ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دارپا به دنبال تبدیل گیاهان به سلاح های آینده است

«دارپا» یا «آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی» آمریکا که زیر نظر وزارت دفاع این کشور اداره می شود در حال تحقیق روی پروژه جدیدی است که می تواند به انقلابی در نحوه جمع آوری اطلاعات ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۵ آذر ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰

«دارپا» یا «آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی» آمریکا که زیر نظر وزارت دفاع این کشور اداره می شود در حال تحقیق روی پروژه جدیدی است که می تواند به انقلابی در نحوه جمع آوری اطلاعات در میدان های جنگ منجر شود.

در این پروژه که «برنامه تکنولوژی های گیاهی پیشرفته» (APT) نام دارد، امکان تغییر کدهای ژنتیکی گیاهان برای تبدیل آنها به ابزارهای نظارتی مورد آزمایش قرار می گیرد.گفتنی است گیاهان نسبت به تغییرات محیطی و محرک هایی از قبیل نور، گرما، آفت، مواد شیمیایی و حتی لمس شدن بسیار حساس هستند و با تغییر کدهای ژنتیکی و استفاده از فناوری های مولکلولی و مدل سازی می توان از این قابلیت در راستای مقاصد دیگری استفاده کرد.

برای مثال با تقویت محرک های طبیعی و مکانیزم های واکنشی گیاهان وجود مواد شیمیایی، پاتوژن ها، تشعشع، و حتی سیگنال های الکترومغناطیسی خاص شناسایی می شوند. مدیران این آژانس در یک کنفرانس خبری هدفشان را بدین صورت شرح داده اند:

در این برنامه به دنبال توسعه سنسورهای گیاهی هستیم که برای حفظ بقا به انسان وابسته نبود و با استفاده از سخت افزارهای فعلی امکان نظارت بر آنها وجود داشته باشد.

نگرانی هایی در مورد سوء استفاده از این گیاهان برای نقض حریم شخصی وجود دارد

یکی از نکات مهم در توسعه ابزارهای نظارتی از قبیل هواپیماهای شناسایی رادارگریز و پهپادها ، استتار آنها تا حد ممکن است و به نظر می رسد که انگیزه دارپا از تمرکز بر گیاهان نیز همین مساله باشد.

علاوه بر این خطراتی را که ممکن است طی عملیات شناسایی متوجه نیروهای انسانی شود کاهش داده و امکان استفاده از آن در صنایع غیر نظامی نیز وجود دارد.

علی رغم مزیت های بالا این فناوری دغدغه هایی را در زمینه حفظ حریم خصوصی نیز به دنبال دارد، برای مثال ممکن است سازمان های دولتی یا خصوصی از گیاهان برای جمع آوری داده های شهروندان نیز سوءاستفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • vahid kamali
    vahid kamali | ۷ آذر ۱۳۹۶

    انسانها که تا اینجا پیشرفتند چرا گستاخ تر نشند

  • کیوان معروفی
    کیوان معروفی | ۵ آذر ۱۳۹۶

    این که چیزی نیست من خودم یه گیاه تو خونه دارم که حرف میزنه آمریکا باس بیاد ببینه?

  • sahand shabanloei
    sahand shabanloei | ۵ آذر ۱۳۹۶

    همینو کم داشتیم

مطالب پیشنهادی