ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلسکوپ فضایی جیمز وب یک مرحله دیگر به پرتاب نزدیک شد

هفته پیش تلسکوپ فضایی بزرگ جیمز وب از محفظه تست برودتی که از ماه جولای امسال در آن قرار گرفته بود خارج شد. این تلسکوپ نزدیک به ۱۰۰ روز را در مرکز فضایی جانسون در ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰

هفته پیش تلسکوپ فضایی بزرگ جیمز وب از محفظه تست برودتی که از ماه جولای امسال در آن قرار گرفته بود خارج شد. این تلسکوپ نزدیک به ۱۰۰ روز را در مرکز فضایی جانسون در هیوستون گذراند تا مقاومت خود را در برابر سرمای بسیار شدید نشان دهد. حالا قرار است جیمز وب به کالیفرنیا منتقل شده تا یک سری آزمایش دیگر روی آن صورت پذیرد، پیش از آنکه در سال ۲۰۱۹ به فضا پرتاب شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) به زودی قدرتمندترین تلسکوپ فضایی ساخته شده لقب خواهد گرفت و در فاصله یک میلیون مایلی از کره زمین، به رصد دورترین نقاط جهان خواهد پرداخت و دانشمندان را در مطالعه اولین کهکشان های پدید آمده یاری خواهد کرد.

با داشتن آینه ای ۶ برابر بزرگتر از تلسکوپ هابل، جیمز وب قادر خواهد بود تا تصاویر با وضوح بسیار بالا را ثبت کرده و دانشمندان نیز می توانند اتمسفر سیاراتی که خارج از منظومه شمسی نیز هستند را مورد مطالعه قرار دهند.

اما ناسا باید بداند که آیا این تلسکوپ بزرگ قادر است شرایط سخت خارج از جو زمین و همچنین لحظات سخت پرتاب به بیرون جو را تحمل کند یا خیر. پیش از تست برودتی، ناسا این فطعه بزرگ را در معرض آزمون های لرزشی و آکوستیک قرار داد تا شرایط پرتاب را برای آن بازآفرینی کند.

طی همین بررسی ها و آزمون ها و در دسامبر سال گذشته، تلسکوپ جیمز وب دچار مشکل شد و ناسا توانست پیش از ارسال آن به مرکز فضایی جانسون در هیوستن سریعا آن را برطرف سازد.

حالا هدف بعدی ساحل ردوندو است، جایی که شرکت Northrop Grumman، سازنده تلسکوپ در آن واقع شده. این شرکت باقی مانده کار خود روی تلسکوپ سفارشی ناسا را طی یک سال آینده تمام خواهد کرد تا برای پرتاب در سال آینده آماده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی