ویروسی واگیردار؛ چرا Shadow Fight 3 بازی خوبی نیست؟

بعد از تجربه نسخه بتا Shadow Fight 3، صبر برای ساخته جدید استودیوی Nekki بیشتر از همیشه سخت شد؛ آیا عنوان نهایی هم می توانست به اندازه ورژن آزمایشی خوب باشد؟ هفته گذشته نسخه کامل بازی به صورت جهانی انتشار یافت و بیابید بدون مقدمه چینی اضافی موضعمان را نسبت به آن مشخص کنیم؛ بازی فرسنگ ها بهتر از بتا است.

از لحاظ گیم پلی، گرافیک و صداگذاری شدو فایت 3 بهترین بازی مبارزه ای موبایل است

شدو فایت 3 یک پیشرفت عظیم در برابر نسخه دوم بوده و تقریبا در تمام بخش ها استودیوی سازنده توانسته استانداردهای جدیدی برای بازی های مبارزه ای به وجود بیاورد. اولین نکته ای که هنگام تجربه بازی متوجه آن می شوید و البته در نسخه بتا هم مشهود بود گرافیک بازی است.

برخلاف نسخه قبل که رنگ های تیره بخش زیادی از محیط ها را تشکیل می دادند و شخصیت ها از هم سایه بودند، حالا با رنگ بندی متنوع تری رو به رو هستیم و دیگر کاراکترها دارای چهره و پوشش خاص خود هستند. ویژگی که به خاطر جزییات چند برابری خود نسبت به قسمت دوم، کار سازنده را خیلی سخت تر می کند ولی Nekki موفق شده از پس آن بربیاید.

مدل سازی شخصیت ها فوق العاده بوده و تنوع خوبی در ظاهر تمام کاراکترها میبینیم. نکته خیلی مهم تر فیزیک بازی و انیمیشن های حرکت شخصیت ها است. از لحاظ حرکت های رزمی، شدو فایت 3 کامل ترین عنوان موبایل بوده و بقیه عناوین مشابه اسمارت فون ها حتی توانایی نزدیک شدن به آن را ندارند.

کسانی که عاشق نبردهای سریع هستند اینجاستیس 2 گزینه بهتری است و برای بازیکن هایی که تاکتیک فراوان در مبارزات می خواهند، عنوانی بهتر از شدو فایت 3 وجود ندارد.

شخصی سازی زره ها و اسلحه تنها در افزایش قدرت بازیکن اثر نگذاشته و روی چگونگی مبارزات هم تاثیر می گذارد. به عبارت دیگر بازی دارای کارت های قابلیت ویژه ای است که می توانید بسته به نوع شان روی هر کدام از تجهیزات [به طور کلی می توانید برای هر کاراکتر زره، اسلحه و یک کلاه خود انتخاب کنید] بگذارید.

به لطف همین مسئله، هر بازیکن استایل نبرد خاص خودش را دارد. بعضی ها با انتخاب تجهیزات سبک تر، سعی می کنند با سرعت بیشتری به رقیب حمله کنند. تعدادی دیگر هم اسلحه های سنگین را بر می دارند که با وجود ضربه های کند ترش اما آسیب زیادتری به دشمن وارد می کند.

البته در اینجا سازنده می توانست تا قدرت سلاح های سبک را کمی کمتر کند تا تفاوت آن ها با تجهیزات سنگین بیش از پیش به چشم بیاید اما همین الان هم به خاطر تنوع عجیب آیتم های درون بازی و کارت های مهارتی که می توانید برای شان انتخاب کنید این ویژگی منفی به راحتی فراموش می شود.

در کنار بخش داستانی سخت، بازی ماموریت های فرعی هم دارد که البته انجام آن ها محدودیت هایی دارد.

اینکه بالاتر فیزیک و انیمیشن های حرکت شخصیت ها را بزرگترین دستاورد تیم فنی شدو فایت 3 نامیدیم به خاطر همین گستردگی تجهیزات و کمبوها بود. تقریبا برای هر کدام از آن ها سازنده یک انیمیشن جدا ساخته تا بازیکن تجربه ای واقع گرایانه تر داشته باشد.

جدا از اینکه بسته به ضربه ای که به حریف وارد می کنید، شاهد واکنش های متفاوتی از سوی او خواهید بود. حالا به این مسئله تعداد زیاد محیط ها، رنگ بندی گسترده آن ها، فریم ریت نسبتا پایدار و تکسچرهای خوب را هم اضافه نمایید تا در نهایت به یک نتیجه برسید؛ از لحاظ گرافیکی شدو فایت 3 حتی رقیب قدرتمندش یعنی اینجاستیس 2 را کنار می زند.

اما گرافیک بهترین بخش ساخته جدید Nekki نیست. بلکه درخشش اصلی بازی را باید در بخش گیم پلی پیدا کنیم. همانگونه با بررسی ورژن بتا گفتیم، گیم پلی آخرین قسمت از سری شدو فایت همانند دو قسمت پیشین ترکیبی از سبک اکشن و نقش آفرینی بنامیم.

همچنان سایه ها در بازی حضور دارند اما وقتی که نوار انرژی آبی رنگ پر شود. با پر شدن این نوار، می توانید شخصیت خود را روی حالت سایه برده و از قدرت هایی استفاده کنید.

یعنی پیش از شروع مبارزات می توانید از بین آیتم هایی همانند زره یا اسلحه ها که همگی ویژگی های خاص خود را دارند سِت مناسب شخصیت تان را انتخاب نموده و سپس به میدان نبرد بروید. آنجا هم به کمک دکمه های موجود باید دشمنان را شکست دهید.

مشابه گذشته گیم پلی بازی کند است. در واقع Nekki برای پر رنگ تر کردن تاکتیک مبارزات عنوانش، تصمیم گرفت تا سرعت روند مبارزات را کاهش دهد که سیاست درستی هم بود. چون به واسطه وجود دکمه های لمسی، تجربه عناوین فایتینگ سریع روی اسمارت فون ها چالش های خودش را دارد.

استودیوهایی همانند NetherRealm در عناوینی مثل اینجاستیس سعی کردند با کاهش استراتژی در نبردها این مشکل را برطرف کنند اما از آن طرف تاکتیکی که از بازی های مبارزه ای انتظار داشتیم را دیگر ندیدیم. برای همین Nekki دست به یک کار متفاوت زد که جواب هم داد.

نمایی از کارت های قابلیتی که می توانید برای هر کدام از آیتم هایتان انتخاب کنید.

همانگونه که بالاتر گفتیم به لطف تجهیزات مختلف، استراتژی بیشتر از همیشه در بازی اهمیت پیدا کرده است. برخلاف اینجاستیس 2 و خیلی از بازی های مبارزه ای موبایل، در طول مبارزات تمام حرکت ها مهم هستند. از دفاع کردن بگیرید تا عقب نشینی و حمله به موقع.

در مبارزات سخت تر، یک اشتباه می تواند به معنای باخت تان باشد. جدا از اینکه به خاطر هوش مصنوعی خیلی خوب دشمنان، کار ساده ای برای پیروزی در پیش ندارید. آن ها هم از تاکتیک های فراوانی استفاده می کنند و در صورتی که بدون برنامه پیش بروید، مطمئن باشید که می بازید.

با این تفاسیر، شدو فایت 3 باید بهترین بازی مبارزه ای اسمارت فون ها باشد. برای چه در تیتر یک جمله دیگر نوشتیم: «چرا Shadow Fight 3 بازی خوبی نیست؟». به همان دلیلی که باعث شد بخش چند نفره Shadowgun Legends عملا غیر قابل بازی شود و به خاطر وجودش در قسمت جدید بازی استاروارز نقدهای منفی را برای این عنوان شاهد بودیم.

سیستم Loot Box برای عنوانی مثل شدو فایت که مانوور زیادی روی تنوع تجهیزات می دهد چیزی شبیه به سم است. حداقل سازنده می توانست یک فروشگاه جداگانه برای خرید و فروش از طریق ارز درون بازی راه بیاندازد.

از Loot Box ها حرف می زنیم. همانند کلش رویال، بعد از انجام دوئل ها بازی به شما صندوقچه هایی می دهد که حاوی تجهیزات و مقداری پول هستند. هر کدام از آن ها هم بسته به نوع شان بین 3 تا 12 ساعت به طول می انجامند. نکته منفی شدو فایت 3 اینجاست که بیش از اندازه به این Loot Box ها وابسته است.

ویژگی که تاثیر منفی زیادی روی گیم پلی گذاشته و به خاطر سختی عجیب بعضی مرحله های داستانی گاهی اوقات بازی با زبان بی زبانی می گوید که راهی جز خرج کردن ندارید. همین مسئله موجب شده تا روند پیشرفت بازیکن هایی که نمی خواهند هزینه کنند کاهش یابد.

انگار ریتم پایین مبارزات خیلی به مذاق توسعه دهنده خوش آمده و آن ها خواستند این ویژگی را وارد بقیه بخش های عنوان شان هم بکنند. به همین خاطر بخش آفلاین بیشتر شبیه به یک حربه تبلیغاتی بوده و 90 درصد مواقع باید آنلاین باشید. از طرفی بازی شاید دارای حالت دوئل باشد اما شما به صورت همزمان با یک کاربر دیگر مبارزه نمی کنید.

نمایی از بسته کارت هایی که می توانید بخرید؛ بسته کارت های دوم و سوم تنها بازیکن هایی که پول می دهند را هدف قرار داده است. 2000 واقعا؟

بلکه سیستم به صورت خودکار یکی از کاراکترها را انتخاب کرده و همانند بخش داستانی با هوش مصنوعی به مبارزه می پردازید. برای عنوانی با این حجم از استراتژی فراوان دو ویژگی بالا ویژگی منفی و عجیبی به حساب می آیند. برخلاف عناوینی همانند استریت فایتر، بخش زیادی از تاکتیک های مبارزات شدو فایت مربوط به بیش از رفتن به میدان نبرد است.

شما با انتخاب هر کدام از آیتم ها سبک نبردهای خود را انتخاب می کنید. حالا فرض نمایید بازی از سیستم Loot Box ها استفاده نماید، مشخص است که تاثیرات منفی روی گیم پلی می گذارد. جدا از اینکه به واسطه حجم تاکتیک ها، تجربه بازی با یک رقیب واقعی جذابیت دیگری دارد.

در پایان باید بگوییم شدو فایت 3 عنوان فوق العاده ای است که فدای سیاست های اشتباه توسعه دهنده شده. بازی نشان داد که یک سیستم پرداخت درون برنامه ای بد تا چه اندازه می تواند روی تجربه کاربر تاثیر منفی بگذارد. البته سازنده به اشتباه شان اقرار نموده و عنوان کرده است. که در آپدیت های بعدی این بخش را بهبود می بخشند.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی - دانلود از لینک کمکی

در بخش اپلیکیشن های دیجیاتو بخوانید:

مطالب مرتبط

با مورد انتظارترین بازی های موبایل سال 2017 آشنا شوید

پیشرفت صنعت گیمینگ اسمارت فون ها تاثیرات زیادی روی روند ساخت اپلیکیشن ها گذاشته و خود ما بارها به بهانه های مختلف پیرامونش حرف زده ایم. اما یکی از مسئله هایی که همین موفقیت بازی های تلفن های هوشمند به آن دامن زده اند ولی خیلی کم از آن صحبت می شود، معرفی این عناوین... ادامه مطلب

نگاهی به نسخه بتای Shadow Fight 3؛ سایه هایی که نمایان شدند

برای علاقه مندان به سبک فایتینگِ اسمارت فون ها، استودیوی معروف Nekki همان موقعیتی را دارد که گیم لافت به کمک عناوینی همانند Modern Combat توانست به دست بیاورد؛ بعد از جا افتادن قابلیت های لمسی تلفن های هوشمند بین مردم، به واسطه محدودیت های این ویژگی بازی های First Person Shooter یا «تیراندازی اول... ادامه مطلب

نظرات ۷

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود