ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمپین‌های شرکت‌ها برای زلزله‌زدگان استان‌های غربی کشور؛ کمک یا تبلیغات؟

زلزله فاجعه‌بار کرمانشاه بار دیگر باعث همدلی و همکاری بسیاری از مردم و نهادهای خصوصی و دولتی شده است. عواقب ناگوار این زلزله ادامه دارد و کمک‌رسانی برای زلزله‌زدگان از هر طریقی انجام می‌شود. مردم ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | ۱۷:۵۷

زلزله فاجعه‌بار کرمانشاه بار دیگر باعث همدلی و همکاری بسیاری از مردم و نهادهای خصوصی و دولتی شده است. عواقب ناگوار این زلزله ادامه دارد و کمک‌رسانی برای زلزله‌زدگان از هر طریقی انجام می‌شود. مردم هم علاقه دارند در حد توان خود به هموطنان کمک کنند. در این بین بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌های کوچک و بزرگ هم به صورت نقدی و غیرنقدی کمک‌های خود را روانه استان‌های غربی کشور کرده‌اند و موج انسانیت خود را در شبکه‌های مجازی با کاربران به اشتراک گذاشتند.

حضور چهره‌های مطرح حوزه‌های مختلف ورزشی، هنری و... نیز در کنار این شرکت‌ها باعث شده تا بسیاری از مردم با اعتماد به آنها وارد چرخه امدادرسانی و کمک به زلزله‌زدگان کشور شوند. افرادی مثل علی دایی، کیانوش رستمی، پرستو صالحی، یغما گلرویی و... بسیاری از چهره‌های مطرح دیگر در کنار مردم و خیریه‌ها مانده‌اند و برای این مصیبت ملی کمک‌های ملی را جمع‌آوری می‌کنند.

شبهه‌ای که در این بین برای برخی از کابران در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده، این است که این کمک‌ها منزله تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ دارد و یا به قولی گرفتن ماهی از آب گل‌آلود است. اما آیا واقعاً می‌توان برچسب تبلیغات را بر روی چنین اقداماتی چسباند؟

حتی اگر پاسخ‌تان به این پرسش مثبت باشد، شرکتی که خود را به هر نوعی در چنین شرایطی مسئول می‌داند باعث ترغیب دیگر شرکت‌ها به انجام کاری مشابه می‌شود و به این شکل، شاهد زنجیره‌ای تمام نشدنی از کمک‌های کوچک و بزرگ استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگ‌تر به مناطقی خواهیم بود که در این شرایط واقعاً به آنها نیاز دارند.

این اتفاقات و کمک‌های سراسری در تمام جهان و در بسیاری از برندها در مواقع بحرانی رخ می‌دهد و هیچ‌جای جهان از آن به عنوان یک «تظاهر» یا «نمایش تبلیغاتی» نام برده نمی‌شود. کمک کردن در این شرایط سخت و اعلام آن شاید بتواند برخی افراد مردد را به کمک های مشابه وادارد، امری که نمی‌توان از آن برداشتی منفی داشت.

در ادامه نگاهی گذرا و کوتاه به شرکت‌هایی که در این زلزله نقش‌آفرینی مثبتی داشتند و اقداماتشان اشاره داریم و البته قابل ذکر است که حتما تعداد زیادی از شرکت‌ها از چشم ما پنهان مانده و عناوین لیست زیر صرفا به‌منظور ستایش کار آنها آورده شده‌اند.

۱. سایت‌های تخفیف گروهی: دو سایت نت‌برگ و گلدتگ که در زمینه فروش کوپن‌های تخفیف فعالیت دارند در روزهای آغازین پس از زلزله، اقدام به فروش بن تخفیفی کردند که این بار رنگ و بوی منفعت ندارد. آنها با فروش این بن‌ها و اضافه کردن مبلغی اندک روی آنها، مبلغ جمع شده را برای نهاد‌های ذی‌ربط ارسال می‌کنند و قول داده‌اند تا عکس چک ارسالی را برای کاربران خود منتشر کنند.

۲. تاکسی‌های اینترنتی: اسنپ، تپ‌سی برای کاربران خود کدهای تخفیفی به منظور رفتن به سازمان‌های انتقال خون در نظر گرفتند و همچنین سامانه اسنپ با اضافه کردن گزینه‌ای به نام کمک به زلزله‌زدگان، کاری کرده تا مسافران بتوانند بخشی از هزینه سفر خود را به کمک به زلزله‌زدگان تخصیص بدهند.

۳. الوپیک: این شرکت به کمک یکی از بزرگترین شرکت‌های خیریه ایران یعنی بنیاد امام علی شتافته و با همراهی این سازمان تمامی محصولات و کالاهایی را که مردم برای کمک به زلزله‌زدگان در نظر گرفتند به رایگان به این سازمان می‌رساند. بدیهی است که سفیران موتورسوار الوپیک کالاهای ضروری و غیرحجیم را از شهروندان می‌گیرند و به سازمان‌ خیریه امام علی می‌فرستد. خود موسسه خیریه امام علی یکی از بیشترین کمک‌ها را در این زمینه داشته و نزدیک به 900 میلیون تومان را تا به این ساعت از کمک‌های مردمی جمع‌آوری کرده است.

۴. سایت‌های سفارش غذا اینترنتی: سایت‌هایی مثل چیلیوری، چنگال و دلینو نیز بخشی از درآمد سفارش‌های خود را در بعضی روزهای خاص به زلزله‌زدگان اختصاص دادند.

۵. دیجی کالا: دیجی‌کالا از همان ساعت‌های آغازین وقوع زلزله شروع به بسته‌بندی محصولات و اقلام ضروری نمود و با کمک جمعیت هلال احمر این کالاها را به شهرستان‌های زلزله‌زده فرستاد. این بسته‌بندی‌ها با کمک یکی دیگر از زیرمجموعه‌های این فروشگاه اینترنتی، یعنی دیجی‌استایل تهیه شده و شامل صدها عدد پتو، پوشک بچه، آب معدنی، کنسرو ماهی تن، بخاری، ماسک، چادر، چراغ قوه، کیسه خواب و پد بهداشتی است.

۶. بامیلو: فروشگاه اینترنتی بامیلو نیز در اقدامی خیرخواهانه چندین کالای خاص را که مربوط به شرایط بحرانی زلزله می‌شود مثل آتش‌زنه، البسه، آب معدنی، تن‌ماهی، پوشک بچه و... را با کدهای تخفیف مخصوص سایت خود به فروش گذاشته و خریدهای مردم را به رایگان به مناطق زلزله‌زده می‌فرستد.

۷. سینما: برخی از پردیس‌های سینمایی کشور و یا تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی، بخشی از فروش و عوایدی آثار به نمایش در آمده از خود را در روزهایی خاص به زلزله‌زدگان اختصاص دادند که در این میان پردیس سینمایی کوروش با باز کردن غرفه‌ای در کنار سالن‌ها، کالاها و اقلام اهدایی مردم را هم دریافت می‌کرد و با کمک نهادهای قانونی به دست مردم زلزله‌زده می‌رساند. برخی از سایت‌های دانلود فیلم نیز در اقدامی جالب و هماهنگ فروش یک روز اشتراک ویژه سایت خود را تمام و کمال به زلزله‌زدگان اهدا کرده‌اند.  همچنین فیلمنت درآمد یک هفته خود را برای زلزله زده‌ها اختصاص داده است.

۸. سامسونگ: این شرکت نیز در نظر دارد پنج تریلی از بسته‌های کمکی خود را تا شنبه آینده به منطقه زلزله‌زده ارسال کند. این بسته ها توسط کارمندان داوطلب سامسونگ و اعضای هلال احمر در میان خانواده‌های آسیب دیده زلزله توزیع خواهد شد.

۹. سایپا: بعد از وقوع زلزله شبکه خدمات پس از فروش سایپا موظف شده است به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات باشد و خودروهای آسیب دیده از زلزله را در اسرع وقت خدمات رسانی کند. همچنین تمامی نمایندگی های گروه سایپا در استان کرمانشاه و استان های همجوار موظف به ارائه خدمات در خصوص اسکان آسیب دیدگان ناشی از این حادثه شده اند.

۱۰. کمپین‌های تخفیف خیرخواهانه: سایت مهربانه کمپین حمایت از زلزله‌زدگان سرپل‌ذهاب را شروع کرده و تا لحظه نوشتن این مطلب توانسته به 75 درصد اهداف خود با کمک‌های مردمی برسد. برای شرکت در این طرح می‌توانید به وبگاه رسمی این سامانه مراجعه کنید. سایت دونیت نیز کمپین مشابهی را آماده کرده که در آن به نیابت از همه استارتاپ‌ها کمک‌های مالی مردمی را جمع آوری می‌کند تا به دست افراد آسیب‌دیده زلزله اخیر برساند و توانسته به رقم 200 میلیون تومان کمک‌ خیرخواهانه دست پیدا کند که آن را به مراجع ذی‌ربط منتقل کرده است.

۱۱. خشکشویی‌های آنلاین: برخی از سامانه‌های خشکشویی آنلاین و البته فروشگاه‌های فیزیکی آفلاین این نوع خدمات نیز در اقدامی قابل توجه از مردم خواستند تا لباس‌هایی را که لازم ندارند و قصد اهدایشان را دارند برای آنها فرستاده تا این شرکت‌ها ضمن شستن و رفوی این لباس‌ها، آنها را به دست هموطنان زلزله‌زده برسانند.

۱۲. سامانه‌های خدمات تراکنش اینترنتی: برخی از این سامانه‌ها مثل *724# و یا اپلیکیشن آپ کدهای دستوری مخصوص کمک‌های مردمی را برای هموطنان فعال کرده و توانسته از این طریق که یکی از راه‌های بسیار ساده، مبالغ قابل توجهی را جمع‌آوری و به دست هلال احمر برساند.

۱۳. اپراتورهای موبایل ایرانی: در ایران ابتدا ایرانسل مکالمه درون شبکه‌ای را برای زلزله‌زدگان رایگان کرد و روز بعد هم رایتل، شاتل موبایل و همراه اول این اقدام را انجام دادند و برخی از این اپراتورها با تمدید رایگان مکالمه، کمک شایانی به زلزله‌زدگان و اوضاع ارتباطاتی مناطق زلزله‌زده کردند.

۱۴. اپراتور آمریکایی AT&T: برای کمک به ارتباط ایرانی‌ها و عراقی‌های ساکن آمریکا که نگران وضعیت خانواده‌شان بعد از زلزله هستند اعلام کرد که تمام تماس‌های صوتی و متنی از آمریکا به ایران و عراق را از ۱۳ تا ۱۵ نوامبر رایگان می‌کند.

۱۵. تیم های ورزشی: دو هزار تخته پتو و چادر، اهدایی مدیران، بازیکنان و کادر فنی تیم‌های استقلال و پرسپولیس به هموطنان زلزله‌زده به غرب کشور ارسال شد.

۱۶. ایستک: شرکت ایستک کردستان محموله غذایی در قالب ۷ تریلی را به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه ارسال کرده که شامل نوشیدنی و موادغذایی کنسرو شده است.

۱۷. هیپوتریپ: این استارتاپ با دادن یک کد اعتبار رایگان اعلام کرد با وارد کردن این کد تمامی پروازهای هوایی به مقصد کرمانشاه یا از مبدا کرمانشاه رایگان خواهند بود. نتیجه این حرکت حجم بالای تقاضاها و به اتمام رسیدن تمامی ظرفیت در همان ساعات اولیه بود. طبق رایزنی های انجام شده توسط این شرکت، قرار است باز هم این طرح برقرار شود و مانند روز گذشته به اندازه یک هواپیمای کامل، ظرفیت در نظر گرفته شده است. این ظرفیت جهت استفاده کسانی‌ است که باید در کرمانشاه حضور داشته باشند و به هر دلیلی توانایی تهیه بلیط هواپیما را ندارند.

۱۸. تیپاکس: شرکت تیپاکس از ساعات اولیه این زلزله در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که اقلام کالاهای اهدایی مردم را به رایگان به دست شهروندان کرمانشاه و هموطنان داغ‌دیده و زلزله‌زده این مناطق خواهد فرستاد.

۱۹. شرکت‌های پخش مواد غذایی: کمپانی‌های مثل کاله و دامداران و سن‌ایچ خاورهایی را به این مناطق ارسال کردند که دارای یخچال هم بود تا بتواند نقش یخچال‌های صنعتی را برای محموله‌های فاسد‌شدنی موجود در این مناطق داشته باشد. اقدامی بسیار هوشمندانه که تحسین برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی را بر انگیخت.

۲۰. ایرانول: در این بین شرکت ایرانول با اقدامی قابل توجه در طی یک بیانیه اعلام کرد که هزینه چاپ و توزیع سررسید سال جاری خود را برای ساخت مدرسه در مناطق زلزله زده اختصاص خواهد داد.

۲۱. ال جی: این شرکت نیز اقلامی شامل چادر، پوشاک، پتو، آب، انواع کنسرو، لوازم بهداشتی بزرگسالان، بانوان و کودکان را در انبار خود بسته بندی کرده و به کرمانشاه فرستاده است تا کمکی به افراد زلزله‌زده کرده باشد. علاوه بر کمک‌های ارسالی توسط ال جی و گلدیران، برخی از کارمندان این دو شرکت نیز به صورت داوطلبانه اقدام به جمع آوری و ارسال کمک های نقدی و غیر نقدی کردند و همچنین تعدادی از آنها برای کمک به آسیب دیدگان درمناطق زلزله‌زده حضور یافتند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۶ آبان ۱۳۹۶

    سایپا هم کمک کرده؟ !! بهترین کمک سایپا اینه که دیگه ماشین تولید نکنه که تلفاتش در سال از ده تا زلزله بیشتره

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۵ آبان ۱۳۹۶

    شرکت هایی که با نیت خیر کمک می کنند در صورتی که شیوه ی اطلاع رسانیشون جنبه تبلیغاتی نداشته باشه خیلی خوبه ولی متاسفانه امروز یه تبلیغ در تلویزیون دیدم که هرچند پیامی که میده خیلی خوبه ولی دقیقا داره از آب گل آلود ماهی میگیره و از موقعیتی که پیش اومده سوء استفاده میکنه. تبلیغ بیمه ی حوادث توی تلویزیون ?

  • pouya s
    pouya s | ۲۵ آبان ۱۳۹۶

    ایرانول حرکتش جالب بوده مدرسه معمولا به فکر کسی نمیرسه

  • Mohammad Daryabiyan
    Mohammad Daryabiyan | ۲۴ آبان ۱۳۹۶

    . "سایپا: بعد از وقوع زلزله شبکه خدمات پس از فروش سایپا موظف شده است به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات باشد و خودروهای آسیب دیده از زلزله را در اسرع وقت خدمات رسانی کند. همچنین تمامی نمایندگی های گروه سایپا در استان کرمانشاه و استان های همجوار موظف به ارائه خدمات در خصوص اسکان آسیب دیدگان ناشی از این حادثه شده اند. " یعنی کشت ما رو با این کمک کردنشون ، کمر شرکت نشکنه یه وقت ، نکنین اینکار رو فردا میبینین سودتون کم شده ! " شما حرف نمیزدید یا عمل نمیکردید سنگین تر بودید "

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی