ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

استفاده از واقعیت افزوده؛ راهکار اوبر برای مقابله با حالت تهوع سرنشینان در آینده

بر اساس گزارش اخیر اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO)، کمپانی اوبر در تلاش است تا روش هایی را برای مقابله با بیماری سفر ابداع کند. در این راستا اوبر پتنتی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۴ آذر ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

بر اساس گزارش اخیر اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO)، کمپانی اوبر در تلاش است تا روش هایی را برای مقابله با بیماری سفر ابداع کند.

در این راستا اوبر پتنتی را ثبت کرده که طبق آن در کابین خودروهای آینده محیطی مبتنی بر واقعیت افزوده طراحی می شود تا تجربه دیداری، شنیداری و بساوایی سرنشینان با حرکت خودرو هماهنگی و مطابقت داشته باشد.

برای این کار سیستم ابداعی اوبر، از داده های مربوط به نحوه حرکت اتومبیل های خودران استفاده می کند تا به واسطه کنترل جریان هوا، ایجاد بازخوردهای فیزیکی (مثل حرکت، لرزش و اعمال فشار) در صندلی ها و همچنین کنترل نور و نمایشگرها شرایط را برای سرنشینان به گونه ای مناسب شبیه سازی و فراهم کند.

تحقیقات اخیر نشان داده که برخی افراد به دلیل عدم هماهنگی شرایط بدن با آنچه که چشم ها مشاهده می کنند، به عارضه بیماری سفر دچار می شوند. در این حالت چشم پیام حرکت بدن را به مغز ارسال می کند، در حالیکه فرد بر روی صندلی نشسته و در حال استراحت است.

به لحاظ تکاملی، حالت یاد شده تنها در مواقعی ایجاد می شود که سمی وارد بدن شده باشد. وقتی که مغز به خاطر تداخل داده های منتقل شده از حسگرها، اطلاعات اشتباهی دریافت می نماید، احساس می کند که سمی به بدن راه یافته و به عنوان یک واکنش طبیعی تهوع و استفراغ را برای دفع سم از بدن در دستور کار قرار می دهد.

برای مقابله با این وضعیت که باعث بیماری سفر می شود، اوبر به دنبال استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده است تا از طریق آنها بتواند اطلاعات بصری و ادراکی بیشتری را در اختیار مغز سرنشینان گذاشته و از بروز حالت تهوع جلوگیری کند.

هنوز به طور حتم مشخص نیست سیستم ابداعی اوبر که در حال حاضر فقط حق اختراع آن ثبت شده، به اتومبیل های حاضر در خیابان ها راه خواهد یافت یا خیر؛ اما مساله واضح اینست که این کمپانی سخت تلاش می کند با بکارگیری تکنولوژی های جدید و مدرن تجربه مسافرت سرنشینان را در ناوگان خود ارتقا دهد.

ناگفته نماند اوبر برای گسترش اتومبیل های حاضر در ناوگان خود چندی پیش قراردادی را با ولوو امضا کرد که بر اساس آن کمپانی سوئدی موظف است بین سال های 2019 و 2021 حدود 24000 دستگاه خودرو به طرف آمریکایی تحویل دهد. پیش از این نیز اوبر برای توسعه فناوری خودران خود از شاسی بلند ولوو XC90 استفاده می کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی