ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان: آنتی بیوتیک ها سیستم دفاعی بدن را تضعیف می کنند

با افزایش مقاومت باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک های موجود، دانشمندان از احتمال بازگشت به دوران بی فایده بودن داروها در مقابل ساده ترین بیماری ها و عفونت ها هشدار می دهند. حال علاوه ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

با افزایش مقاومت باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک های موجود، دانشمندان از احتمال بازگشت به دوران بی فایده بودن داروها در مقابل ساده ترین بیماری ها و عفونت ها هشدار می دهند.

حال علاوه بر تحقیقاتی که نشان دهنده تقویت عوامل بیماری زا به دلیل استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها هستند، پژوهش جدید دانشمندان MIT و هاروارد نشان می دهد که داروهای مورد بحث حتی علیه بدن عمل کرده، و سیستم دفاعی را در مقابل میکروب ها تضعیف می کنند.

تحقیقات جدید که توسط تیمی متشکل از پژوهشگران مؤسسه Wyss، دانشگاه هاوارد، MIT و مؤسسه Broad انجام شده، با مطالعه تأثیرات آنتی بیوتیک ها روی باکتری های مهاجم و سلول های دفاعی بدن، نشان می دهند که استفاده از چنین داروهایی همیشه به نفع بیمار نبوده و در برخی موارد با تضعیف سلول های مدافع، موجب گسترش بیش از پیش بیماری می شوند.

آنتی بیوتیک ها موجب خفگی سلول های دفاعی بدن می شوند

محققان برای انجام آزمایش، باکتری «E.Colli» را به تعدادی موش تزریق کردند و برای درمان از یک آنتی بیوتیک متداول به نام «Ciprofloxacin» بهره گرفتند. طی این آزمایش دانشمندان متوجه شدند که آنتی بیوتیک مورد استفاده با تأثیر مستقیم بر بافت های داخلی موش، فرآیندهای زیستی سلول های بدن آن را تغییر داده و علاوه بر تغذیه باکتری های مهاجم، سلول های دفاعی موسوم به «درشت خوار» را تضعیف کرده و موجب خفگی آنها می شود.

«جیمز کالینز» نویسنده اصلی مقاله در این باره اظهار داشته که انتظار اصلی، حمله آنتی بیوتیک به بافت سلولی باکتری ها بود اما داروی مورد استفاده با ایجاد تغییرات در متابولیسم بدن موش، شرایط را برای تقویت عوامل بیماری زا بهبود داده و در عوض، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن جاندار شده است.

لازم به ذکر است که تحقیقات اخیر سرنخ های خوبی را در اختیار دانشمندان قرار داده که با استفاده از آنها و گسترش پژوهش روی نمونه های حیوانی و حتی انسانی، می توانند آنتی بیوتیک های مؤثرتری را توسعه دهند.

با این حال اولویت اصلی دانشمندان حوزه پزشکی و داروسازی، استفاده از روش های جایگزین برای آنتی بیوتیک ها (مانند مواد ضد میکروب یا استفاده از پرتو نور) است تا از تقویت هرچه بیشتر باکتری ها و پیدایش ابرمیکروب ها جلوگیری شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • m.Alidoost
    m.Alidoost | ۱۴ آذر ۱۳۹۶

    تو کمپین سامسونگ با جایزه سه عدد نوت 8 شرکت کنید: https://goo.gl/Z2MtbP

  • محمدرضا ترابی
    محمدرضا ترابی | ۱۴ آذر ۱۳۹۶

    دیجیاتو جان این دانشمندان ظاهرا جدیدا بودجه رو برمیدارن میرن تایلند عشق و حال و بعد نتیجه تحقیقات قبلی رو تحویل میدنا،از باهاوش تر بودن سگ نسبت به گربه بگیر تا مضر بودن آنتی بیوتیک???

مطالب پیشنهادی