ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سایبرکندریا یا خود بیمار پنداری عصر جدید چیست؟

امروزه با گسترش ضریب نفوذ اینترنت بسیاری از افراد از وب به عنوان منبعی برای دستیابی به اطلاعات پزشکی، حقوقی و غیره استفاده می کنند اما این روند گاهی اوقات شکلی بیمارگونه به خود می ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۳ آذر ۱۳۹۶ | ۱۶:۱۵

امروزه با گسترش ضریب نفوذ اینترنت بسیاری از افراد از وب به عنوان منبعی برای دستیابی به اطلاعات پزشکی، حقوقی و غیره استفاده می کنند اما این روند گاهی اوقات شکلی بیمارگونه به خود می گیرد.

تحقیقات موسسه «Pew Research» نشان داده که 35 درصد از آمریکایی ها از اینترنت برای کشف علت بیماری و درمان خود استفاده می کنند.

با این حال افراط در جستجوی وب برای پیدا کردن علل بیماری، خود می تواند به چالشی دیگر منجر شود، برای مثال اگر عبارت «سرفه» را گوگل کنید به ده ها دلیل و صدها روش درمانی مختلف برمی خورید که از سرماخوردگی ساده تا سرطان را شامل می شود.

بنابرین با جستجوی «کرختی انگشت» ممکن است به این نتیجه برسید که با مشکلاتی از عدم رشد ناخن گرفته تا تومور ستون فقرات و سکته مغزی ناقص درگیر هستید.

همین مساله به افزایش نگرانی برخی کاربران از وضعیت سلامتیشان منجر می شود و در سال های اخیر آنچنان گسترش یافته که پزشکان آن را بیماری «سایبرکندریا» (cyberchondria) نام نهاده اند.

بیماران مبتلا به سایبرکندریا که با توهم ابتلا به بیمارهای مختلف دست و پنجه نرم می کنند، ساعت های متمادی اینترنت را به دنبال اطلاعات پزشکی زیر و رو کرده و هنگام مطالعه این مطالب دچار اضطراب و آشفتگی می شوند.

در شهریور ماه سال جاری تحقیقات «امپریال کالج لندن» نشان داده که ویزیت سرپایی افراد مبتلا به این بیماری در کلینیک ها سالیانه 420 میلیون پوند هزینه روی دست دولت می گذارد.

بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت تاکید می کنند که ارائه اطلاعات پزشکی در اینترنت مزایای خاص خود را در پی دارد اما استفاده از این اطلاعات نیازمند آشنایی نسبی با اصطلات پزشکی، علائم بیماری ها و توجه به این نکته است که درصد ابتلا به بیماری های مزمن و پیچیده بسیار پایین بوده و تشخیص آنها مستلزم انجام آزمایش های خاصی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Dr.i.s
    Dr.i.s | ۱۳ آذر ۱۳۹۶

    توصیه من به تمام عزیزان که وسواس خود بیمار پنداری دارن اینه که بی توجه به علائم جسمی خودشون باشن و تحت هیچ شرایطی برای تشخصی علت یک درد به اینترنت مراجه نکنن چون هیچ درد جدی و خطرناکی وجود نداره که آدم رو در حالت نرمال به حال خودش بگذاره و در صورت وجود در مدت زمان اندک فرد رو ناچار به مراجعه به پزشک متخصص میکنه و یا نزدیکان متوجه علائم حاد بیماری در فرد میشن و اگر خودش هم نخواد اطرافیان شخص رو به اولین مرکز درمان میبرن تا معاینه بشه، علل نود درصد درد های افراد ریشه در اعصاب و روان داره و هیچ زمینه ی جسمی نداره، ورزش کنید، کمتر به گوشی موبایل و زندگی یکجا نشینی و نباتی خو بگیرید و سعی کنید در معاشرت با دوستان خوب باشید و زندگی رو از روزمرگی خارج کنید تا خود به خود تمام این دردهای کاذب از جسم و روحتون خارج بشه، خودتون رو وابسته به قرص و دارو نکنید و بذارید گاهی درد بر شما غالب بشه تا سیستم عصبی و ایمنی جسم درگیر بشه و به فعالیت وا داشته بشه، برای هر سر درد گذرا و ساده سریع قرص مسکن مصرف نکنید، برای هر سرماخوردگی ساده از آنتی بیوتیک استفاده نکنید و اجازه بدید سیستم ایمنی بدن کمی قوی بشه و به تولید پادتن واداشته بشه، جسم یه اکوسیستم فوق پیشرفته هست و اگر بهش اجازه بدید خودش به خوبی از پس اکثر مشکلات خودش برمیاد و سعی کنید کمتر به هر علامتی پاسخ نشون بدید، آدم وقتی بیکار یکجا بشینه به صدای خون توی عروقش هم حتی حساس میشه و حتی به بینی مقابل چشمانش!

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۳ آذر ۱۳۹۶

    خخ من دقیقا همین مشکلو دارم،چند بارم رفتم دکتر گفت هیچ مشکلی نداری

مطالب پیشنهادی