ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نتیجه یک تحقیق؛ رشد سریع خودروهای برقی و سلطه احتمالی تسلا بر بازار خودرو

چنانچه نگاهی به خودروهای کانسپت معرفی شده در چند سال اخیر داشته باشیم، خواهیم دید که بسیاری از آنها نیروی خود را از پیشرانه های الکتریکی دریافت می کنند. این مساله بیانگر آنست که حتی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۵ آذر ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

چنانچه نگاهی به خودروهای کانسپت معرفی شده در چند سال اخیر داشته باشیم، خواهیم دید که بسیاری از آنها نیروی خود را از پیشرانه های الکتریکی دریافت می کنند.

این مساله بیانگر آنست که حتی خودروسازان سنتی در آینده نه چندان دور از موتورهای درون سوز فاصله گرفته و مدل های برقی به خطوط تولید خود اضافه خواهند کرد.

پر واضح است که در سال های پیش رو روند جایگزینی اتومبیل های بنزینی و دیزلی با مدل های برقی به دلایل متعدد شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت. در همین راستا اخیرا تحقیقی توسط موسسه سوئیسی UBS انجام شده و نتایج  آن در قالب گزارشی جالب انتشار یافته است.

بر اساس این تحقیق که در آن از بین حدود 10 هزار مصرف کننده نظرسنجی شده، بیشتر افراد دیدگاه بسیار مثبتی درباره ایده خودروهای الکتریکی داشته و در مقابل نسبت به خودروهای دیزلی تمایلی از خود نشان نداده اند. این موضوع در کنار کاهش قیمت نهایی اتومبیل های برقی و گسترش ایستگاه های شارژ می تواند محبوبیت خودروهای برقی را دو چندان افزایش دهد.

آنطور که این گزارش نشان می دهد، سرعت رشد محبوبیت اتومبیل های الکتریکی در چین بسیار بالا بوده و حدود 58 درصد از مشتریان پتانسیل خرید این دسته از وسایل نقلیه را دارند. البته این مساله تحت تاثیر قوانین سختگیرانه ای است که در مورد خودروهای درون سوز در چین تصویب شده، چرا که در آینده نزدیک فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در این کشور ممنوع می شود. فراهم شدن زیرساخت های لازم با سرعتی سرسام آور دیگر عاملی است که در انگیزه چینی ها برای گرایش به سمت خودروهای برقی نقشی بسزا داشته است.

ناوگان تاکسی های برقی BYD در شنژن چین

طبق آمار این گزارش، با وجود برخی انتقادها درباره باتری اتومبیل های الکتریکی، 70 درصد از مالکین از عمر باتری وسیله نقلیه خود راضی هستند؛ همچنین باتری های موجود می توانند تا 87 درصد از نیازها برای رانندگی در شرایط مختلف را برطرف کنند. با توجه به رشد تکنولوژی و ساخت باتری های بهتر در چند سال آینده، یقینا این میزان بهبود خواهد یافت.

با در نظر گرفتن فاکتورهایی مثل سیاست های تشویقی، ارتقای تکنولوژی ساخت باتری و افزایش تعداد ایستگاه های شارژ، UBS پیش بینی می کند که 23.7% درصد از خودروهای فروخته شده در سال 2025 دارای پیشرانه های الکتریکی خواهند بود. بد نیست اشاره کنیم که این رقم امروزه چیزی در حدود 5 درصد بوده و بیش از دو میلیون خودرو با پیشرانه کاملا برقی در حال تردد در خیابان های جهان هستند.

فستیوال خودروهای برقی در نروژ

اینکه کدام کمپانی ها در عرصه تولید اتومبیل های الکتریکی موفق خواهند بود، دیگر موضوعی است که UBS به آن پرداخته؛ بر این اساس و طبق انتظار، نام تسلا به عنوان پرچمدار مطرح شده و این خودروساز کالیفرنیایی با محصولی مثل مدل 3 توانایی پایان دادن به سلطه شرکت های با سابقه ای مثل ب ام و را خواهد داشت.

البته در این بین نبود شبکه نمایندگان فروش گسترده و اعتبار کمتر تسلا در برابر برندهای لوکس نقاط ضعفی هستند که می توانند برای ایلان ماسک و شرکت تحت مدیریتش مشکل ساز شوند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Sasan_Entezari
    Sasan_Entezari | ۱۵ آذر ۱۳۹۶

    من با هر سه مدل رانندگی کردم ( برقی، بنزینی، دیزل). لذت رانندگی که تو دیزلی هست تو هیچکدومشون نیست. من که تا زمانی که دیزلی بسازن خریدارشم

  • m.Alidoost
    m.Alidoost | ۱۵ آذر ۱۳۹۶

    تو کمپین سامسونگ با جایزه ۳ تا نوت ۸ شرکت کنید: https://goo.gl/Z2MtbP

  • Javad213
    Javad213 | ۱۵ آذر ۱۳۹۶

    نیکولا تسلا یه نظریه داره میگه هر کشوری انرژی الکترومغناطیسی بیشتری داشته باشه بیشتر قدرت داره واقعا روز به روز درستش حرفش بیشتر اثبات میشه ?

  • Javad213
    Javad213 | ۱۵ آذر ۱۳۹۶

    خودروی برقی هنوز اول راه خودشه و این تکنولوژی به بلوغ نرسیده کاش ایران هم شروع کنه به حرکت در این سمت قبل از اینکه خیییییییییییلی دیر بشه و کلا صنعت خودرو برقی آنقدر جلو بره که سرمایه گذاری در این بخش به هیچ وجه جواب گو نباشه

مطالب پیشنهادی