ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا اسنپدراگون 845 در تصویربرداری با موبایل تحول ایجاد می کند؟

دوربین تلفن های هوشمند امروزی کارهای فوق العاده ای انجام می دهند که پنج سال پیش آرزوی آن ها را داشتیم و هر سال که می گذرد، تصویربرداری و فیلم برداری تلفن های همراه یک ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۷ آذر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

دوربین تلفن های هوشمند امروزی کارهای فوق العاده ای انجام می دهند که پنج سال پیش آرزوی آن ها را داشتیم و هر سال که می گذرد، تصویربرداری و فیلم برداری تلفن های همراه یک قدم بزرگ رو به جلو بر می دارد و بهتر می شود.

گرچه نوع لنزها و نحوه تنظیم آن ها اهمیت بسیاری دارد اما همه ماجرا فقط به این موضوع باز نمی گردد. پردازنده داخل تلفن نقشی بسیار بزرگ در ایجاد آنچه که تلفن همراه شما ثبت و ضبط می کند دارد.

موبایل های اندرویدی ویژه سال 2018 که از چیپ جدید کوالکام با نام اسنپدراگون 845 استفاده می کنند، وعده روشنایی بیشتر، ویدیوهای با کیفیت تر با رنگ هایی را داده اند که همه چیز را «واقعی تر» از قبل نشان می دهد.

قابلیت تشخیص عمق تصویر می تواند راه را برای واقعیت مجازی و البته تایید هویت از طریق اسکن چهره نیز هموارتر سازد. تا به الان، شیائومی اولین شرکتی است که اعلام کرد که در پرچمدار آتی اش یعنی Mi 7 می خواهد از اسنپدراگون 845 استفاده کند. اما به طور قطع می توان گفت که اسنپدراگون 845 روی تلفن های همراه سامسونگ، ال جی، موتورولا و وان پلاس نیز ظاهر خواهد شد. برای مثال، اگر شما گلکسی اس 9 را خریداری کنید، به قطع می توان گفت که اسنپدراگون 845 روی آن خواهد بود.

در ادامه برخی از قابلیت هایی که اسنپدراگون 845 برای دوربین موبایل آینده شما به ارمغان می آورد را بررسی کرده ایم.

رنگ و رنگ و رنگ

ویدیوهای با کیفیت یوتوب را دیده اید؟ خب آن ها ویرایش تصویر سنگینی را پشت سر گذاشته اند تا به این مرحله از زیبایی و جذابیت رسیده اند. حالا تصور کنید موبایل خود را از جیب بیرون می آورید و از سگتان یا از فرزندتان و آدم های اطراف فیلم می گیرید و تصاویر به اندازه آن ویدیوهای یوتوب خوب هستند. چیپست اسنپدراگون 845 طبق وعده ها، کیفیت ویدیوها را با پشتیبانی از ضبط ویدیو اولترا اچ دی پریمیوم یک پله فراتر می برد؛ در واقع چیزی مشابه با HDR برای تلویزیون ها.

آنچه که اولترا اچ دی پریمیوم در اختیار ما قرار می دهد گستره بزرگی از رنگ ها است. در واقع بحث بر سر افزایش 64 برابری در سایه هایی است که می توانیم ببینیم. در عکس هایی که توسط موبایل مجهز به اسنپدراگون 835 گرفته شده، شما 16.7 میلیون سایه رنگ می بینید. اسنپدراگون 845 این رقم را به بیش از 1 میلیارد می رساند.

از منظر تکنیکی، عمق رنگ با افزایش تعداد بیت های داده که روی هر یک از رنگ های اصلی زرد و آبی و قرمز وجود دارد پدید می آید. اسنپدراگون قبلی 8 بیتی بود و حالا در مدل امسال شاهد افزایش این رقم به 10 هستیم.

مضاف بر عمق رنگ، گاموت رنگی نیز 97 درصد افزایش پیدا می کند که یعنی دوربین موبایل شما حالا تصاویری را ثبت می کند که قبلا هیچ تلفن همراه قادر نبوده.

جافری موریسون از نویسندگان وبسایت CNET می گوید: «رنگ قرمز یک ماشین آتش نشانی، عمق رنگ بنفش یک بادمجان و حتی سبزی تابلوهای خیابان. شاید هیچ وقت متوجه نشده باشید که رنگشان در عکس ها دقیقا مشابه آنچه در واقعیت هست نیست، ولی از این به بعد خواهد بود.»

چیپ اسنپدراگون 835 کوالکام (همان چیپستی که درون گلکسی اس 8، ال جی وی 30 و وان پلاس 5 تی قرار دارد) همین حالا هم می تواند پخش تصاویر اولترا اچ دی پریمیوم را پشتیبانی می کند. یعنی می توانید محتوای HDR تولید شده توسط کاربران یوتوب یا سریال ها و فیلم های آمازون و نت فلیکس را روی آن ببینید ولی خودتان قادر نیستید چنین محتوایی بسازید.

تصاویر روشن تر

روشنایی در واقع به معنی میزان شدت روشنایی و تاریکی موجود در ویدیویی است که ثبت کرده اید. و روشنایی بیشتر یعنی ویدیوهای شما بیشتر از گذشته طبیعی خواهند بود. چقدر؟ تا 10 هزار واحد شدت روشنایی.

اما اگر فکر می کنید این قابلیت سبب می شود تا باتری موبایل شما سریع تر خالی شود باید بگوییم که کوالکام وعده 30 درصد بهبود در میزان مصرف انرژی را برای اسنپدراگون 845 داده.

ویدیو و تصویر همراه با هم

تصور کنید یک دختربچه کنار تُنگ ایستاده و حرکت یک ماهی قرمز را در آن مشاهده می کند. دخترک تکان نمی خورد و تصویرش مثل یک پرتره ثبت می شود ولی ماهی قرمز در حال حرکت است.

کوالکام به این قابلیت ImMotion می گوید، نوعی پردازش کامپیوتری که بخشی از عکس در آن مثل ویدیو بوده در حالی که بخش دیگر کاملا ثابت و بی حرکت است. احتمالا به یاد تصاویر زنده اپل افتاده اید اما این دو با هم تفاوت دارند. در تصاویر زنده آیفون، کل عکس 3 ثانیه حرکت می کند. اما در این مورد، فقط بخش متحرک عکس، حرکت دارد.

تشخیص عمق فعال

موبایل هایی که اسنپدراگون 845 را روی خود دارند می توانند در زمینه تشخیص چهره، بیشتر و بیشتر به آیفون 10 اپل نزدیک شوند و این یعنی قابلیت تشخیص عمق تصویر فعال دارند.

در آیفون X، فیس آی دی با پرتاب نور فروسرخ به 30 هزار نقطه از صورت و اطراف، عمق عناصر چهره را تشخیص می دهد. بخش «فعال» در واقع همینجا است: دوربین با پرتاب این نورها داده ها را از محیط اطراف دریافت می کند.

چیپ 845 کوالکام اما برای نقشه برداری از 50 هزار نقطه بهره می گیرد. اما باز کردن قفل موبایل به این وسیله تنها مزیت تشخیص عمق دوربین موبایل نیست. اگر آن را در دوربین پشتی قرار دهند، می توان دست را در واقعیت مجازی نیز داشت و دیگر لازم نیست کنترلرهای گران قیمت و زمخت را خرید و همه کار را با دست خودتان می توانید انجام دهید. یا در زمینه واقعیت افزوده، تصور کنید همه اشیای مجازی موجود در محیط اطراف به دست شما واکنش نشان دهند.

البته به یاد داشته باشید که بهره بردن یک موبایل از اسنپدراگون 845 لزوما به مفهوم این نیست که همه لنزهای جلویی و پشتی اش از قابلیت تشخیص عمق فعال برخوردارند. برخلاف پیشرفت های حاصل در بخش ویدیو که نیازمند سخت افزار جدید نیست، این یک ویژگی به سخت افزار و نوع خاصی از لنزها نیازمند بوده که همه سازنده های تلفن های همراه باید برای محصول جدیدشان خریداری کنند.

حتی پس از آن، توسعه دهندگان باید تصمیم بگیرند که چطور از این ویژگی بهره برده و نرم افزارها را بر اساس آن بسازند.

در انتها، مهم ترین ویژگی های اسنپدراگون 845 کوالکام را به صورت خلاصه می خوانید:

  • پردازنده سیگنال تصویر اسپکترا 280
  • تصویر برداری اولترا اچ دی پریمیوم
  • برنامه ماژول اسپکترا کوالکام، شامل تشخیص عمق فعال
  • ضبط تصویر MCTF
  • کاهش نویز مولتی فریم
  • تصویربرداری با کیفیت بالا تا 16 مگاپیکسل و 60 فریم بر ثانیه
  • فیلمبرداری اسلوموشن با رزولوشن 720p و 480 فریم بر ثانیه
  • تصویربرداری کامپیوتری ImMotion
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • امیر سادات شیرازی
    امیر سادات شیرازی | ۱۸ آذر ۱۳۹۶

    ایا دنیا فقط یه گوشی میسازه اونم سامسونگه. ببینید اگزینوس خیلی ضعیفه در مقابل اسنپدراگون حتی معلوم نیست که دوباره اسنپ و به دست سامسونگ بدن چون این مونتاز کار همه چیزو برای خودش میخواد با اینکه میگفت من اسنپ و به کسی نمیدم و اول خودم استفاده میکنم روی وان پلاس سوار شد بعد سونی بعد اچ تی سی همزمان سامسونگ هم داد بیرون اون هم به صورت محدود چون خود شرکت اجازه به این مونتاز کار خوب کره ایی نداد پس ببینید اول چی میشه بعد مثل جوجه دنبال حرفای غیر علمی این سایت و سایتای دیگه بیفتید از کجا معلوم شاید اولین اسنپ روی ال جی یا اچ تی سی یا سونی یا همون وان پلاس سوار بشه چون تصمیم گیرنده به هیچ وجه سامسونگ و شرکا نیستن اره داداشای من .

  • kaveh.yzd
    kaveh.yzd | ۱۸ آذر ۱۳۹۶

    فروش آنلاین محصولات در باریفا https://barifa.com

  • علیرضا اسدی
    علیرضا اسدی | ۱۸ آذر ۱۳۹۶

    سلام
    سه رنگ اصلی قرمز آبی سبز
    بجای سبز, زرد نوشته شده
    rgb

    • Morteza
      Morteza | ۱۸ آذر ۱۳۹۶

      وقتی بحث سر رنگ باشه رنگای اصلی قرمز زرد و آبی هستن ولی وقتی موضوع نور باشه رنگای اصلی قرمز سبز و آبی هستن . دلیلشو نمیدونم اما اینو سرچ کنید یه توضیحاتی میده :
      red green blue or red yellow blue

  • مهدی متدین
    مهدی متدین | ۱۷ آذر ۱۳۹۶

    برعکس اگه گلکسی اس ۹ رو خریداری کنیم به احتمال زیاد تراشه اگزینوس خواهد داشت نه اسنپدراگون! اینجا ایرانه نه آمریکا

    • hossein abdolmajid
      hossein abdolmajid | ۱۷ آذر ۱۳۹۶

      دوست عزیز که فقط وطن فروشی رو یاد گرفتی پردازنده های اگزینوس یک سر و گردن از اسنپ بالاتر هستن و یادت نره که همون اسنپ رو هم سامسونگ میسازه.
      به خاطر قوانین حمایتی امریکا است که سامسونگ اونجا یا اسنپ میفروشه و خیلی از امریکایی ها دنبال سامسونگ با اگزینوس هستن!!

      • HiKa
        HiKa | ۱۷ آذر ۱۳۹۶

        دوست عزیز داری اشتباه میزنی.
        منظور آقای مهدی متدین اینه که توی متن که نوشته شده اگر شما اس9 بخرید اسنپ 845 روشه، مال آمریکاست. چون ما ایرانیم اگزینوس داریم. و حرفش هم کاملا درسته.
        شما هم برو یه جای دیگه دنبال بحثای سیاسی و اجتماعی بگرد و به بقیه تهمت وطن فروش نزن.

  • fa
    fa | ۱۷ آذر ۱۳۹۶

    امیدوارم این همه اغراق واقعی باشه

مطالب پیشنهادی