ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پورشه به سمت موتورهای کمتر از دو لیتر نمی رود؛ استفاده از پیشرانه برقی راهکار جایگزین

کاهش حجم موتور یکی از سیاست هایی است که در چند سال اخیر رو به گسترش بوده و بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی در این راستا حرکت کرده اند. این مساله در کنار مزایای زیاد، ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

کاهش حجم موتور یکی از سیاست هایی است که در چند سال اخیر رو به گسترش بوده و بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی در این راستا حرکت کرده اند. این مساله در کنار مزایای زیاد، نگرانی علاقه مندان خودروهای اسپورت و سوپر اسپرت را به دنبال داشته و طرفداران این دسته از وسایل نقلیه منتظرند ببینند سرانجام چه بر سر مدل های محبوبشان خواهد آمد.

شورولت کامارو یکی از مدل هایی است که قربانی سیاست کاهش حجم موتور شده؛ این خودروی عضلانی با یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو قابل انتخاب است. البته از لحاظ راندمان و عملکرد این خودرو وضعیت نسبتا مطلوبی دارد.

پورشه یکی از این خودروسازان است که گرایش زیادی به سمت کاهش حجم موتورها پیدا کرده و بعضی از محصولات خود را با موتورهای کوچک و کم حجم راهی بازار می کند. آخرین نسل از 911 و 718 باکستر/کایمن بهترین گواه بر این ادعا هستند.

حال ممکن است این سوال مطرح شود که موتورهای پورشه تا چه حد کوچک و کوچک تر خواهند شد؟ نشریه آمریکایی AutoGuide در حاشیه نمایشگاه خودروی لس آنجلس در گفتگویی که با یکی از اعضای هیئت مدیره بخش تحقیق و توسعه پورشه به نام آقای میشائیل استاینر (Michael Steiner) داشته، با طرح این پرسش به دنبال پاسخ رفته است.

آقای استاینر در این باره گفته:

ما می توانیم حجم موتورها را بیش از این کاهش داده و حتی به زیر 2 لیتر برسانیم، اما اگر شما خواستار عملکردی خوب و واکنش سریع خودرو به حرکات پدال باشید، علاوه بر قدرت به گشتاور زیادی هم نیاز دارید.

به اعتقاد آقای استاینر هیبریدی کردن پیشرانه ها تا حدودی می تواند دستیابی به گشتاور بالا را میسر کند. با این حال نقطه ای فرا می رسد که کاهش حجم موتور و در عوض استفاده از یک موتور برقی برای جبران قدرت و گشتاور از دست رفته توجیهی ندارد. اینجاست که پیشرانه های الکتریکی وارد عرصه شده و با توجه به عملکرد بهینه تر جای نمونه های هیبریدی را می گیرند.

پورشه پیش از این بهره گیری از یک موتور کم حجم را در مدل مسابقه ای 919 هیبریدی امتحان کرده و تجارب ارزشمندی در این زمینه بدست آورده است. این خودرو به یک نمونه 2 لیتری مجهز شده بود و در همکاری با موتور الکتریکی می توانست حدود 900 اسب بخار قدرت تولید کند.

به گفته آقای استاینر سیستم هیبریدی طراحی شده برای این اتومبیل مخصوص پیست به حدی سنگین و پیچیده بود که امکان استفاده از آن در مدل های خیابانی وجود نداشت. با این حساب به کارگیری پیشرانه های کاملا الکتریکی به عنوان یکی از راهکارهای اصلی پیش رو انتخاب شد.

همانگونه که پیش تر نیز به اطلاعتان رسانده ایم، پورشه در نظر دارد تا سال 2023 نیمی از مدل های موجود بر روی خطوط تولید خود را به پیشرانه های برقی تجهیز کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • m.Alidoost
    m.Alidoost | ۱۴ آذر ۱۳۹۶

    تو کمپین سامسونگ با جایزه سه عدد نوت 8 شرکت کنید: https://goo.gl/Z2MtbP

    • milad
      milad | ۱۴ آذر ۱۳۹۶

      مائیدید ?
      بسه دیگه ?

مطالب پیشنهادی