ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جهش بلند هوآوی؛ رابط کاربری EMUI 8.0 چه قابلیت هایی دارد؟

هوآوی یکی از نخستین شرکت هاییست که موبایلی را با جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید روانه بازار کرده. اگرچه اندروید اوریو به تنهایی قابلیت های متعددی را به هر دستگاهی اضافه می کند اما اکثر ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

هوآوی یکی از نخستین شرکت هاییست که موبایلی را با جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید روانه بازار کرده. اگرچه اندروید اوریو به تنهایی قابلیت های متعددی را به هر دستگاهی اضافه می کند اما اکثر سازندگان تلفن همراه ترجیح می دهند تجربه کاربری محصولاتشان را به نحوی که خودشان صلاح می دانند، تغییر دهند.

هوآوی هم امسال رابط کاربری اختصاصی خودش یعنی EMUI را ارتقاء داده و از نسخه 5.1 به یکباره به نسخه 8.0 آمده تا علاوه بر جابجا کردن رکورد پرش بین شرکت های تکنولوژی، شماره EMUI را به شماره اندروید نزدیک تر نماید و از طرفی، تغییرات شگرفی را در این سیستم عامل نوید دهد.

در این مطلب قصد داریم شما را با قابلیت ها و امکانات EMUI 8.0 در هوآوی میت 10 آشنا کنیم که برخی از آنها به لطف اندروید اوریو ممکن شده اند، برخی در نسخه های قبلی وجود داشته اما بهبود یافته اند، و برخی دیگر هم کاملاً جدید هستند. با دیجیاتو همراه باشید.

صفحه قفل

اول از همه به سراغ صفحه قفل (لاک اسکرین) و قابلیت Magazine Unlock می رویم که هر بار، تصویری زیبا و متفاوت را به شما نمایش می دهد. هوآوی مجموعه ای تقریباً بی پایان از تصاویر صفحه قفل را در اختیار دارد و به مرور آنها را آپدیت می کند تا هیچوقت با تصویری تکراری مواجه نشوید.

همانند دیگر موبایل های اندرویدی با سوایپ از گوشه راست پایین نمایشگر در صفحه قفل به دوربین دسترسی پیدا می کنید اما سوایپ از گوشه چپ پایین مجموعه ای از ابزارهای کاربردی را در اختیارتان قرار می دهد، از جمله ضبط کننده صدا، چراغ قوه، ماشین حساب، کرونومتر، یا اسکنر بارکد.

یکی دیگر از قابلیت های ویژه ای که از صفحه قفل به آن دسترسی پیدا می کنید، حساب کاربری ثانویه است. هوآوی به شما اجازه می دهد دو فضای کاربری کاملاً مجزا در میت 10 داشته باشید؛ یکی به نام MainSpace همان محیطی است که از ابتدا واردش می شوید و دیگری به نام PrivateSpace که می توانید از بخش Security & Privacy در منوی تنظیمات آن را فعال کنید.

PrivateSpace یا فضای خصوصی با شماره پین یا اثر انگشت جداگانه باز می شود و هیچ ارتباطی با فضای اصلی ندارد، یعنی می توانید تنظیمات، اپلیکیشن ها و حساب های کاربری متفاوتی را در آن وارد کنید و فایل های متفاوتی را ذخیره نمایید. البته هر بار جابجایی بین این دو محیط مجزا تقریباً 5 ثانیه طول می کشد.

صفحه هوم و ناوبری

هوآوی پیش از این تصمیم گرفته بود به تبعیت از اپل، تمام اپلیکیشن ها را درون صفحه اصلی بریزد، اما به مرور آگاه شد که بسیاری از کاربران اکوسیستم اندروید از این حالت خوششان نمی آید. بنابراین در EMUI 8.0 هم می توانید بین دو حالت استاندارد و کشوی اپلیکیشن ها، هرکدام که دوست دارید را انتخاب کنید.

هوآوی در میت 10 حسگر اثر انگشت، دکمه هوم و کلیدهای ناوبری را در قالب یک دکمه زیر نمایشگر ترکیب کرده که اگر به استفاده از آن عادت کنید، دیگر نیاز به چند دکمه متفاوت را احساس نخواهید کرد. با این حال امکان فعالسازی دکمه های ناوبری مجازی و دکمه شناور هم از طریق منوی Smart Navigation در EMUI 8.0 وجود دارد.

استفاده از این دکمه شناور همانند دکمه هوم لمسی است، یعنی با یک بار لمس آن به عقب باز می گردید، با فشردن و نگه داشتنش به صفحه هوم منتقل می شوید و با نگه داشتن و کشیدن به طرفین، اپلیکیشن های باز (صفحه مالتی تسکینگ) را خواهید دید. البته انتخاب محل مناسب برای این دکمه شناور کار سختیست و دائماً باید آن را جابجا کنید تا مزاحم کارتان نباشد.

کنترل صوتی

در کنار دستیار صوتی گوگل (اسیستنت) که به صورت پیش فرض در میت 10 وجود دارد، هوآوی امکان کنترل صوتی با دستیاری به نام «اِمی» را هم در EMUI 8.0 قرار داده که برای فعال کردن آن باید به گزینه Smart Assistant در منوی تنظیمات مراجعه کنید. هوآوی از شما می خواهد سه بار بگویید «OK Emy» ولی ما تقریباً 50 بار این عبارت را به انواع و اقسام حالت ها بیان کردیم تا بالاخره سه بار مورد قبول واقع شد.

یکی از قابلیت های اِمی این است که اگر به هر دلیل موبایلتان را پیدا نمی کنید، می توانید فریاد بزنید «?OK Emy, Where Are You» تا اِمی با فلاش چشمک زن و پخش موسیقی پاسختان را بدهد و موقعیتش را اعلام کند:

از جمله قابلیت های دیگر این دستیار صوتی می توان پاسخ دادن به تماس های ورودی یا برقراری تماس را نام برد، به شرطی که بتوانید نام مخاطب را به گونه ای تلفظ کنید تا اِمی آن را به درستی تشخیص دهد، وگرنه با تماس اشتباه به دردسر خواهید افتاد.

هوش مصنوعی

قبلاً به طور مفصل در مورد قابلیت های هوش مصنوعی در هوآوی میت 10 سخن گفتیم. یادگیری ماشین از نسخه پنجم EMUI به موبایل های هوآوی آمده اما اکنون با بهره گیری از پردازنده اختصاصی NPU در چیپست Kirin 970، شاهد افزایش 12 درصدی سرعت اجرای اپلیکیشن ها و تخصیص بهینه تر منابع هستیم.

در واقع هوآوی میت 10 رفتار کاربر را به طور کامل تحت نظر داشته و عادات او را فرا می گیرد تا تجربه شخصی او را از کار کردن با موبایل بهبود بدهد. به مرور احساس می کنید که اپلیکیشن های پر استفاده مانند شبکه های اجتماعی، گالری، دوربین و موارد مشابه سریع تر از قبل اجرا می گردند. این موضوع باعث می شود تا کند شدن دستگاه در درازمدت (که در بسیاری از دیوایس های اندرویدی وجود دارد) را تجربه نکنید.

یکی دیگر از قابلیت های هوشمند EMUI 8.0 راهنمایی های گاه و بیگاه در زمان استفاده از دستگاه است. مثلاً اگر مطالعه متنی نسبتاً طولانی را آغاز کنید و حسگر نور تشخیص دهد که در محیط تاریک یا کم نور قرار دارید، به شما پیشنهاد می دهد گزینه کاهش نور آبی موسوم به «Eye Comfort» را فعال نمایید، یا اگر در زمان تماشای فیلم نوتیفیکیشن خاصی برایتان بیاید، هوآوی به شما پیشنهاد می دهد SplitScreen را فعال کرده و اپلیکیشن را در پنجره جداگانه و در کنار پنجره فیلم برایتان باز کند.

ترجمه

هوآوی به کمک مایکروسافت اپلیکیشن ترجمه (Translate) را روی میت 10 نصب کرده تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید. این اپلیکیشن به چند طریق قابل استفاده است؛ مثلاً می توانید متن را در آن تایپ کرده و ترجمه را مشاهده نمایید، یا اینکه عبارت بیگانه را به صورت صوتی پخش کنید تا با تشخیص گفتار، ترجمه آن به نمایش درآید.

یکی از کاربردی ترین حالات استفاده از اپلیکیشن ترجمه مایکروسافت، قابلیت تشخیص متن از روی تصویر است، یعنی کافیست دوربین را به سمت یک نوشته به زبان دیگر بگیرید تا هوش مصنوعی به سرعت زبان مبدأ و متن را تشخیص داده و آن را به زبان مورد نظر شما برگرداند. باید اشاره کنیم که اگر یک بار پکیج های زبانی مورد نیاز خود را دانلود کنید، دیگر نیازی به ارتباط اینترنتی نخواهید داشت و کلیه عملیات تشخیص و ترجمه درون خود موبایل و NPU (واحد پردازش عصبی) صورت می گیرد.

تشخیص آنی صحنه ها و اشیاء در زمان عکاسی

هوآوی در میت 10 با بهره گیری از پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی، می تواند تا 13 صحنه مختلف را در زمان عکاسی شناسایی کند. این کمپانی چینی، الگوریتم شبکه عصبی چیپست Kirin 970 را با بیش از 100 میلیون تصویر مختلف آموزش داده تا به خوبی از عهده تشخیص تمام سوژه ها برآید.

در حال حاضر فقط میت 10 (به همراه مدل پرو و پورشه دیزاین) به این قابلیت مجهز هستند و می توانند 13 حالت مختلف از جمله متن، غذا، صحنه اجرای هنری، آسمان، برف، ساحل، سگ، گربه، محیط تاریک، غروب خورشید، گیاه، پرتره و گل را تشخیص داده، و تنظیمات مناسب را برای عکاسی از هرکدام اعمال نمایند.

حالت دسکتاپ

یکی از مهم ترین قابلیت هایی که به EMUI 8.0 اضافه شده، حالت دسکتاپ است. با استفاده از این قابلیت می توانید موبایل خود را مستقیم به تلویزیون یا مانیتور متصل کرده و مانند یک کامپیوتر دسکتاپ از آن بهره بگیرید.

سامسونگ پیش از این وسیله جانبی «دکس استیشن» (بررسی دیجیاتو) را برای چنین کاری معرفی کرده بود، اما میت 10 فقط به یک کابل رابط برای تبدیل درگاه USB-C به HDMI نیاز دارد تا محیط دسکتاپ محدود اما کاربردی را در اختیار شما قرار دهد. در این محیط می توانید برخی اپلیکیشن های سازگار را اجرا کنید، فیلم و عکس هایتان را تماشا نمایید، در اینترنت به گشت و گذار بپردازید یا یادداشت بنویسید.

پس از فعال کردن حالت دسکتاپ، می توانید از موبایل مثل قبل استفاده کنید یا آن را به عنوان کیبورد و تاچ پد مجازی به کار بگیرید. اگر تبدیل های حرفه ای USB-C به HDMI را در اختیار داشته باشید می توانید همزمان یک کیبورد و ماوس را نیز به محیط دسکتاپ خود اضافه کرده و میت 10 را نیز شارژ نمایید.

مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم، تنها بخشی از قابلیت های رابط کاربری EMUI 8.0 هوآوی هستند که بعضی از آنها کاملاً جدید و مختص خانواده میت 10 بوده و بعضی دیگر، نسخه های بهبود یافته قابلیت های مشابه قبلی به شمار می روند. هوآوی می گوید هوش مصنوعی، هسته محوری فبلت های جدید آنها و رابط کاربری EMUI را تشکیل می دهد و بنابراین باید منتظر اضافه شدن قابلیت های جدید به آن باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • saeedfarzi
    saeedfarzi | ۱۶ دی ۱۳۹۶

    چه جالب و امکانات خوبی داره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی