ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سایه شوم هواسونگ-15؛ کره شمالی موشک بالستیک جدیدی را آزمایش کرد

کره شمالی دیشب یک فروند موشک بالستیک بین قاره ای (ICBM) را تست کرد که به عقیده کارشناسان، می تواند تمام قاره آمریکا را هدف قرار دهد. [digipullqoute place="left"]موشک بالستیک کره شمالی برای اولین بار ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۸ آذر ۱۳۹۶ | ۱۲:۲۰

کره شمالی دیشب یک فروند موشک بالستیک بین قاره ای (ICBM) را تست کرد که به عقیده کارشناسان، می تواند تمام قاره آمریکا را هدف قرار دهد.

موشک بالستیک کره شمالی برای اولین بار به ارتفاع 4500 کیلومتری زمین رسیده است

این موشک مسافت حدود 1000 کیلومتر را طی کرده و در دریای ژاپن فرود آمد، اما آنچه نگرانی شدیدی را به وجود آورده، ارتفاع پرتاب آن است. طبق اطلاعات موجود، این موشک تا ارتفاع 4500 کیلومتری سطح زمین اوج گرفته و سپس به سمت هدف فرود آمده که با این حساب، طولانی ترین آزمایش موشکی کره شمالی تا به امروز محسوب می شود. برای مقایسه، بهتر است بدانید ایستگاه فضایی بین المللی در ارتفاع 400 کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته است.

خبرگزاری های دولتی این کشور چند ساعت پس از پرتاب، در تیزر تلویزیونی جدیدی اعلام کردند این موشک «هواسونگ-15» (Hwasong-15) نام دارد و نسل جدیدی از موشک های بالستیک قاره پیمای آنها محسوب می شود. هواسونگ-15 به مراتب قدرتمندتر از جنگ افزارهای قبلی کره شمالی بوده و توانایی حمل کلاهک هسته ای را نیز دارد.

هواسونگ-15 در آب های منطقه ویژه اقتصادی ژاپن فرود آمده است

مقامات ژاپن و کره جنوبی نگرانی شدید خود را نسبت به این آزمایش اعلام کرده اند، به خصوص ژاپن که تمامی موشک ها در اطراف آنها فرود می آید. به گفته «ایتسونوری انودرا»  وزیر دفاع ژاپن، موشک هواسونگ-15 در فاصله 250 کیلومتری غرب آئوموری، یکی از شهرهای شمالی این کشور فرود آمده که بخشی از منطقه اقتصادی ویژه ژاپن به شمار می رود.

کارشناسان علوم موشکی می گویند با توجه به مسیر پرتاب هواسونگ-15 و محاسبات انجام شده، این موشک در زاویه پرتاب استاندارد می تواند به حداکثر برد 8100 مایل معادل 13000 کیلومتر دست یابد که با این حساب، تمام مناطق جهان (به جز قاره آمریکای جنوبی) را در تیررس خود خواهد داشت. در تصویر زیر مناطق تحت پوشش هواسونگ-15 به رنگ تیره درآمده اند:

با این حال یک مسئله مهم در مورد این موشک هنوز ناشناخته باقی مانده و آن هم میزان بار اضافه یا payload در پرتاب دیروز است. موشک های بالستیک بین قاره ای (ICBM) باید بتوانند حداقل 500 کیلوگرم محموله را با خود حمل کنند و هنوز نمی دانیم هواسونگ-15 با این مقدار بار اضافه به ارتفاع 4500 کیلومتری زمین رسیده یا خیر. اگر این موشک بدون محموله تست شده باشد، برد نهایی اش به مراتب کمتر از مقدار برآورد شده کنونی خواهد بود.

همچنین برخی گزارش های اولیه نشان می دهند قسمت حامل بار این موشک، یعنی همان بخشی که با محموله اصلی (احتمالاً کلاهک هسته ای) به سمت زمین می آید، پس از ورود مجدد به جو زمین بر اثر فشار، متلاشی شده است.

با این حال پرتاب موشک بالستیک بین قاره ای در فصل پاییز و در ساعت 3:00 بامداد، نشان می دهد کره شمالی به دانش فنی کاملی برای پرتاب این جنگ افزارها دست یافته و می تواند هر زمان که بخواهد، دیگر کشورها را تهدید کند.

برخی منابع اطلاعاتی کره جنوبی و ژاپن می گویند سیگنال مشابهی را از کره شمالی دریافت کرده اند که نشان می دهد با فاصله بسیار کم، شاهد تست دوباره این موشک طی روزهای آتی خواهیم بود. گفتنیست پرتاب هواسونگ-15 که با فاصله 10 هفته از آخرین تست موشک بین قاره ای کره شمالی انجام شده، تنش بین این کشور و آمریکا را به سطح تازه ای رسانده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • hmasroor
    hmasroor | ۸ آذر ۱۳۹۶

    واقعاً متاسفام برای دیجیاتور که نظرات رو حذف میکنه.
    الان اگه میامدم به آمریکا فحش ناموسی پایین کمری هم میدادم نظرم بودا ولی چون حقیقت تضاد میل بعضی ژن خوب ها و آقازاده هاست نظرم حذف شد.
    واقعاً براتون متاسفام و امیدوارم خدا جواب این همه توطئه و محافظه کاری ها و شستشو هایی مغزی که انجام میدید رو بده.

  • rad
    rad | ۸ آذر ۱۳۹۶

    کره شمالی نفت ایرانم میخرید . یعنی شما از ابتدایی ترین روشهای دادو ستد هم اطلاع نداری . شما میتونی تسلیحات بگیری بجاش پولشو با نفت بدی ( که در زمان جنگ این کار به دادمون رسید ) . کره شمالی هم نفت میگرفت بابت تسلیحات و موشکهایی که به ایران میداد و همزمان نفت ایرانو می خرید

  • rad
    rad | ۸ آذر ۱۳۹۶

    قدرت نظامی حال حاضر ایران اگر نبود و توان دفاع و بازدارندگی دشمن در منطقه را اگر نداشت خوار و خفیف میکردنمون در دنیا .و از همه طرف عربها اسرائیل و آمریکا با سیاست ،تحقیر و زورگویی اهداف خودشونو پیش میبردن . داعشم که قطعا میتونست نفوذ کنه به داخل ایران و بخشی از اونو به خاک و خون بکشه تازه پشتیبانی هم دریافت کنه . اونوقت امثال تو که شعورتون در حد دیدن نوک بینیتون هست باز حرفهایی داشتین که بپرونین بیرون

    • Erfan Moti
      Erfan Moti | ۸ آذر ۱۳۹۶

      چی داری میگی عمو قدرت نظامی ایران رو کی کار داره؟ما موشک باید داشته باشیم...اصلا تو دنیایی که بمب اتم دارن چرا ما نداشته باشیم تا چارتا عرب چپ نگامون نکنن...اینا چه ارتباطی داره به جانبداری از حکومت فاسد کره شمالی؟؟؟
      مسائل رو برای خودت اولویت بندی کن و بهم نچسبون

  • rad
    rad | ۸ آذر ۱۳۹۶

    تنها کشوری که در زمان جنگ ایران و عراق در تحریم تسلیحاتی علیه ایران شرکت نکرد همین کره شمالی بود. تنها کشوری بود که به ایران موشکهای دوربرد و تسلیحات داد. توان موشکی ایران از مهندسی معکوس موشکهای کره شمالی شروع شد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی