ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Warhammer 40,000: Dawn of War III؛ به سوی بی نهایت

سری Dawn of War همیشه یکی از نام های مهم در لیست بازی های سبک استراتژیک موفق در سال های اخیر بوده و با گیم پلی سرگرم کننده و داستانی قوی که چاشنی دنیای وارهمر نیز ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۲ آذر ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

سری Dawn of War همیشه یکی از نام های مهم در لیست بازی های سبک استراتژیک موفق در سال های اخیر بوده و با گیم پلی سرگرم کننده و داستانی قوی که چاشنی دنیای وارهمر نیز به آن اضافه شده، طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کرده است.

حال که بیش از یک دهه از عرضه نسخه اول از این سری گذشته، سرانجام و پس از مدت زیادی انتظار هواداران این سری، قسمت سوم Dawn of War مدتی می شود که عرضه شده است.

بازی Warhammer 40,000: Dawn of War III به دلیل مدت زمانی زیادی که از معرفی آن تا زمان عرضه رسمی بازی گذشته، یکی از مورد انتظارترین عناوین حداقل برای علاقه مندان به بازی های سبک استراتژیک بوده و در ادامه این متن این نکته را بررسی خواهیم کرد که تا چه حدی در رسیدن به استانداردهایی که هواداران طی سال های اخیر منتظرش بودند، موفق عمل کرده است.

وارهمر به زبان مدرن

در طی سال های اخیر، دنیای وارهمر، محبوبیت زیادی نزد طرفداران بازی های ویدیویی به خصوص سبک استراتژیک پیدا کرده است. استفاده از این دنیا باعث شده که سازندگان بازی هایی که داستان بازی آن ها داخل دنیای وارهمر اتفاق می افتد، از یک پیش زمینه عالی برای پرداخت داستان بازی بهره ببرند، اتفاقی که در جدید ترین قسمت از مجموعه Dawn of War نیز رگه هایی از آن دیده می شود.

  • سازنده: Relic Entertainment
  • ناشر: Relic Entertainment و Sega
  • پلتفرم ها: پی سی
  • پلتفرم بررسی: پی سی

داستان بازی برایمان از قصه درگیری میان سه نژاد اصلی در دنیای وارهمر مدرن می گوید، ارک ها، الدار ها و بلادریون ها هر سه در بازی حضور داشته و محوریت اصلی داستان بازی روی رهبر گروه بلادریونز ها یعنی گابریل آنجلوس متمرکز خواهد بود.

گابریل که پیش از این از پیشگویی جنگ هایی سنگینی که بین این گروه ها اتفاق خواهد افتاد اطلاع داشته، ناگهان خود را میان این جنگ عظیم می بیند. این جنگ که البته به اندازه قصه قسمت های قبلی این سری حماسی نیست، به اندازه کافی بهانه خوبی برای شروع 17 مرحله اصلی بازی خواهد بود.

یکی از نکات بارز در مورد داستان بازی، به این موضوع بر می گردد که سازندگان آن به طور ویژه ای رو شبیه سازی دنیای وارهمر در سری Dawn of War تمرکز کرده اند و همین موضوع باعث شده تا شباهت بازی به آن چیزی که در داستان های دنیای وارهمر می گذرد، به مقدار زیادی نسبت به گذشته بالا برود.

بررسی بازی Warhammer 40,000

این شبیه سازی جدا از این نکته مثبتی که به آن اشاره کردیم، مشکلاتی را نیز برای بخش داستانی بازی به وجود آورده است. تمرکز زیاد روی دنیای وارهمر باعث شده تا حد زیادی از کاراکترهایی که در نسخه های پیش داستان نویسان بازی با خلاقیت خود به Dawn of War اضافه کرده بودند، به طور کامل حذف شوند.

به نوعی، شاید Warhammer 40,000: Dawn of War III شاید دچار مشکل «سندروم شماره 3» در میان بازی های ویدیویی وفیلم های سینمایی شده است.

داستان بازی با وجود خوب بودن، فاصله نسبتاً زیادی با نسخه های قبلی داشته و تجربه ای ماندگار و بیادماندنی را برای شما رقم نخواهد زد.

به نوعی سازندگان بازی از بخش داستانی آن به عنوان بهانه ای برای شروع گیم پلی بازی در حالت تک نفره و چندنفره، استفاده کرده اند تا خلاقیت های اصلی خود را در آن بخش به طور کامل به نمایش بگذارند.

بازگشت آنجلوس

همانطور که پیش از این به آن اشاره کردیم، داستان بازی در 17 مرحله روایت خواهد شد که هر کدام آن ها نزدیک به یک ساعت از وقت شما را خواهند گرفت. با تغییراتی که سازندگان در ساختار گیم پلی بازی به وجود آورده اند، دیگر هر کدام از نژاد ها از یک کمپین جداگانه بهره نبرده و قصه بازی به صورت یک داستان یک پارچه و خطی روایت خواهد شد.

این نکته با وجود ضعف هایی که شاید در بخش داستانی بازی ایجاد کرده، فضای خوبی را برای توسعه بخش گیم پلی بازی فراهم کرده است.

این تغییر در Warhammer 40,000: Dawn of War III باعث شده تا در طول گیم پلی نزدیک به 15 ساعته بازی در بخش تک نفره، به دلیل تنوع بالای نژاد ها، هیچگاه حس تکراری شدن بازی را تجربه نکنید و تمام کردن بخش داستانی بازی برای شما به راحتی بدون نیاز به دادن استراحت خاصی به خودتان، امکان پذیر باشد.

همانطور که احتمالاً می دانید، تمرکز سازندگان قسمت جدید از سری Dawn of War، روی توسعه بخش چندنفره آن بوده است و به همین دلیل سازندگان بازی سعی کرده اند تا در طول بخش تک نفره بازی، به آماده کردن شما برای ورود به بخش چند نفره بپردازند.

بررسی بازی Warhammer 40,000

این کار اثرات منفی و مثبت خودش را روی روند بازی گذاشته است. بعد از تمام بخش داستانی بازی، به طور کامل با تمام مکانیک های Warhammer 40,000: Dawn of War III آشنا شده و آماده ورود به بخش چندنفره بازی باشید.

نکته منفی این کار در آن جایی قابل مشاهده خواهد بود که متوجه می شوید بخش داستانی بازی، در صورت آشنایی شما با بازی های استراتژیک و هم سبک، بسیار ساده بوده و کمی از هیجانی که از این دست بازی ها و به خصوص سری موفق Dawn of War انتظار دارید، پایین تر خواهد بود.

فرصت هشت ساله ساخت قسمت سوم از این سری، جا برای بروز تغییرات اساسی در گیم پلی بازی Warhammer 40,000: Dawn of War III را برای سازندگان آن فراهم کرده است.

به طور گیم پلی بازی کمی تحت تاثیر بازی های موفق این سبک در سال های اخیر برای مثال قسمت سوم سری دیابلو، تغییر کرده و رگه هایی از سبک نقش آفرینی نیز در آن دیده می شود.

بررسی بازی Warhammer 40,000

گیم پلی سری Dawn of War در طول این سال ها همیشه روی سبک استراتژی همزمان تاکید خاصی داشته و به همین دلیل طرفداران زیادی را نیز جلب کرده است.

نکته منحصر به فرد در مورد Warhammer 40,000: Dawn of War III نسبت به نسخه های قبلی این مجموعه، به تلاش سازندگان برای اضافه کردن المان های سبک MOBA به این بازی بر می گردد.

مانند بازی سبک MOBA، در ابتدا با یک قهرمان برای کنترل و آپگرید کردن روبرو خواهید بود. این قهرمان در طول مدت بازی، پیشرفت کرده و توانایی های بهتری برای مبارزه با دشمنان حاضر در نقشه پیدا می کند.

در سوی دیگر، المان هایی از بازی های استراتژیک نیز در بازی وجود داشته و شما باید بر سایر نیروهایی که از اهمیت کمتری نسبت به قهرمان شما بهره می برند نیز، نظارت کاملی داشته باشید.

ترکیب المان های این دو سبک شاید کمی بازی را از ریشه های خود دور کرده اما سازندگان در انجام آن بسیار خوب عمل کرده اند. بازی از بالانس فوق العاده ای بهره برده و هر کدام از نژاد های حاضر در Warhammer 40,000: Dawn of War III، نیاز به استراتژی های متفاوتی برای پیروز شدن دارند.

مانند بسیاری از بازی های موفق این سبک، هر کدام از نژادهای بازی ویژگی های خاصی خود را برای بازی کردن دارند. برای مثال، کلیشه وجود نژادی که برای آشنایی تازه کاران در بازی در نظر گرفته می شود، در Warhammer 40,000: Dawn of War III وجود داشته و بلادریون ها به خوبی این وظیفه را انجام خواهند داد.

نژاد Elder نیز به واسطه تجهزات قدرتمند و پیچیدگی های خاص خودش، محبوبیت زیادی بین طرفدارنی که مهارت بیشتری در بازی کردن دارند، پیدا کرده است.

برای مثال، این نژاد از قابلیت انتقال ساختمان های اصلی به مکان دیگری در نقشه بهره برده و تله پورت میان قسمت های مختلف نقشه نیز کار شما را برای جابجایی نیروهای الدر آسان تر خواهد کرد.

بررسی بازی Warhammer 40,000

همچنین یک نژاد دیگر برای افرادی که علاقه ای به پیش بردن بازی با سرعت زیاد دارند، دیده می شود. ارک ها به خوبی این وظیفه را در بازی بر عهده گرفته اند. آن ها سرعت زیادی داشته و از لاشه دشمنان و تجهیزات از بین رفته برای ساخت نیروها و ساختمان های جدید استفاده می کند.

آن ها در تعداد بیشتری نسبت به سایر نژاد ها دیده می شوند و از آپگریدها و حالات اضافه بیشتری برای مجهز کردن نیروهای خود بهره می برند. بلادریون نیز نیاز به استراتژی کمتری برای پیشبرد ماموریت های داشته و به روزرسانی نیروها در این نژاد با سرعت و پیچیدگی کمتری نسبت به سایرین انجام می شود.

در مجموع بازی کمی نسبت به نسخه های قبلی Dawn of War از جزییات کمتری بهره برده که یک نکته منفی برای این قسمت محسوب می شود.

بخش هایی که در آن قادر به شخصی سازی سلاح ها و شخصیت های خود در بازی بودید، از Warhammer 40,000: Dawn of War III حذف شده و آیتم های بازی نیز نسبت به گذشته کاهش محسوسی را داشته اند.

بررسی بازی Warhammer 40,000

بخش چندنفره بازی اما در نهایت کار خود را به نحو احسنت انجام می دهد. شما در دوحالت دو یا شش نفره، قادر با رقابت با دشمنان خود خواهید بود و از بهینه بودن نقشه های بازی برای پیاده سازی استراتژی های مختلف گرفته تا المان هایی که سازندگان برای این بخش در نظر گرفته اند، به نحو احسنت کار خود را انجام می دهند.

بخش چندنفره بازی با وجود جزییات زیادی که ندارد، به خوبی شما را به چالش کشیده و برای ساعت های طولانی سرگرم خواهد کرد. چالش برانگیز بودن این بخش در کنار تنوع زیادی که در چیدن استراتژی های مختلف دارید، این اثر را به عنوانی با قابلیت تکرار بالا تبدیل کرده است.

چهره زیبای جنگ

با رسیدن به میانه های نسل هشتم، به نظر می رسد که سرانجام بازی سازان به استفاده درست و بهینه از موتورهای گرافیکی این نسل، مسلط شده اند.

Warhammer 40,000: Dawn of War III نیز گرافیک چشم نواز و زیبایی را برای کاربران خود به نمایش گذاشته و در همین حین دچار مشکلاتی همچون باگ های عجیب غریب و افت فریم نیز نمی شود.

طراحی محیط های مختلف بازی با دقت بالایی صورت گرفته و تماشای صحنه های درگیری بین نیروهای خودی و دشمن، از جمله لذت های تجربه Warhammer 40,000: Dawn of War III خواهند بود.

بررسی بازی Warhammer 40,000

صداگذاری و موسیقی بازی نیز جدا از شبیه سازی محیط مدرن Warhammer 40,000، به خوبی به عنوان مکمل بخش گرافیک بازی عمل کرده و باعث می شود تا از تجربه طولانی این بازی خسته نشوید.

در نهایت، بازی با وجود مشکلات مختلفی که دارد، سعی کرده تا تغییر مثبتی را در سبک استراتژی همزمان انجام داده و آن را یک قدم رو به جلو ببرد که صد البته در انجام این مهم، موفق بوده است.

ترکیب سبک نقش آفرینی و استراتژی همزمان در بازی جواب داده و قطعاً در آینده نزدیک، منبع الهام سایر بازی های این سبک خواهد شد. مشکلاتی مانند بخش تک نفره نچندان دوست داشتنی و محتوای کم بازی نسبت به نسخه های پیش، از تبدیل شدن Warhammer 40,000: Dawn of War III به یک بازی شاهکار جلوگیری می کنند اما نمی توانند مانع از علاقه شما نسبت به تجربه این عنوان برای ساعت های طولانی شوند.

  • بخش چندنفره عالی
  • گرافیک مثال زدنی
  • بالانس خوب میان نژادها
  • موسیقی دوست داشتنی
  • بخش داستانی متوسط
  • محتوای کم نسبت به نسخه های قبلی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حسین زارع
    حسین زارع | ۳ آذر ۱۳۹۶

    نسخه دومش عشق بود

مطالب پیشنهادی