ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سلبریتی‌ها و زلزله‌زدگان: کمک مالی، سلفی و باقی قضایا

زلزله فاجعه آمیز کرمانشاه خارج از حاشیه‌های سیاسی که در برداشت، نکات ظریف و جدیدی را نشان داد که با پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن فضای مجازی به وجود آمده است. حضور سلبریتی‌ها در این ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱ آذر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

زلزله فاجعه آمیز کرمانشاه خارج از حاشیه‌های سیاسی که در برداشت، نکات ظریف و جدیدی را نشان داد که با پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن فضای مجازی به وجود آمده است. حضور سلبریتی‌ها در این فضا به‌منظور کمک رسانی، یکی از مسائل بسیار پررنگ و البته حاشیه‌برانگیز زلزله اخیر بود که البته کماکان ادامه دارد و همچنین موافقان و مخالفان بسیاری هم دارد.

میلیاردها تومان کمک‌های نقدی و غیرنقدی توسط افراد مشهور جمع‌آوری شده

پیش از این درباره کمک‌ها و امدادرسانی‌های برندهای مطرح و شرکت‌های گوناگون گفتیم، اما موضوع سلبریتی‌ها و فراخوان‌های آنها برای دریافت کمک‌های مردمی نقدی و غیرنقدی نیز وزنه سنگینی در امدادرسانی زلزله اخیر بود که با استقبال عموم مخاطبین و طرفداران آنها همراه شد.

توییت جنجالی مهناز افشار باعث کمک‌های بسیاری در این زمینه از سوی برخی مردم شد و البته واکنش‌های مثبت و منفی زیادی داشت.

به عنوان مثال «علی دایی» توانسته 6 میلیارد و 288 میلیون تومان به همراه 15 خاور از کمک‌های غیرنقدی را تا به امروز جمع کند و یا «صادق زیباکلام» خود به تنهایی 4 میلیارد تومان از سرتاسر  ایران کمک‌های مالی دریافت کرده است. همچنین جواد خیابانی با حضور در مناطق زلزله زده و اعطای کمک های مالی و غیرمالی جمع آوری شده توسط خودش و از همه مهم تر انتقادات به جای خود توانست تریبونی از گلایه افراد زلزله زده باشد. افراد دیگری چون نیکی کریمی نیز توانستند با ایجاد کمپین‌هایی در فضای مجازی از مردم کمک‌های نقدی‌شان را بگیرند و بنا به گفته خودشان در راستای بهود اوضاع کرمانشاه آن را خرج کنند. بسیاری از سلبریتی‌ها نظیر رامبدجوان نیز با کمک سامانه *780# نزدیک به 3 و نیم میلیارد تومان جمع‌آوری کردند.

تراکنش‌های مالی اینترنتی به امر کمک‌رسانی مالی سرعت داد

فضای مجازی و ایجاد کمپین‌های مردمی توسط سلبریتی‌ها نکات مثبتی را با خود به همراه داشته است. مهم‌ترین این نکات اینست که این اقدامات باعث شده تا نگاه جدی‌تری به این فضاها شود و نگاه منفی برخی افراد به آن کمی منصفانه‌تر و بهتر شود. ایجاد تراکنش‌های اینترنتی نیز در این راه توانست در کمترین زمان و بدون اتلاف وقت هموطنان، کمک‌های مالی زیادی را جمع کند.

کمک‌های سلبریتی‌ها بازتاب بین‌المللی هم داشته و بازیگر کره‌ای معروف «لی یانگ آئه» که با سریال جواهری در قصر (یانگوم) در ایران معروف است هم مبلغ 45 هزار دلار به زلزله‌زدگان کرمانشاه کمک کرده که توسط سفیر کره‌جنوبی در ایران به نهادهای مربوطه داده شده است.

تمامی این افراد با کمک شبکه‌های اجتماعی که در راس آن نام اینستاگرام می‌درخشد، توانستند این مبالغ و کمک‌ها را جمع‌آوری کنند که این مسئله نشان از پیشرفت فرهنگ مردم در استفاده از شبکه‌های اجتماعی در مواقع حساس را می‌دهد. «پویا فراهانی»، روانشناس، درباره علت استقبال مردم از این کار سلبریتی‌ها و همچنین مشکلات آن به دیجیاتو می‌گوید:

«دلیل استقبال مردم مطمئنا به عدم اعتماد مردم به برخی‌ نهادها بر می‌گردد. خاطره تلخی که از زلزله بم به یاد مردم مانده که تا مدت‌ها پس از زلزله، چادرهایی با مارک آمریکایی در میادین شهر فروخته می‌شد که دلالت بر نرسیدن کمک‌ها به مردم زلزله‌زده داشت. در این بین برای بازپس گرفتن اعتماد مردم راهی به جز حضور سلبریتی‌ها به ذهن نمی‌رسد چرا که این افراد مشهور و معمولا ثروتمند، توانستند با ایجاد اکانت‌هایی در شبکه‌های مجازی رابطه خوبی با مخاطبین خود ایجاد کنند.البته حضور سلبریتی‌ها و استفاده آنان از فضای مجازی برای کمک‌رسانی مردمی یک اتفاق نیک بود که متاسفانه مثل اکثر اتفاقات خوب کشورمان، اندکی به بیراهه هم کشیده شد.»

فراهانی از اتفاقات ناخوشایند پیش‌آمده در این امر هم غافل نمی‌ماند و رفتار برخی از افراد مشهور را دور از شان وقایع تلخ اخیر می‌داند. به نظر می‌رسد اشارات این کارشناس به رفتار برخی از این افراد مشهور برمی‌گردد که باعث واکنش بسیاری از کاربران شده است.

سلفی گرفتن برخی از بازیگران مشهور با افراد زلزله‌زده و یا خانه‌های خراب شده، یکی از این مسائل ناخوشایند است که توسط افرادی چون «نویدمحمدزاده» و یا «کتایون ریاحی» و دیگر بازیگران صورت گرفته است. همچنین ساخت کلیپ‌هایی که در آن نوعی اغراق و مصنوعی بودن موج می‌زند توسط خواننده مطرح کشورمان «حافظ ناظری» در این روزها در بین کاربران توییتری واکنش‌های تندی را در پی داشته است.

منتشر شدن سلفی با این پیرمرد زلزله‌زده که پیش‌تر ویدویی کوتاه و دردناک از او منتشر شده بود ناراحتی برخی از کاربران را در پی داشت.

در این میان اتهام‌زنی خواننده زیرزمینی ایرانی (امیرحسین مقصودلو) و اظهار نظرات عجیب و غریب وی مبنی بر متهم کردن مردم این مناطق و مسبب دانستن خود آنها در وقوع زلزله و همچنین نگاه‌های تند سیاسی برخی بازیگران و افراد مشهور به این قضیه نیز از دیگر موضوعاتی بودند که ناراحتی کاربران را در پی داشتند چرا که از نظر این کاربران، در این مواقع بحرانی کمک‌رسانی حرف اول را می‌زند و دعواهای سیاسی باید به زمان دیگری موکول شود.

شما چطور؟ آیا موافق حضور سلبریتی‌ها در این مواقع بحرانی و استفاده آنها از فضای مجازی برای سرعت بخشیدن در اقدامات کمک‌رسانی خود هستید یا نظر دیگری دارید؟ چه رفتاری از این افراد را نپسندیدید؟ آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (44 مورد)
  • olioliver
    olioliver | ۳ آذر ۱۳۹۶

    تتلو از حیوان بدتره. اگه بادیگارد نداشت به هلاکت رسیده بود.

  • Dream
    Dream | ۲ آذر ۱۳۹۶

    در چنین مواقعی که حوادث طبیعی رخ میده، اول از همه دولت باید کمک برسونه که متاسفانه دولت مردان آقای روحانی فقط به فکر چپاولن، هر روزم که اجناسو گرون میکنن
    ، تا الان دولت هیچ کمکی نکرده و نخواهد کرد، میگن زلزله های بزرگتر میخواد بیاد، خدا کنه فقط تو چهارسال این دولت نیاد وگر نه....

    • olioliver
      olioliver | ۳ آذر ۱۳۹۶

      موافقم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی