ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینترنت غیرحجمی چه هدفی را دنبال می‌کند؟

پس از اعلام تعرفه‌های اینترنت غیرحجمی، سوالات بسیاری پیرامون اهداف و تاثیرات این نرخ‌ها به وجود آمد. حال رئیس رگولاتوری در نشستی سعی نمود که این سوالات و ابهامات پیش آمده را رفع کرده و توضیحاتی درباره ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۲ آذر ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

پس از اعلام تعرفه‌های اینترنت غیرحجمی، سوالات بسیاری پیرامون اهداف و تاثیرات این نرخ‌ها به وجود آمد. حال رئیس رگولاتوری در نشستی سعی نمود که این سوالات و ابهامات پیش آمده را رفع کرده و توضیحاتی درباره آنها ارائه نماید.

۱۲ آذر روز سرنوشت‌سازی برای کاربران اینترنتی ایران است چراکه ISPها ملزم شدند از لیست نرخ‌های جدید سرویس‌های غیرحجمی خود رونمایی کنند. وزیر ارتباطات از ابتدای انتصاب خود وعده‌ی ۱۰۰ روزه‌ای برای کاهش تعرفه‌ی اینترنت ثابت داده بود.

اپراتور‌ها برای توضیع یکسان منابع «مصرف منصفانه» را را اعمال می‌کنند

این اتفاقات باعث شد تا «حسین فلاح جوشقانی» رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به توضیح مفهوم مصرف منصفانه بپردازد. به گفته وی از آنجایی که همه مشترکین به صورت اشتراکی از ظرفیت‌های شبکه استفاده می‌کنند، برای اینکه اپراتورها بتوانند بطور یکسان این منابع را در اختیار همه‌ی کاربران قرار دهند سیاست «مدیریت مصرف منصفانه» اعمال شده و اگر کاربری میزان تعیین شده از ترافیک را مصرف نمود محدودیت‌های برای وی ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان رگولاتوری اشاره کرد که این نهاد آستانه مصرفی را برای اپراتورها تعیین نکرده و وظیفه را به اپراتور‌ها واگذار نموده است چراکه آنها نیاز کاربران را بهتر شناخته و می‌توانند برای مشترکین خود آستانه مصرف بهتری را تعریف نمایند.

او درباره اینکه اپراتور‌ها از یکی از بندهای مصوبه برداشت غلطی نموده‌اند، گفت:

«در مصوبه آمده است که باید ترافیک داخل دو برابر ترافیک بین‌الملل در نظر گرفته شود و اپراتورها این‌گونه برداشت کرده‌اند که هر FUP (مفهوم واقعی مصرف منصفانه) که مصوبه تعیین کرده است، یک برابر آن برای بین‌الملل و دو برابر آن برای ترافیک داخلی است و اگر ترافیک بین‌الملل به این حد برسد، اپراتور سرویس بین‌الملل را قطع می‌کند. در حالی که منظور این بود که اپراتور نباید ترافیک را وقتی به آستانه مصرف رسید محدود کند، بلکه باید نحوه محاسبه ترافیک را مدیریت کند. اگر مشترک یک گیگابایت داخلی و یک گیگابایت بین‌الملل مصرف کرد باید قیمت ترافیک داخلی را برای مشترک نصف قیمت محاسبه کرده و بر اساس ترکیبی از این دو به آستانه مصرفی تعریف شده برسد.»

بالای ۷۵ درصد سرویس‌های ارائه شده اینترنت، ویدیویی است

فلاح باور دارد که حمایت از محتوای ویدیویی داخلی از اولویت‌های مصوبات جدید به شمار می‌رود. به گفته او نسبت میزان مصرف محتوای داخلی به بین المللی از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد رسیده است. از این رو باید در ارائه سرویس‌های حجمی مانند ویدئو حمایت کرد. به باور او سرویس‌های حجمی تلفن همراه با ۲ یا ۳ گیگ توان پخش ویدئو‌ها را ندارند، علت اصلی مصوبات جدید در بخش اینترنت ثابت هدایت کاربران به سمت استفاده از ویدیو است. چراکه بالای ۷۵ درصد سرویس‌های ارائه شده اینترنت، ویدیویی است و باید مردم همانند دیگر کشور‌های دنیا به این سمت بروند.

نمودار مقایسه میانگین مصرف اینترنت موبایل و اینترنت ثابت در انگلستان

مدیر رگولاتوری به تصریح نمونه‌های خارجی این مهم پرداخته و گفت که اکنون در انگلستان میانگین مصرف اینترنت با موبایل زیر ۲ گیگابایت بوده ولی میانگین مصرف اینترنت ثابت به ۱۳۰ گیگابایت می‌رسد. وی باور دارد فضای قیمت‌گذاری در جهان به گونه‌ای است که مردم ترغیب نمی‌شوند برای اینترنت حجیم به سمت تلفن‌همراه بروند. همچنین نمی‌توان با تلفن‌همراه فیلم دید از این‌رو باید کاربران به سمت اینترنت ثابت که رقابتی تر است هدایت شوند.

شرکت‌ها باید طی یک روز اپراتور یک کاربر متقاضی را تغییر دهند

او از الزام ۱۲ ساعته‌ی شرکت‌ها برای ایجاد تغییرات اپراتوری خبر داد و خاطر نشان نمود که تأخیر در تغییر اپراتور یکی از بزرگترین موانع فضای رقابتی است اما اکنون به مخابرات و اپراتورهای دیگر تأکید شده است که ظرف ۱۲ ساعت کاری یا ۲۴ ساعت غیر ساعت کاری باید درخواست تغییر اپراتور‌ کاربران را اجرا کرده و خطشان را تخلیه نمایند. به گفته وی دراین صورت مردم خواهند توانست از فضای رقابتی استفاده کرده و ناچاراً مجبور به استفاده از یک اپراتور خاص نمی‌شوند.

فلاح جوشقانی درباره اعتراض کاربران به اجرای مصوبات جدید گفت:

«میانگین مصرف اینترنت کاربران ۷ تا ۸ گیگابایت است که احساس می‌کنم اعتراضات به این دلیل است که مشترکین پیش داوری می‌کنند. کاربران بیشتر به خاطر ایجاد محدودیت در مصرف اینترنت داخل و بین‌الملل معترض هستند. اپراتورها هم ناراضی هستند چون فکر می‌کنند مشکل درآمدی خواهند داشت. در کوتاه‌مدت ممکن است فضای ایجاد شده به ضرر اپراتورها باشد ولی به ضرر مشترکین نخواهد بود و در بلند‌مدت مشترکین راضی خواهند شد.»

کارشناسان ISPها اما نظری متفاوت با رئیس رگولاتوری دارند. «حسن فرهاد»، مدیر مارکتینگ شرکت «های‌وب» روز گذشته به دیجیاتو گفته بود که حجم استاندارد مصرف کاربران خانگی ۵۰ الی ۱۵۰ گیگابایت است. از نظر وی شرکت‌ها مسلماً حتی مصارفی بالاتر خواهند داشت که در تعاریف فلاح نمی‌گنجد.

ISPها باید به دنبال محل دیگری برای تأمین درآمد‌های خود باشند

«محمدرضا کریمی» قائم مقام مدیرعامل شرکت پیشگامان، در مورد تاثیرات نرخ‌های جدید در فعالیت شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی به دیجیاتو می‌گوید:

«واقعیت این است که درآمد اپراتور‌ها با ارائه سرویس‌های اینترنت غیرحجمی به شدت کاهش پیدا می‌کند و این شرکت‌ها باید به دنبال محل دیگری برای تأمین درآمد‌های خود باشند. این مهم عملاً در آینده مشکل ساز خواهد شد چراکه مردم عادت داشتند براساس مصرفشان سرویس‌هایی حجمی با بیشترین سرعت ممکن تهیه کنند. اگر در آینده فرهنگ استفاده از ترافیک داخلی جا افتاده و کاربران تماشای آنلاین ویدیو (استریم) را جایگزین دانلود‌های طولانی ویدیو نمایند، شاید شرایط تغییر کرده و بتوان در این فضای به شدت رقابتی فعالیت نمود.»

ارزان شدن اینترنت در کشور ما که تورم و افزایش قمیت‌ها در آن ملموس است، اتفاق خوشحال‌کننده‌ای به حساب می‌آید اما اینکه سیاست‌های محدود کننده یا پیشگیرانه‌ای طی اجرای آن عملی شود خود جای بحث و بررسی دارد. هیچ‌کس مخالف استقبال مردم از محتوای فاخر و مطلوب داخلی نیست اما اگر به بهانه حمایت از شبکه اطلاعات داخلی، دسترسی کاربران به اینترنت شرط و شروط پیدا کند مطلبیست که می‌تواند نارضایتی کاربران را به همراه داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • Mohsen Mohammadi
    Mohsen Mohammadi | ۱۵ آذر ۱۳۹۶

    متاسفانه مرکز مخابراتی ⬅?حکمت شعار تهران?➡ پوشش بسیار ضعیفی داره. بیش از سه سال هست که به هر شرکتی از جمله شاتل، های وب، آسیاتک، پیشگامان، پارس آنلاین و... مراجعه میشه تماماً اعلام می‌کنند که ظرفیت تکمیل هست و مخابرات به ما ظرفیت نمیده و متاسفانه با این شرایط امکان تغییر شرکت ارائه دهنده اینترنت برای من فراهم نیست، تا الانش هم میگن ظرفیت میدیم ولی کوووو بخدا هیچ شرکتی مارو قبول نمیکنه

  • Hamed A
    Hamed A | ۱۲ آذر ۱۳۹۶

    این مسخره بازی ها خیلی آشناست ، سال هاست بازار خوردو اینطوری هست و جیب مردم داره خالی میشه.
    کی باورش میشه اینا دلشون برای مردم بسوزه.

  • siavash a
    siavash a | ۱۲ آذر ۱۳۹۶

    #بازی_با_ارقام

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی