ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آشنایی با چانگان بنی جایگزین احتمالی پراید در سبد محصولات سایپا

«پراید» واژه‌ ای انگلیسی به معنای تکبر، غرور و مایه افتخار و البته نامی آشنا برای ما ساکنان ایران زمین. علت پر آوازه بودنش نیز کاملا واضح و مبرهن است و اگر یک ایرانی ادعا ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

«پراید» واژه‌ ای انگلیسی به معنای تکبر، غرور و مایه افتخار و البته نامی آشنا برای ما ساکنان ایران زمین. علت پر آوازه بودنش نیز کاملا واضح و مبرهن است و اگر یک ایرانی ادعا کند که این واژه را نمی‌شناسد، بایستی در ایرانی بودنش شک نمود.

خودرویی که بیش از دو دهه مسئولیت سواری دادن به ما ایرانی‌ ها را بر عهده داشته و گویا چندان مایل به ترک پست خود نیست. این سرباز کهنه کار از سال 1986 میلادی و توسط شرکت مزدا تحت عنوان مزدا 121 به خدمت فراخوانده شد.

همچنین در ایالات متحده تحت عنوان فورد فستیوا به فروش می‌رفت که این روند تا سال 1993 میلادی ادامه یافت. در ضمن از سال 1987 به جبهه کیاموتورز در کره جنوبی منتقل شد و تا سال 2000 میلادی به انجام وظیفه در این خطه مشغول بود.

این سرباز وظیفه شناس که گویی قصد بازنشسته شدن نداشت، عزم ایران نمود و از سال 2001، امتیاز تولیدش به سایپا فروخته شد و تا به امروز در خط تولید این شرکت حضور دارد. اخیرا زمزمه هایی مبنی بر فرستادن پراید به مرخصی دایمی از گوشه و کنار به گوش رسیده است.

اما این کوچولوی عمدتا سفید رنگ، آنچنان وظیفه‌ اش را درست انجام می‌دهد که مسئولان شرکت سایپا را در یافتن جایگزینی مناسب، به دردسر انداخته است. البته از خودروی تیبا که بر مبنای پراید تکوین و توسعه یافته نیز به عنوان جانشین این چهارچرخه یاد می‌شود اما شاید پای یک چینی نیز در میان باشد.

چینی مورد نظر از خانواده چانگان بوده و «بنی» نام دارد. پیش از این محصولاتی از شرکت چینی چانگان در ایران به فروش رسیده که از این میان می‌شود به سدان چانگان ایدو و کراس اوور CS35 اشاره نمود.

این نسخه از بنی در سال 2013 و پس از عرضه دو مدل mini و love وارد بازار شد. این خودرو با توجه به طراحی خوب و زیبایی که داشت، توانست توجه خریداران چینی را به خود جلب نموده و در مدت زمانی اندک موفق شد تا به آمار فروش 51462 عددی دست یابد.

با نگاه بر طراحی ظاهری بنی، متوجه شباهت آن با مزدا2 نسل قبل خواهید شد که البته چندان هم ناپسند جلوه نمی‌ کند. از نظر ابعادی با خودرویی به طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 3730، 1650 و 1530 میلیمتر مواجه هستیم که تقریبا در حد و اندازه پژو 206 خودمان است.

از نظر طراحی داخلی نیز اگرچه با یک محیط نسبتا زییا و متناسب طرف هستیم اما بایستی بدانید که در طراحی مجموعه داشبورد و غربیلک فرمان هم به نوعی کپی برداری صورت گرفته است؛ تنها کافیست نگاهی به داشبورد شورولت سونیک نسل دوم بیندازید تا پی به شباهت زیاد این دو نسبت به یکدیگر ببرید.

از نظر فضای مخصوص حمل بار نیز بنی چندان آش دهن سوزی نیست و اگر احتیاج به قسمت بار بزرگتر در پشت صندلی‌ های عقب دارید، دو راهکار را به شما معرفی می‌کنیم، به سراغ اتومبیلی بزرگتر بروید و یا صندلی‌ های ردیف عقب را بخوابانید تا مشکلتان حل شود.

قوای محرکه

چانگان بنی نیروی خود را مدیون یک پیشرانه 1.4 لیتری بنزینی است که توان خروجی معادل 100 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتن‌متری را در اختیار راننده می‌گذارد. با بهره‌گیری از فناوری موسوم به Blue Core، مصرف سوخت این خودرو به رقم 5.3 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش یافته است.

همچنین وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌ های جلو را یک گیربکس 5 سرعته دستی و یا اتوماتیک بر عهده دارند. با توجه به میزان مصرف سوخت مناسب، برخورداری از یک باک بنزین به حجم 38 لیتر( تقریبا برابر حجم باک پراید) برای بنی کافی به نظر می‌رسد.

تجهیزات و امکانات

چانگان بنی در 5 تیپ وارد بازار چین شده و از جمله امکاناتی که مالکان نسخه فول آپشن این خودرو به سبب برخورداری از آنها، از شرکت سازنده ممنون خواهند بود، شامل مواردی همچون صفحه نمایشگر 7 اینچی لمسی، دوربین دید عقب، سامانه کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان، هدایتگر ماهواره‌ ای، مه شکن جلو و عقب، تنظیم الکتریکی ارتفاع چراغ‌ ها، شیشه‌ها و آینه‌ های جانبی، گرمکن آینه‌ ها، سقف پانوراما و سانروف می شود.

ضمنا بنی از نظر ایمنی به امکاناتی همچون: دو عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز های دیسکی در جلو و نوع کاسه‌ ای در عقب، سیستم ترمز ضد قفل(ABS)، سامانه کمکی ترمز(BA)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز(EBD) و سامانه فرمان برقی (EPS) مجهز شده است.

البته هیچگونه اطلاعی از اینکه بنی در صورت عرضه به بازار ایران، با چه سطحی از امکانات همراه خواهد بود، در دسترس نیست.

کلام پایانی

با توجه به قیمت پایه 47900 یوانی(در حدود 31 میلیون تومانی) در بازار چین، در صورت عرضه بنی با همین حدود قیمت توسط شرکت سایپا، می‌توان عاقبت به خیری را در پیشانی این خودروی کوچک جثه مشاهده نمود.

اما با توجه به سرمایه‌گذاری هنگفت صورت گرفته از سوی سایپا بر روی انواع مدل‌ های اقتباس یافته از اتومبیل تیبا در این رنج قیمتی، بعید است که چانگان بنی در صورت ورود به بازار ایران، بهایی پایین تر از 38-40 میلیون تومان داشته باشد که با توجه به حضور گسترده و پر رنگ بسیاری از خودرو های داخلی در این بازه، موفقیت بنی قطعا با شک و تردید همراه خواهد شد.

اما اگر در همان حدود قیمت پراید یعنی بازه 20 تا 25 میلیون تومان، پا به بازار خودروی ایران بگمارد، قطعا شانس حضوری ابدی برای بنی کوچک و ریز نقش نیز دور از تصور نیست، حالا باید منتظر ماند و دید که با توجه به حضور خانواده تیبا و ساینا در بازه قیمتی 25 الی 40 میلیون تومانی، آیا مدیران سایپا تمایلی دارند تا چراغ سبز تولید بنی را صادر کنند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۲۰ آذر ۱۳۹۶

    توی نمایشگاه خودرو آورده بودن. اتفاقا علی رقم جسه خیلی کوچیکش داخلش خیلی جا دار و بزرگ بود و هم اتاق و هم صندوق عقب از 206 بزرگتر بود و معلوم بود خوب مهندسی شده و در مقابل طراحی مزخرف کوئیک که همونجا بود واقعا عالی بود ! با توجه به اینکه خودم قبلا 206 داشتم از کل ماشین هایی که اونجا بود و با توجه به بودجه ام تصمیم گرفتم این ماشین رو بخرم چون واقعا باهاش حال کردم! دنده اتوماتش با سر دنده مثل ماشین های بنز حالت گرد داشت و حتی پشت فرمونش شیفتر داشت که حس اسپورت بودن میداد ! ادوات داخلی اش هم کیفیت خوبی داشتند و از پلاستیک بی روح و سفت پراید خبری نبود !
    اگر این ماشین رو با همین امکانات و قیمت معقول بفروشند سایپا راحت تمام هزینه های که کرده رو برمیگردونه ولی اگه بخوان از آپشن های ماشین بدزدن و قیمتو ببرند بالا که عمرا ارزش خرید نداره !
    منم خودم میذارم یه چند مدلش بیاد تو بازار و تو خیابون ببینم اگه همون چیزی که توی نمایشگاه بود بعد میرم میخرم.

  • sasan209
    sasan209 | ۲۰ آذر ۱۳۹۶

    عجیبه افزایش قیمت همه چی چه رشدی داره تنها چیزی که افزایش پیدا نمیکنه پایه حقوق و قدرت خریده و کیفیت زندگیه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی