ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کاهش هزینه‌ی سفر به فضا؛ SpaceX تاریخ‌ساز می‌شود

کمپانی SpaceX قرار است سه شنبه این هفته یک موشک فالکن ۹ را از فرودگاه فلوریدا به فضا پرتاپ کند تا کپسول حمل محموله‌ی تدارکاتی دراگن را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند. نکته تاریخ‌ساز این ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

کمپانی SpaceX قرار است سه شنبه این هفته یک موشک فالکن ۹ را از فرودگاه فلوریدا به فضا پرتاپ کند تا کپسول حمل محموله‌ی تدارکاتی دراگن را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند. نکته تاریخ‌ساز این اتفاق این است که بر خلاف گذشته هم موشک فالکن ۹ و هم فضاپیما‌ی دراگون برای بار دوم است که به فضا می‌روند. استفاده‌ی دوباره از تجیهزات فضایی که به فضا رفته‌اند (موشک و فضاپیما)، می‌تواند هزینه ها را کاهش داده و انسان را به مرحله‌ی جدیدی از سفر به فضا وارد سازد.

پرتاب این موشک که قرار بود در ۱۴ آذر صورت پذیرد، به علت ملاحظات مداری و درنظر گرفتن ظرفیت ترابری یک هفته عقب افتاد و به ۲۱ آذر منتقل شد. مدیر عامل SpaceX به طور مشخصی با انتشار پستی در اینستاگرام خوشحالی خود را از این اتفاق ابراز نمود.

کپسول دراگون که قرار است روی موشک دو مرحله‌ایِ فالکن ۹ سوار شود، حدود ۲۲۰۰ کیلوگرم تجهیزات علمی را به ایستگاه فضایی ارسال خواهد کرد. این تجهیزات شامل یک ردیاب زباله‌های فضایی و یک دستگاهِ تولید فیبر نوری می‌شود.

این اتفاق، ماموریتی معمولی برای این شرکت خصوصی تلقی می‌شود چراکه این شرکت بارها برای ایستگاه فضایی بین‌المللی تجهیزات ارسال نموده است اما جالب اینجاست موشک و کپسول اشاره شده هر دو قبلاً در ماموریت‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

کمپانی SpaceX پیشتر ۳ مرتبه از همین فالکن‌‌ ۹ استفاده کرده‌ است. همچنین این شرکت از یک فضاپیمای دراگون که قبل‌ تر به فضا رفته بود نیز در ماموریتی مشابه بهره برده بود اما این اولین باری است که موشک و فضاپیمای درگیر در یک ماموریت قبلاً به صورت جداگانه به فضا رفته‌اند.

گفتنیست این اولین بار است که ناسا در ماموریت تجهیزرسانی فضایی خود از موشکی به فضا رفته، دوباره استفاده می‌کند. اگر این مهم محقق شود، انسان‌ها به عصر استفاده‌ی دوباره از موشک‌های فضایی وارد خواهند شد. تغییری که باعث می‌شود، هزینه‌ی سفر به فضا و رهایی انسان از جاذبه به شدت کاهش پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Roozbeh Kianpour
    Roozbeh Kianpour | ۱۸ آذر ۱۳۹۶

    دوستان من اشتباه میکنم یا چیز دیگه ایه،مگه قبلا خود ناسا از شاتل استفاده نمیکرد؟! و شاتل ها هم که قابلیت استفاده ی چند باره داشتن ! حالا این بوق و کرنا ی استفاده ی. چند باره از یه موشک چیه!؟(اینو میدونم که این شرکت خصوصیه و هزینه ها رو میاره پایین به واسطه ی خصوصی بودنش) ولی دیگه چرا تمرکز همه ی خبرها یه جوریه که انگار این اولین باره که این داستان درست شده! یکی اگه میتونه به من جواب بده( در ضمن اینم اضافه کنم که من کاری با این دفعه ندارم چون شاید مثلا زمان شاتل ها یک فضا پیما دوبار استفاده نمیکرده ولی از شاتل (جای موشک) که چند بار استفاده میکرد.

    • Mahdi Behkar
      Mahdi Behkar | ۱۸ آذر ۱۳۹۶

      کلا فضا و مریخ از دست مستر ماسک آسایش ندارن

    • GEEEEK
      GEEEEK | ۱۹ آذر ۱۳۹۶

      سلام.حرف شما درسته. منتها عامل کاهنده هزینه ها موتورهای فالکن هستن. خود شاتل به تنهاایی توانایی فرار از جاذبه رو نداره. دیدین دیگه دوتا بوستر داره که حدود 2 دقه بعد پرتاب جدا میشن و قبلا سقوط میکردن تو آب متلاشی میشدن و دوباره ساخته میشدن.یه دونه هم مخزن سوخت نارنجی بود که در حقیقت به عنوان مخزن سوخت موتورهای شاتل هنگام پرتاب ایفای نقش میکرد. الان فالکن هم جدا میشه ولی دیگه سقوط نمیکنه و فرود میاد همین امر هزینه ی هر پرتاب رو به حدود 200 هزار دلار رسونده.

      • Roozbeh Kianpour
        Roozbeh Kianpour | ۱۹ آذر ۱۳۹۶

        خیلی ممنون

      • آریا
        آریا | ۲۳ آذر ۱۳۹۶

        البته اون بوستر ها با چتر تو اقیانوس میفتاد و دوباره بازیابی میشد ولی صدمه میدید. اون مخزن نارنجی هم تو جو میسوخت. در ضمن شاتل خیلی پرهزینه بود

مطالب پیشنهادی