ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تشخیص سرطان با جریان الکتریسیته ممکن شد

در پژوهشی که نتایج آن روز گذشته در نشریه Angewandte Chemie منتشر شد محققان نوعی تکنیک تصویربرداری به نام اسکن میکروسکوپی الکتروشیمیایی را به تصویر کشیدند که می تواند به ابزار پزشکی بسیار سودمندی بدل گردد. در ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

در پژوهشی که نتایج آن روز گذشته در نشریه Angewandte Chemie منتشر شد محققان نوعی تکنیک تصویربرداری به نام اسکن میکروسکوپی الکتروشیمیایی را به تصویر کشیدند که می تواند به ابزار پزشکی بسیار سودمندی بدل گردد.

در این روش به جای استفاده از مواد شیمیایی اضافه نظیر رنگ یا ماژیک های فلورسنت برای مشاهده بهتر یک بافت، دانشمندان از مواد الکتروشیمیایی برای تشخیص زیست مولکول های زنده اطراف بافت ها استفاده کردند.

به همین منظور، میکرو الکترودهای نرم به آرامی از طریق برس روی نمونه های بافتی کشیده شدند. همزمان با حرکت این ماده، جریان الکتریکی تولید شده توسط برخی مواد شیمیایی در بافت ها اندازه گیری شد تا از این طریق درک عمیق تری از ساختاری فیزیکی آن بافت و همچنین ترکیبش به دست بیاید.

تیم محققان دست اندرکار این پروژه در ادامه سه مورد مصرف برای این تکنیک را نشان دادند: در مورد نخست آنها کبد موش ها را اسکن کردند تا نشان دهند نوع خاصی از ساختار مولکولی که هم اکنون مطالعاتی در مورد پتانسیل هایش برای انتقال دارو صورت می گیرد می تواند در سرتاسر کبد توزیع شود.

در بخش دوم، ماده مورد بحث پروتئین های هموگلوبین را اندازه گرفت تا تصویری روشن از قلب موش (سمت راست تصویر بالا) به دست بیاید و در قسمت سوم از این آزمایش دانشمندان از تکنیک تازه خود برای تشخیص بافت سرطانی از بافت سالم استفاده نمودند.

امید می رود که در آینده پژوهشگران از این روش نتنها برای تشخیص سلول های سرطانی که نابودی آنها استفاده نمایند.

Hubert Girault از مولفان این مقاله گفته است:

ما کاملا قادریم که از الکتروشیمی برای کشتن سلول های سرطانی روی برش های میکروسکپی استفاده نماییم اما انجام این کار روی بافت های قطور داستان دیگری است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی