ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پروسکایت، ماده ای که می تواند سرعت اینترنت را تا 1000 برابر افزایش دهد

سرعت اینترنت برای تمام کاربران آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شرکت های مختلف نیز سعی می کنند با نوآوری در ساخت تجهیزات ارتباطی، همواره امکان اتصال به شبکه جهانی اینترنت را با ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۱ آذر ۱۳۹۶ | ۱۳:۵۰

سرعت اینترنت برای تمام کاربران آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شرکت های مختلف نیز سعی می کنند با نوآوری در ساخت تجهیزات ارتباطی، همواره امکان اتصال به شبکه جهانی اینترنت را با سرعت های بالاتری فراهم کنند.

اما به نظر می رسد ماده ای که دو قرن پیش در کوه های اورال روسیه کشف شده بود، کلید اصلی جهش سرعت اینترنت باشد؛ این ماده که «Perovskite» نام دارد، با فرمول شیمیایی «CaTiO3» یک ماده معدنی طبیعی است که با ظرفیت بالا برای جایگیری کاتیون ها (یون های مثبت)، به پژوهشگران اجازه می دهد کاربردهای مختلفی را برای آن تعریف کنند.

ماده معدنی پروسکایت که در سال 1839 کشف شده، هم اکنون در آمریکا، روسیه، سوئیس، سوئد و آلمان از گوشته زمین استخراج می شود. این ماده بسته به محل استخراج خواص متفاوتی دارد و از سال 2009 به عنوان رابطی برای جذب انرژی نور خورشید و تولید الکتریسیته در سلول های خورشیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

پروسکایت در سال 1839 و در کوه های اورال روسیه کشف شد

حال دانشمندان ویژگی جدیدی را در پروسکایت کشف کرده اند که به آنها اجازه می دهد با بهره گیری از این ماده، داده ها را در طیف امواج تراهرتزی منتقل کنند که تا 1000 برابر سریع تر از سرعت انتقال داده با فناوری موجود است چرا که در متد جدید، لایه نازکی از پروسکایت روی یک قرص سیلیکونی قرار گرفته و به جای استفاده از الکتریسیته، اطلاعات را از طریق تابش نور دریافت می کند.

جالب است بدانید که امواج تراهرتزی بازه 100 تا 10 هزار گیگاهرتز (مابین نور فروسرخ و امواج رادیویی) را شامل می شوند که در مقایسه با طول موج 2.4 گیگاهرتزی مورد استفاده اکثر شبکه های مخابراتی، رقم قابل توجهی است.

نکته بسیار مهم در کشف جدید، امکان استفاده از لامپ های هالوژن ارزان قیمت برای انتقال اطلاعات است که نسبت به لیزرهای پر قدرت مورد استفاده در پژوهش های قبلی بسیار به صرفه تر بوده، و دانشمندان در این روش می توانند به صورت همزمان با رمزنگاری اطلاعات در طیف های رنگی مختلف از نور منتشر شده، علاوه بر سرعت بالاتر، انتقال موازی داده ها را هم ممکن کنند.

گفتنی است یافته جدید گام بلندی در زمینه کامپیوتر و ارتباطات محسوب می شود اما به گفته محققان درگیر در پروژه، فرآیند تجاری سازی آن حداقل ده سال طول خواهد کشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • esio
    esio | ۱۱ آذر ۱۳۹۶

    ای بابا من فکر کردم همین که بذاریمش کنار مودم کافیه

  • ajamali95
    ajamali95 | ۱۱ آذر ۱۳۹۶

    آخه چقدر تقليد از ايران؟

مطالب پیشنهادی