ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مروری بر 10 مورد از جالب ترین و جذاب ترین خودروهای دهه 70 میلادی؛ از سیتروئن SM تا ب ام و M1

صنعت خودروسازی در دهه ۱۹۷۰ میلادی پر از ایده های ناب و جذاب بوده و خودروهای عضلانی سریعی را نیز به چشم خود دیده است. خودروهای این دهه بسیار تحت تاثیر مفاهیم مربوط به آیرودینامیک ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۱ آذر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

صنعت خودروسازی در دهه ۱۹۷۰ میلادی پر از ایده های ناب و جذاب بوده و خودروهای عضلانی سریعی را نیز به چشم خود دیده است. خودروهای این دهه بسیار تحت تاثیر مفاهیم مربوط به آیرودینامیک و هوافضا بوده و در واقع بسیاری از این مفاهیم را تست و تجربه کرده اند.

در این نوشتار قصد داریم تا ده نمونه از جذاب ترین خودروهای این دهه را به شما مخاطبین عزیز دیجیاتو معرفی کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

۱. سیتروئن اس ام ۱۹۷۰

رابرت اوپران طراح این خودرو علاقه خاصی به مباحث آیرودینامیکی داشته و هنوز هم بعد از گذشت نزدیک به نیم قرن از طراحی آن تاثیر این علاقه به وفور دیده می شود.

این خودروی 170 اسب بخاری مورد علاقه شاه مخلوع ایران بوده، به طوری که در دهه 50 شمسی محمدرضا شاه پهلوی تصمیم می گیرد که خط تولید این خودرو را راه اندازی کند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این سیتروئن با توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 225 کیلومتر در ساعت موفق شد در اولین مسابقه خود در رالی 1971 مراکش مقام اول را از آن خود کند.

۲. پورشه ۹۱۱ کررا ۲.۷ آر اس 1973

2.7 آر اس یک نسخه ساده از مدل جذاب و دوست داشتنی پورشه کاررا 911 است که طراح آن تلاش کرده بود توجه بیشتری را صرف اسپرت کردن خودرو کند.

این خودرو در تعداد بسیار محدود تولید و روانه بازار شده است. شما ممکن است نمونه هایی از آن را در مجموعه های متعلق به کلکسیونرهای ماشین باز مشاهده کنید.

۳. دوقلوهای بالدار کرایسلر

در این دهه گروه کرایسلر خودروهای دوقلویی به نام داج دیتونا و پلیموث سوپربرد بر روی خط تولید داشت که بخاطر باله بزرگ عقبی به شهرت رسیدند.

در طراحی این خودروها از مباحث پیچیده آیرودینامیک و قدرت مدل های موجود در ناسکار استفاده شده بود، به همین جهت این دوقلوهای افسانه ای می توانستند به نهایت سرعت 320 کیلومتر در ساعت دست پیدا کنند که در آن زمان یک رکورد خارق العاده محسوب می شد.

۴. دتوماسو پانترا 1972

ترکیب ظاهر ایتالیایی و موتور هشت سیلندر و گیربکس 5 دنده زد اف اتفاقی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت. به نوعی این خودرو نسخه متوسطی از خودروی جی تی 40 فورد است.

هر چند که دتوماسو یانترا نتوانست در آن دوران به عنوان یک سوپر اسپرت نظر علاقه مندان را به خود جلب کند، اما نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که مدل مذکور یک اتومبیل اسپرت کلاسیک واقعا دوست داشتنی و جذاب به حساب می آید. از دیدگاه موسس کمپانی پاگانی، این خودرو در بین پنج وسیله نقلیه جذاب دنیا قرار دارد.

۵. مازراتی بورا ۱۹۷۱

این کوپه دو درب که در حد فاصل سال های 1971 تا 1978 راهی بازار شده از یک موتور 8 سیلندر و یک گیربکس دستی برخوردار است. بورا که بعضی از آن به عنوان شاهکار مازراتی یاد می کنند، می توانست حداکثر سرعت 275 کیلومتر در ساعت را ثبت کند.

این یک واقعیت غم انگیز است که مردم اکثرا خودروهای کلاسیک مازراتی را فراموش می کنند، اما واقعا چطور می شود چنین کوپه اسپرتی را از یادها برده و دوست نداشت؟

۶. پونتیاک ترنس ای ام 1978

کمپانی پونتیاک با عرضه خودرویی به نام فایربرد دوست داران خودروهای قدرتمند و سریع را به سمت خود جذب کرد. نسل اول این خودروی محبوب در دهه 60 میلادی و نسل دوم آن در دهه 70 میلادی معرفی و راهی بازار شد.

در واقع ترنس ای ام نام پکیجی است که برای ارتقا هندلینگ، سیستم فنربندی و قدرت موتور فیس لیفت نسل دوم فایربرد مورد استفاده قرار گرفته و با گذشت زمان این فیس لیفت با نام پونتیاک ترنس ای ام شناخته می شود. این خودروی استثنایی اعتماد به نفس بی نظیری را در اختیار مالکان خود قرار می دهد. این پرنده آتشین اسپرت و عضلانی می تواند شتاب و قدرتی در حد خودروهای امروزی را ارایه کند.

۷. لامبورگینی کانتاش ۱۹۷۷ (اِل پی۴۰۰)

کانتاش (Countach) یک واژه ایتالیایی است که معادل با کلمه انگلیسی wow یا به عبارت دیگه به معنی فوق العاده و عالی است.

هر چند که لامبورگینی میورا یک خودرو بسیار زیباتر است، اما کانتاش به معنای واقعی کلمه دست نیافتنی تر و خاص تر به نظر می رسد. طبق معمول دست نیافتنی تر ها محبوب تر بوده و و همیشه برنده اند.

۸. فراری ۵۱۲ بی بی ۱۹۷۳

فراری برلینتا باکسر یا همان فراری بی بی خودرویی است که از سال 1973 تا 1984 در ایتالیا به عنوان جایگزین فراری دیتونا عرضه شد. عموما خودرویی که انتهای نام آن ها پسوند بی بی قرار دارد از ظاهری چشم گیر و برجسته و یک موتور تخت یا باکسر 12 سیلندر برخوردار اند.

جایگزین این خودرو مدل فراری تستاروسا است. رینگ های ستاره ای شکل پنج پره و تایرهای خاص این خودرو فریاد می زنند که فراری 512 بی بی به دهه 70 میلادی تعلق دارد.

۹. فورد برونکو ۱۹۷۷

عموم مردم دنیا به خصوص مردم ایالات متحده علاقه خاصی به وانت ها و خودروهای شاسی بلند داشته و دارند. در واقع هدف فورد از طراحی و تولید این خودرو به چالش کشیدن جیپ و بدست آوردن سهم بزرگی از بازار فروش وانت ها و خودروهای شاسی بلند بود که البته تا حدودی نیز موفق شده است.

این شاسی بلند دوست داشتنی بسیار جمع و جور، پر قدرت و کمیاب بوده و حتی در کشور ما نیز طرفدارانی دارد. در واقع مدل 1977 برونکو نسل دوم آن است که تنها بعد از گذشت نزدیک به 2 سال با نسل سوم جایگزین شده است.

۱۰. بی ام و ام۱ ۱۹۷۸

بی ام و M1 یکی از شاخص ترین خودروهای اسپرت دهه 70 میلادی است. ظاهر گوه ای این خودرو به همراه موتور شش سیلندر خطی آن هر فرد علاقه مند به دنیای خودرو را وسوسه می کند تا یکی از نسخه های آن را از آن خود کند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید M1 در تاریخ باواریایی ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این خودرو علاوه بر اینکه بر اساس همکاری لامبورگینی و بی ام و شکل گرفته، در واقع الهام بخش ساخت مدل i8 نیز که نسخه فیس لیفت و رودستر آن اخیرا در لس آنجلس رونمایی شد، بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Ghost
    Ghost | ۱۲ آذر ۱۳۹۶

    Trans Am :)

  • jamalifar
    jamalifar | ۱۲ آذر ۱۳۹۶

    نمیدونم چرا اصلا از این ماشینا خوشم نمیاد
    نمیدونم چرا این همه بعضیا دوسشون دارن
    قیافه ها زشششت...

    • جانی سینز علیه کریتوس
      جانی سینز علیه کریتوس | ۱۲ آذر ۱۳۹۶

      لابد پراید خوشگله.

  • 401914125
    401914125 | ۱۱ آذر ۱۳۹۶

    به نام خدا
    سلام
    حیف که پراید خیلی جوون تر از این هاست اگه اینطور نبود خوب میتونست خودی نشون بده جلو اینا
    یا علی
    یامهدی

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۱۱ آذر ۱۳۹۶

    :((((((((((((

  • | ۱۱ آذر ۱۳۹۶

    ببخش که قدرتو ندونستیم ...

مطالب پیشنهادی