ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

یک توربوشارژر برای هرسیلندر؛ پتنت عجیب مهندسان سابق فورد

یکی از مهندسین سابق فورد پتنت جدیدی را به ثبت رسانده که برای هر سیلندر به صورت مجزا یک توربوشارژر قرار داده شده است. این مهندس که در ساخت موتور V6 و V8 فورد نقش ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

یکی از مهندسین سابق فورد پتنت جدیدی را به ثبت رسانده که برای هر سیلندر به صورت مجزا یک توربوشارژر قرار داده شده است.

این مهندس که در ساخت موتور V6 و V8 فورد نقش داشته است با مهندس سابق شرکت Navistar تیمی را در این زمینه تشکیل داده است و بعید نیست که بتواند این ایده را تجاری سازی کند.

این سیستم نیازمند به دریچه گاز مجزا برای هر سیلندر است، یکی برای هر دریچه ورودی که در بالای سیلندر قرار دارد. این باعث می شود تا سیلندر ها سریع تر پر شوند تا گازهای خروجی با انرژی بالا سریع تر وارد مدار تولید قدرت شوند.

توربوشارژهای کوچک نیز دقیقا پس از خروجی اگزوز قرار گرفته اند. هرچه توربوها نزدیک تر باشند، شما انرژی بیشتری برای چرخاندن پره توربو خواهید داشت. این توربوها در حدود 20 درصد کوچک تر هستند و به همین دلیل به میزان 50 درصد جریان هوای کمتری نیاز دارند.

توربوشارژر کوچکتر اینرسی چرخشی کمتری دارد و همین نکته باعث می شود که چرخش آن ها بسیار ساده تر شود، به همین دلیل لگ یا تاخیر توربو در این سیستم مفهومی ندارد و عملا حس نخواهد شد. همه این ها اتفاقات خوبی هستند، اما چندین مانع بر سر راه وجود دارد تا این ایده تبدیل به واقعیت شود.

مانع اول پیچیدگی این سیستم به نسبت سیستم های فعلی است. یک موتور 3 سیلندر به 3 توربوشارژر و 6 دریچه گاز نیاز دارد، در حالی که در سیستم های فعلی تنها یک عدد از آن ها نیاز است.

مسئله دیگر این است که خودروسازان در تلاش هستند تا موتورهایشان حسی شبیه به یک موتور تنفس طبیعی داشته باشد و به همین دلیل در حال کار بر روی فن آوری های فعلی خود هستند. این پتنت باید به طور قابل ملاحظه ای موثر باشد تا مورد استفاده قرار گیرد.

برای مثال مرسدس بنز توربوشارژها را در داخل موتورهای V شکلش قرار داده است تا زمان چرخش جریان هوا و رسیدن گازهای داغ به توربوشارژر به کمترین زمان ممکن برسد و به همین دلیل پاسخ گویی دریچه گاز به حداقل ممکن کاهش یافته است.

آئودی از توربوشارژر الکتریکی استفاده می کند و در مدل SQ7 این موتور می تواند 900 نیوتن متر گشتاور را تنها در دور 1000 rpm تولید نماید.

این کمپرسور بدون خروجی های اگزوز می تواند تا 70 هزار دور بزند. این بدین معنا است که در کمتر از 250 میلی ثانیه، بوست توربو از دور پایین در دسترس خواهد بود. در حال حاضر این ایده تنها بر روی کاغذ قرار دارد و هیچ نمونه ای از آن تولید نشده ست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی