ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ستاره ای رو به افول؛ افت قیمت بسیار زیاد نسخه های دست دوم ب ام و i8

هشت سال پیش و در سال 2009 بود که باواریایی ها با رونمایی از یک کانسپت خیره کننده در نمایشگاه خودروی فرانکفورت توجه تمامی نشریات خودرویی را به سمت خود جلب کردند. این اتومبیل مفهومی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲ آذر ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

هشت سال پیش و در سال 2009 بود که باواریایی ها با رونمایی از یک کانسپت خیره کننده در نمایشگاه خودروی فرانکفورت توجه تمامی نشریات خودرویی را به سمت خود جلب کردند.

این اتومبیل مفهومی که Vision Efficient Dynamics نام داشت، گویی از آینده آمده و از طراحی فوق العاده جذاب و گیرایی برخوردار بود. کانسپت مدرن ب ام و از یک پیشرانه هیبریدی مدرن بهره می برد؛ این پیشرانه علی رغم شتاب و سرعت بالا، مصرف سوخت بسیار بهینه ای داشته و در هر صد کیلومتر ترکیبی فقط 3.76 لیتر سوخت مصرف می کرد.

دو سال بعد و باز هم در نمایشگاه خودروی فرانکفورت، ب ام و کانسپت i8 را در معرض دید عموم قرار داد. این کانسپت در واقع ادامه دهنده راه Vision Efficient Dynamics بود، با این تفاوت که نیروی خود را به جای پیشرانه دیزلی هیبریدی، از یک پیشرانه بنزینی هیبریدی دریافت می کرد.

سرانجام در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2013 نسخه اولیه از i8 با پیشرانه ای سبز و در عین حال قدرتمند معرفی شد. تقریبا یک سال بعد تولید این خودرو در لایپزیگ کلید خورده و از آن تاریخ تاکنون ادامه دارد.

نیروبخش ب ام و i8 یک پیشرانه هیبریدی با 357 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور است که علی رغم خروجی بالا طبق استاندارد EPA (آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا) در هر صد کیلومتر فقط 3.1 لیتر بنزین مصرف می کند.

این خودروی اسپرت هیبریدی گران قیمت، از همان روزهای نخستین حضور در بازار طرفداران خاصی پیدا کرده و یکی از هیجان انگیزترین محصولات ب ام و به شمار می رود.

با وجود این قیمت نمونه های دست دوم i8 دستخوش تغییرات زیادی شده و برخی از مدل های آن اکنون نصف بهای مدل های صفر کیلومتر ارزش دارند. در حال حاضر برای خرید i8 نو، باید حدود 143000 دلار کنار گذاشت؛ این در شرایطی است که در بازار دست دوم نمونه های سال و کم کارکرد با قیمت هایی مناسب پیدا می شوند.

برای مثال مدل هایی به فروش گذاشته شده اند که با کارکردی بین 20 الی 30 هزار مایل ( معادل 32 الی 48 هزار کیلومتر) در عرض سه سال، قیمتی در حدود 80 هزار دلار دارند. این رقم در مقایسه با قیمت نسخه های صفر کیلومتر بسیار پایین تر بوده و می تواند برای برخی وسوسه کننده باشد.

ب ام و i8 با توجه به شتاب چهار ثانیه ای، دینامیک و هندلینگ بالا و همچنین طراحی مدرن یک گزینه دست دوم اسپرت ایده آل محسوب می شود.

با در نظر گرفتن شرایط کنونی بازار خودرو و وضعیت باواریایی ها به نظر می رسد قیمت این اتومبیل انقلابی در آینده افت بیشتری داشته باشد، اما در آن صورت یافتن نمونه های مشمول وارانتی دشوارتر خواهد شد.

ناگفته نماند i8 به تعداد اندک در ایران نیز حضور داشته و بر خلاف بازارهای بین المللی از قیمتی نجومی برخوردار است! برای خرید نمونه های دست دوم این خودرو در داخل کشور، باید رقمی بیش از 800 میلیون تومان پرداخت کرد. نکته جالب آنکه در بازار کشورمان نیز مشابه همین اتفاق روی داده است و شاهد افت قیمت چند صد میلیونی نسخه های کارکرده ب ام و i8 در مقایسه با سری نخست هستیم که با قیمتی بیش از 1.5 میلیارد به فروش می رفتند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • pouya s
    pouya s | ۲ آذر ۱۳۹۶

    تو مقاله اشاره نشده که علت این کاهش قیمت شدید چیه؟!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی