ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

روزانه بیش از ۳۰ هزار موبایل قاچاق وارد کشور می‌شود

امروز صبح «انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی» نشستی خبری در اتاق بازرگانی ایران برگزار نمود که طی آن مسئولین این نهاد به بررسی تاثیرات اجرایی نشدن طرح رجیستری پرداختند و آمار و توضیحاتی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۵ آذر ۱۳۹۶ | ۱۷:۴۱

امروز صبح «انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی» نشستی خبری در اتاق بازرگانی ایران برگزار نمود که طی آن مسئولین این نهاد به بررسی تاثیرات اجرایی نشدن طرح رجیستری پرداختند و آمار و توضیحاتی درباره نیاز بازار ایران و فعالیت شرکت های واردکننده به رسانه ها ارائه نمودند؛ در این صحبت‌ها مشخص شد آنها به شدت خواهان اجرایی شدن هرچه سریعتر رجیستری هستند.

شرکت‌های واردکننده میزان وارادات خود را تا ۸۹ درصد افزایش دادند

«محمود سفار» رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، در مورد فعالیت شرکت‌های مجوز‌دار رسمی پیرامون طرح رجیستری گفت که دولت نگران بود که شرکت‌های رسمی نتوانند نیاز بازار را تامین کنند. در پاسخ به این مسئله این شرکت‌ها وظیفه‌ی خود دانستند تا توانایی خود را در این رابطه نشان دهند و از دو ماه پیش تا امروز شرکت‌های واردکننده میزان وارادات خود را تا ۸۹ درصد افزایش دادند.

بازار ایران سالانه به ۱۲ میلیون تلفن‌همراه نیازمند است

به گفته وی بازار ایران سالانه به ۱۲ میلیون تلفن‌همراه نیازمند است و ۴۲ شرکت مجوز رسمی برای ورود قانونی موبایل از درگاه‌های گمرک را در اختیار دارند و به راحتی خواهند توانست نیاز بازار کشور را فراهم کنند. علاوه بر این  اجرای طرح رجیستری نه تنها می‌تواند از قاچاق روزانه بیش از ۳۰ هزار موبایل جلوگیری کند بلکه با ایجاد درآمد و افزایش سهم بازار می‌تواند گامی بزرگ در زمینه کارآفرینی و اشتغال‌زایی بردارد.

او در مورد قوانین دست وپاگیر در زمینه وارادات موبایل و تاثیری که اجرایی نشدن بحث رجیستری می‌تواند در این بحث بگذارد گفت:

«هزینه عوارض برندی مانند آیفون به یک میلیون تومانه هم می‌رسد و هر موبایل به دلیل تست‌های لازم و طی کردن روند واردات قانونی به کشور ممکن است تا ۲۰ روز در گمرک باقی بماند. شما تصور کنید تعدادی از این محصولات که به منزله پول نقد است بعد از ۲۰ روز با دریافت‌ هزینه‌های گزاف به شرکت وارد‌کننده می‌رسد. این درحالیست نمونه غیرقانونی این محصول بلافاصله و با پرداخت ۴۰ هزار تومان به دست قاچاقچی می‌رسد. طولانی شدن زمان ترخیص واردات قانونی و همچنین پرداخت هزینه ای بالغ بر ۱۰ میلیون ریال برای واردات، سبب شده گرایش به سمت قاچاق بیشتر باشد.»

افزایش قیمتها تنها به علت توقف اعطای ارز مبادله‌ای برای دولت است

به گفته رییس انجمن واردکنندگان موبایل، در مدت اجرای طرح رجیستری دولت اعطای ارز مبادله‌ای برای واردکنندگان در این حوزه را متوقف کرده است و ناگهان ارز مبادله‌ای موبایل از ۳۳۰۰ به ۴۵۰۰ تومان رسید. این افزایش ۲۰ درصدی همه معادلات را بهم ریخت و افزایش قیمت های اخیر هیچ ربطی به واردکنندگان و طرح رجیستری نداشته و قیمت ارز و دلار فاکتور تایین کننده در قیمت است.

بسیاری از شرکت‌های رسمی  علت تفاوت قیمت ها مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند

سفار با ذکر این مطلب که از سال ۹۴ طرفدار طرح رجیستری و قانونی شدن واردات موبایل به کشور بوده، در این‌باره می‌گوید که این انجمن با نهایت احترام به مردم و مصرف کننده، خواهان اجرای طرح رجیستری است. چراکه به گفته وی در صورت اجرا نشدن طرح رجیستری فعالیت در فضای قانونی با نبود ارز مبادله‌ای و تفاوت قیمت فعلی، غیر ممکن است کما اینکه در سال ۹۴ بسیاری از شرکت‌های رسمی به همین علت مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند و در بعضی مواقع اعلام وشکستگی کرده‌اند.

سفار باور دارد بهتر است این طرح دیگر هفته به هفته عقب نیفتد و اجرایی شود تا هم بتواند مانع هدر رفتن سرمایه ملی شرکت‌های رسمی شود و هم از سود روزانه و همیشگی قاچاقیان جلوگیری نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • shiva
    shiva | ۶ آذر ۱۳۹۶

    چشمشون روشن

  • Hamed A
    Hamed A | ۶ آذر ۱۳۹۶

    شیفته این احترام به مشتری هستم.

  • E.A
    E.A | ۵ آذر ۱۳۹۶

    هنوز مونده چند وقت دیگه قیمتا معلوم میکنه فعلا نگه داشتن ببینن چطوریه سنگین سبک کنن

  • kamran naseri
    kamran naseri | ۵ آذر ۱۳۹۶

    طرح رجیستری اجرا شده ، اما دولت فعلا داره نگاه به درز ها و روش های دور زدن این طرح رو پیگیری می‌کنه بعد از این که به شکل کامل درزها توسط دولت گرفته شد انحصار واردات موبایل درصد های سنگین گمرکی اعمال خواهد شد ،

  • pine
    pine | ۵ آذر ۱۳۹۶

    بالاخره الان رجیستری را افتاده یا نیوفتاده؟؟؟؟ملوم‌ نیست تو این‌خراب شده چه خبر هست اصلا

مطالب پیشنهادی