ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

چری از آریزو 5 الکتریکی در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی کرد [تماشا کنید]

کمپانی چری یکی از خودروسازان چینی است که به همراه شریک ایرانی خود یعنی مدیران خودرو، فعالیت نسبتا گسترده ای در کشور داشته و چند سالی است که مدل های مختلف آن با نشان چری ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۶ آذر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

کمپانی چری یکی از خودروسازان چینی است که به همراه شریک ایرانی خود یعنی مدیران خودرو، فعالیت نسبتا گسترده ای در کشور داشته و چند سالی است که مدل های مختلف آن با نشان چری یا ام وی ام در حال تردد در خیابان ها و جاده ها هستند.

آریزو 5 یکی از جدیدترین محصولات این کمپانی است که از چند ماه پیش فروش آن آغاز شده و به دلیل طراحی مناسب و مشخصات فنی قابل قبول طرفدارانی را برای خود جمع کرده است.

این خودرو در سرزمین مادری در چند نسخه متفاوت به فروش می رسد. یکی از نسخه هایی که اخیرا به جمع خانواده آریزو اضافه شده، مدل مجهز به پیشرانه الکتریکی است. این نسخه از آریزو 5 اکنون مهمان نمایشگاه خودروی تهران بوده و به همراه چند مدل دیگر از چری در معرض دید عموم قرار گرفته است.

همانطور که پیش تر نیز به اطلاعتان رسانده ایم، نسخه الکتریکی آریزو 5 نیروی مورد نیاز خود را از یک موتور برقی که 122 اسب بخار قدرت و 276 نیوتن متر گشتاور دارد، دریافت می کند.

بر اساس اطلاعات موجود شتاب صفر تا 50 کیلومتر آریزو 5 برقی 4.8 ثانیه بوده و می تواند به نهایت سرعت 152 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

اگر چه درباره ظرفیت باتری حرفی به میان نیامده، اما این سدان الکتریکی می تواند با یک بار شارژ مسافتی در حدود 400 کیلومتر را طی کند که این رقم در صورت عملی شدن به استانداردهای جهانی بسیار نزدیک است.

شارژ باتری آریزو 5 با برق شهری بین 6 الی 8 ساعت زمان می برد. البته به لطف پشتیبانی از فناوری شارژ سریع امکان شارژ باتری تا 80 درصد در عرض 30 دقیقه وجود دارد. نکته جالب توجه اینکه آریزو 5 همانند مدل های برقی پیشرفته می تواند انرژی حاصل از ترمزگیری را بازیابی نموده و ذخیره کند.

با توجه به فراهم نبودن زیرساخت های موجود در کشور، روشن است که فعلا برنامه ای برای واردات یا تولید آریزو 5 الکتریکی تدوین نشده و این مدل صرفا جهت نشان دادن توانمندی های کمپانی چری به نمایش گذاشته شده است.

اما به طور کلی می توان گفت که خودروسازان چینی برخلاف همکاران ایرانی خود، به تکنولوژی قابل قبولی در زمینه ساخت و عرضه خودروهای برقی دست یافته اند و در صورت فراهم شدن بستر حداقلی برای شارژ این خودروها، بسیاری از برند های سرزمین اژدها می توانند نمونه های برقی خود را در کشورمان نیز عرضه کنند.

البته در این زمینه شک و شبهه فراوانی در مورد توان شبکه تولید و انتقال برق کشور وجود دارد، در واقع با توجه به هشدارهای مربوط به احتمال قطعی برق که هر تابستان تکرار می شود، بسیار بعید است که شبکه انتقال برق کشور یارای تامین انرژی هزاران خودرو الکتریکی را داشته باشد.

طبیعتا رفع این مشکل جز با سرمایه گذاری سنگین برای ساخت نیروگاه و توسعه شبکه توزیع برق ممکن نیست و حالا عدم این سرمایه گذاری به بزرگترین مانع برای فراگیر شدن خودروهای برقی در ایران بدل شده است.

در کنار نسخه برقی، نسخه توربو آریزو 5 به همراه تیگو 7، تیپ لوکس تر 315 با پسوند اسپرت اکسلنت و X33 مخصوص آفرود دیگر نمایندگان شاخص چری و مدیران خودرو در نمایشگاه خودروی تهران هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Kiyarash Alinasab
    Kiyarash Alinasab | ۷ آذر ۱۳۹۶

    یعنی هیچی توی این مملکت درست نیست. نه بنزین درست و حسابی داریم نه برق و نه ماشین درست و حسابی. اگر نسخه الکتریکی آریزو میومد من حتما میخریدم حتی با این شرایط فعلی کشور
    امیدوارم که نسخه دو دیفرانسیل ایکس 33 هم بیاد وگرنه این کارشون خیلی خنده دار میشه.

  • sina.z
    sina.z | ۷ آذر ۱۳۹۶

    این چند روزه به خاطر نمایشگاه خودرو تهران آقای علیپور جزو پرکارترین نویسندگان دیجیاتو بودند..... خسته نباشید آقای علیپور

    • سعید علیپور
      سعید علیپور | ۷ آذر ۱۳۹۶

      سینای عزیز سپاس. درسته اسم بنده بالای برخی مطالب هست، اما همگی نتیجه یک کار گروهی بوده و زحمت اصلی رو سایر اعضای تیم خودرو کشیدن.

  • Farzinati
    Farzinati | ۷ آذر ۱۳۹۶

    چ زیرساختی میخواد،چاره ش یه پریز برقه که اونم ماشالله تو حیاط هرخونه ای هست،

  • Newsad
    Newsad | ۶ آذر ۱۳۹۶

    سالی که همه خودروها پرواز خواهند کرد،انوقت ما برقی خواهیم شد.

مطالب پیشنهادی