ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کفش‌های بادوام گرافنی به کمک دوندگان می‌آیند

اگر شما دونده هستید و روزانه وقت زیادی را صرف دویدن می‌کنید، می‌دانید که باید همواره برای جایگزینی کفش فرسوده خود، هزینه‌های زیادی پرداخت کنید. اما حالا عنصر معجزه‌گر گرافن، نازکترین عنصر زمین که ۲۰۰ ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

اگر شما دونده هستید و روزانه وقت زیادی را صرف دویدن می‌کنید، می‌دانید که باید همواره برای جایگزینی کفش فرسوده خود، هزینه‌های زیادی پرداخت کنید. اما حالا عنصر معجزه‌گر گرافن، نازکترین عنصر زمین که ۲۰۰ برابر از آهن سفت‌تر است به کمک دونده‌ها آمده تا آنها را در صرفه‌جویی هزینه‌ها یاری دهد.

گرافن که اولین عنصر دوبعدی جهان لقب گرفته، بوسیله‌ی محققان دانشگاه شهر منچستر به کفش‌های ورزشی اضافه شده است. این کفش‌ها با اینکه دوام بالایی دارند اما مقداری نیز از مدل‌های معمولی خود گرانتر هستند  و حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار قیمت دارند.

گزارش شده که این کفش‌ها ۱.۵ برابر از همتایان کائوچویی خود مقاوم‌تر بوده و می‌توان با آنها دو تا سه ماه نزدیک به پانصد کیلومتر را دوید، بدون آنکه نیاز به تعویض آنها باشد.

به گفته این گروه محقق، گرافن در عین ضد‌ضربه بودن، انعطاف‌پذیریِ خارق‌العاده‌ای در برابر چرخش و خم شدن از خود نشان می‌دهد. از همین روست که کفش طراحی شده با لایه خارجی گرافنی  درهمان حالی که ۵۰ درصد قوی‌تر از همتایان خود است به همان مقدار، قابلیت کشش دارد.

پیشتر دانشمندان لباس‌های کوچک سیاه و قدرتمندی با اضافه کردن گرافن به البسه فعلی ساخته بودند. عناصر بکار رفته در طراحی این البسه می‌توانست سرعت تنفس فرد را سنجنیده و با تابش نور‌های LED لباس مذکور را به رنگ‌های مختلف درآورد. حال باید دید محققان می‌توانند چنین امکاناتی در کفش‌های گرافنی ایجاد کنند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی