ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

احتمال وقوع زلزله 9 ریشتری با فعال شدن گسل های خاموش در نیوزیلند

زمین شناسان هشدار داده اند که پس از زلزله سال گذشته «کایکورا» در نیوزلند، فرورانش «هیکورانگی»پس از مدت ها فعال شده و ممکن است به زلزله های 9 ریشتری منجر شود. گفتنی است در زمین‌شناسی به ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۷ آذر ۱۳۹۶ | ۱۶:۵۷

زمین شناسان هشدار داده اند که پس از زلزله سال گذشته «کایکورا» در نیوزلند، فرورانش «هیکورانگی»پس از مدت ها فعال شده و ممکن است به زلزله های 9 ریشتری منجر شود.

گفتنی است در زمین‌شناسی به منطقه‌ای که در آن دو پوسته از سطح زمین به سمت یکدیگر حرکت کرده و یکی از پوسته‌ها به زیر پوسته دیگر می‌لغزد، فرورانش گفته می‌شود.

بر این اساس گسل های فرورانش مذکور که در پهنه ای از جنوب تا شمال نیوزیلند کشیده شده می توانند زمین را با قدرت 9 ریشتر به لرزه درآورند. علاوه بر این قدرت ایجاد سونامی های عظیمی را دارند که در عرضه 5 دقیقه ساکنان نواحی اطراف را در خود فرو می برند.

فرورانش هاکورانگی

یکی از متخصصان زمین شناسی به نام «اورسولا کوچران»، برای مشخص کردن قدرت این گسل ها توانایی تخریب آن را با زمین لرزه سال 2011 ژاپن مقایسه می کند.

لازم به یادآوری است که زلزله ژاپن باعث ذوب شدن نیروگاه هسته ای فوکوشیما شده و 16 هزار نفر را به کام مرگ فرستاد. علاوه بر این سونامی سوماترا هم که در نزدیکی این منطقه به وقوع پیوست به کشته شدن 250 هزار نفر منجر شد.کوچران می افزاید: الگوی ایجاد سونامی در هیکورانگی برای ما مشخص است و می دانیم که در صورت وقوع چنین فاجعه ای برخی از شهروندان تنها چند دقیقه فرصت دارند که خود را از مخصمه نجات دهند.

این متخصص زمین شناسی تاکید می کند که در صورت وقوع سونامی برخی مناطق این کشور در معرض هجوم موج هایی با ارتفاع 30 متر قرار می گیرند.

شایان ذکر است که زلزله 7.8ریشتری کایکورا در سال 2016 خسارت های شدید را به سواحل جنوبی نیوزیلند وارد کرده و برخی مناطق زمین را تا 12 متر جابه جا کرد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • sepehri
    sepehri | ۷ آذر ۱۳۹۶

    واقعا سخته و ترسناک خدا کمک کنه به تمام ملتها و مردمشون

  • z12
    z12 | ۷ آذر ۱۳۹۶

    آقای 401925
    اگه پیامه منو دیدی آدرسه اینستا تو به اشتراک بگذارید تا ما هم به از اطلاعات تون فیض ببریم ?

مطالب پیشنهادی