ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کبوترها هوش انتزاعی دارند و مفاهیمی مانند فضا و زمان را درک می کنند

کبوترها به عنوان پرندگانی که توانسته اند خود را به خوبی با شرایط زندگی در کنار انسان ها وفق دهند، سال هاست که به دلیل توانایی های جالبشان مورد توجه دانشمندان قرار دارند. در یکی ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

کبوترها به عنوان پرندگانی که توانسته اند خود را به خوبی با شرایط زندگی در کنار انسان ها وفق دهند، سال هاست که به دلیل توانایی های جالبشان مورد توجه دانشمندان قرار دارند.

در یکی از جدیدترین پژوهش هایی که در ژورنال «Current Biology» نیز به چاپ رسیده، گروهی از محققان دانشگاه آیووا توانستند طی آزمایشاتی اثبات کنند که کبوترها نیز مانند انسان و انسان گونه ها (میمون، شامپانزه،...) دارای هوش انتزاعی هستند و می توانند مفاهیمی مانند فضا و زمان را درک کنند.

توانمندی های شناختی پرندگان شباهت قابل توجهی با پستانداران دارد

در این تحقیق پژوهشگران دو خط کوتاه و بلند را در دو بازه زمانی کم و زیاد روی نمایشگر به کبوترها نشان دادند، که این پرندگان توانستند با نوک زدن به علائم بصری از پیش تعیین شده، ارتباط زمان طولانی را با خط بلند اعلام کنند. جالب است بدانید که با اضافه شدن خطوط جدید و تغییر آزمون (نشان دادن خط برای درک زمان یا گذشت زمان برای انتخاب خط) باز هم کبوترها پاسخ صحیح را انتخاب می کردند.

پروفسور «ادوارد واسرمن» رهبر گروه تحقیق که 40 سال روی هوش کبوترها، کلاغ ها، بابون ها و بعضی حیوانات دیگر مطالعه کرده، در این باره اظهار داشته که با توجه به پژوهش اخیر، می توان گفت که توانمندی های شناختی پرندگان شباهت قابل توجهی با پستانداران دارد.

لازم به ذکر است که انسان برای درک فضا و زمان از «لوب آهیانه ای» در مغز خود بهره می گیرد که این بخش در پرندگان بسیار کوچک بوده و توانایی کبوترها برای درک مفاهیم مذکور موجب تعجب دانشمندان شده است.

گفتنی است بنا بر تحقیقاتی که پیش از این در زمینه توانایی های کبوترها انجام شده، این پرندگان توانایی تشخیص و به خاطر سپردن چهره انسان ها را دارند، و حتی می توانند بین نقاشی های هنرمندانی مانند «کلود مونه» و «پیکاسو» تمایز قائل شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • m.Alidoost
    m.Alidoost | ۱۴ آذر ۱۳۹۶

    تو کمپین سامسونگ با جایزه سه عدد نوت 8 شرکت کنید: https://goo.gl/Z2MtbP

مطالب پیشنهادی