ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مینی از یک خودروی باگی قدرتمند برای رقابت های رالی داکار 2018 رونمایی کرد

بیچ باگی به دسته از خودروهای موتوری گفته می شود که با چرخ های بزرگ و لاستیک های عریض خود می توانند در تپه های شنی، سواحل و یا بیابان مورد استفاده قرار بگیرند. مدل ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۰ آذر ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

بیچ باگی به دسته از خودروهای موتوری گفته می شود که با چرخ های بزرگ و لاستیک های عریض خود می توانند در تپه های شنی، سواحل و یا بیابان مورد استفاده قرار بگیرند. مدل های مسابقه ای این خودروها عموما در رالی داکار با یکدیگر به رقابت می پردازند.

تیم ایکس رید (X-raid) که به برند مینی و کمپانی بی ام و وابسته است در طی سال های 2012 تا 2015 موفق شده است با استفاده از نسخه های اولیه و خودروهای رالی کمپانی جی سی دبلیو (JCW) چهار قهرمانی متوالی را در مسابقات رالی داکار بدست بیاورد.

JCW یا جان کوپر ورکس یک شرکت انگلیسی است که توسط پسر طراح خودروهای کوپر یعنی مایکل کوپر تاسیس شده و نمونه های اسپرت و تیونینگ شده ای از محصولات کوپر را راهی بازار می کند.

حالا این تیم قصد دارد که با یک بیچ باگی قدرتمندتر که از ابزار و تجهیزات جدید تری نیز برخوردار است در چهلمین سالگرد تاسیس رالی داکار شرکت کند. رالی داکار از سال 1978 آغاز بکار کرده و به عنوان یکی از طویل ترین و دشوار ترین رالی های اسپرت مخصوص خودروهای موتوری شناخته می شود.

تیم ایکس رید در 6 ژوئن 2018 با یک خودروی باگی 340 اسب بخاری خود که با نام باگی جان کوپر ورکس شناخته می شود در رالی شرکت خواهد کرد. با توجه به موفقیت و محبوبیت پژو در سری مسابقات اخیر رالی داکار، تشابه و تمایل دومین خودروی موتوری طراحی شده توسط طراحان مینی به خودروی های مورد استفاده پژو در این مسابقه عجیب به نظر نمی رسد.

به گفته سباستین مکنن، معاون ارشد برند مینی، دلیل این تشابه قوانین رالی داکار است. چرا که سیستم دیفرانسیل 2WD مزایای خاصی را در اختیار خودرو قرار می دهد. سیستم انتقال قدرت 2WD نیرو موتور را به دو چرخ عقب (RWD) یا دو چرخ جلوی خودرو (FWD) انتقال می دهد.

در واقع تغییرات و بروز رسانی هایی که با عنوان بزرگترین پروژه در طول تاریخ این کمپانی توصیف می شود، سبب شد تا باگی محور عقب جان کوپر ورکس از یک موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری توربو به همراه یک فریم استیل لوله مانند بهره ببرد. موتور این خودرو قادر است تا ۳۴۰ اسب بخار قدرت و نزدیک به ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

بدنه این مینی مسابقه ای از جنس فیبرکربن تقویت شده به واسطه پلاستیک و کولار بوده و متدهای آیرودینامیک مدرن و روش های قدیمی ساخت و تولید بیچ باگی ها در طراحی و نحوه شکل گرفتن آن تاثیر داشته اند.

جالب است بدایند که کولار به تنهایی مقاومتی پنج برابری فولاد داشته و استفاده از آن به عنوان تقویت کننده فیبرکربن سبب شده که بدنه خودرو در عین داشتن وزن معقول مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

تیم ایکس رید در طول تست این باگی جدید که در مجارستان و مراکش برگزار شد، هیچ مشکلی فنی خاصی با آن نداشته و در آینده در سری 2018 این مسابقه که در کشور پرو برگزار می شود، از آن استفاده خواهد کرد.

مینی خودروی داکار قبلی نیز که طراحی آن بیشتر به متدهای سنتی متمایل بوده برای مسابقات 2018 این خودرو را ارتقاء داده است. شاسی جدیدی که جایگزین شاسی قبلی شده، سیستم تعلیق و فنربندی آن را کارآمدتر کرده و وزن خودرو را نیز کاهش داده است.

برند مینی به شدت برای رالی داکار 2018 مشتاق بوده و با 7 خودرو برای شرکت در آن آماده شده است. سه خودرو از 7 خودروی برند مینی در گروه خودروهای باگی قرار داشته و توسط میکو هیروونن از کشور فرانسه، بریز منزیس از ایالات متحده و و یزید الراجی از عربستان صعودی هدایت می شوند.

چهار خودروی رالی دیگر این برند که به نوعی کانتریمن محسوب می شوند توسط اورلاندو ترانووا از آرژانتین، یاکوب پرزیگنسکی  از لهستان، خوان نانی روما و بوریس گاروفولیچ از اسپانیا کنترل و رانده خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی