک داخلی باید حداقل دو برابر ترافیک بین‌الملل لحاظ شود.

نامحدود بودن اینترنت  دغدغه بسیاری از کاربران دنیاست و محدود به ایران نمی‌شود. حتی در کشورهایی مثل آمریکا این محدودیت‌ها وجود دارد البته با یک تفاوت بزرگ مثل سقف یک ترابایتی کاربران در ماه و نه حد سی الی چهل گیگابایتی شرکت‌های ایرانی. البته در کشورهای همجوار ایران مثل ترکیه این مقدار به رقمی بسیار پایین‌تر یعنی 50 گیگ در ماه می‌رسد. البته حداقل سرعت اینترنت در این کشور به جای 128 کیلوبیت، 512 کیلوبیت است.

باید دید تعدیل قیمت اینترنت مصادف با کم شدن حد مجاز دیتا برای کاربران خواهد بود یا خیر

واژه اینترنت نامحدود با محدودیت‌هایی که در ارائه آن نسبت به مشترکین اعمال می‌شود، یک تناقض آشکار دارد و به نظر می‌رسد که لا‌اقل در حال حاضر به آن معنای تحت لفظی اجرایی نمی‌شود. بسیاری از شرکت‌های معروف ISP در ایران هم‌اکنون هم مشغول ارائه سرویس‌های نامحدود با حدمجاز مصرف 30 الی 40 گیگابایت در ماه هستند و جدول ارائه شده صرفا قیمت‌گذاری آنها را تعدیل خواهد کرد که برخی نگرانی‌ها مبنی بر کم کردن حد مجاز مصرف اینترنت در قبال کاهش قیمت در بین کامنت‌های کاربران دیده می‌شود.

آخرین شرکتی که در ایران اینترنت نامحدود به معنای تام خود را به کاربران خود ارائه می‌داد، خود شرکت مخابرات بود که نزدیک به دو سال پیش به علت مصرف بیش‌از اندازه کاربران خود مجبور به اعمال سیاست‌های تازه‌ای مثل تعیین حد اندازه مصرف برای کاربران خود شد. این شرکت هنوز هم بیشترین تعداد مشترکین اینترنت ثابت را در کشور دارد که علت آن انحصاری بودن ارائه اینترنت این سازمان در برخی از روستاها و شهرهای کشور است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (51 مورد)
  • علیرضا عابدی
    علیرضا عابدی | ۲۳ آبان ۱۳۹۶

    با بعضیا تا 1400??

  • Abolfazl
    Abolfazl | ۲۳ آبان ۱۳۹۶

    این که هیچی، فرقیم با قبل نکرد. این کاملا درسته که هیچ وقت تو این کشور کلمه نامحدود به معنی واقعیش به کار نرفت و مسئولینشم که اکثرا هیچ حسابی روشون نیس، ولی قبول کنید یه مقصر بزرگ ماجرا که همون چند تا قدم کوچیک واسه ارائه اینترنت نامحدودو قلم میکنه یه تعداد محدود از کاربرا هستن که میشینن ماهی ۲۰۰-۴۰۰-۵۰۰ گیگ الکی "انتقام" میگیرن! اینا بی تأثیر نیس واقعا. البته با سقف مصرف آمریکا و... که یه ترابایت و بالاتره مقایسه کنیم همینشم جکه ولی تو شرایط فعلی اینترنت کشور، اون یه عده کارو همه رو خراب میکنن. تو بحث اینترنت موبایل هم همینطور؛ همراه اول یه بسته شبانه یه شبه گذاش ۲ تا ۷ صبح ۱۰۰۰ تومن. تو اون برهوت اینترنت یه نعمت بود واقعا واسه آپدیت کردن یا واسه دانلود SDK واسه برنامه نویسا و.... باز یه عده اومدن انتقام گرفتن شبی ۳۰ گیگ با افتخارم مینوشتن تو همه ی انجمنا هر شب میخرنو ماهی یه ترا دانلود میکنن!!! طرحو کلا برداشتن! البته با اعتراض کاربرا باز مشابهشو با قیمت خیلی بیشتر گذاشت. حرفم اینه ما انقد از همه طرف محدود شدیم تا یه راهی باز میشه عقدمونو خالی میکنیم (معذرت میخوام ولی حقیقته) تو همه بحثی نه فقط اینترنت. باید خودمونو کنترل کنیم.

    • pendar
      pendar | ۲۴ آبان ۱۳۹۶

      آقاي ابوالفضل انسان را از هر چيزي محدود كنن نسبت به آن حريصتر ميشه

  • dana n
    dana n | ۲۳ آبان ۱۳۹۶

    یک کلمه بگین نمیتونیم دست از این سود سرشار فروش اینترنت حجمی برداریم.حالا کلک هم بزنیم بگیم نامحدود رو سرعت اینترنت حساب میکنید چقدر مشترک میتونه مصرف کنه پولش میگیرید که قیمتی میشه که مردم بی خیالش بشن.ما کشور در حال رشد هم نیستم. کاملا جهان سومی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی