ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: آنر 9؛ رقصی چنین در میانه میدان

در بازار تلفن های هوشمند برای هر سلیقه ای یک یا چند محصول وجود دارد. برخی سریع ترین موبایل را می خواهند، برخی به دنبال زیبایی هستند و بعضی هم نمی خواهند رقم زیادی برای ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

در بازار تلفن های هوشمند برای هر سلیقه ای یک یا چند محصول وجود دارد. برخی سریع ترین موبایل را می خواهند، برخی به دنبال زیبایی هستند و بعضی هم نمی خواهند رقم زیادی برای خرید تلفن هوشمند هزینه کنند. اما محصولی که هم سریع و زیبا و در عین حال ارزان قیمت باشد کمتر پیدا می شود. آنر ۹ یکی از محصولاتی به حساب می آید که موفق شده این ویژگی ها را زیر یک چتر به واقهیت تبدیل کند. برای آشنایی با ویژگی های چشمگیر پرچمدار جدید سری آنر، در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

پشت بدنه آنر ۹ شیشه ۱۵ لایه داریم و تا اینجای کار نسل قبل را تداعی می کند، اما این بار ترکیب لایه ها تغییر کرده و به خلق شیشه ۳ بعدی منجر شده است. ترکیب جدید نور را گیر انداخته و به شکل خطوط نورانی بازتاب می دهد، در نتیجه وقتی بدنه دستگاه را در نور حرکت دهید، خطوط هم با جلوه زیبایی پشت بدنه جابجا می شوند.

نکته ی جالب اینکه شرکت سازنده بعد از ساخت هر ۵۰۰ عدد آنر ۹، طرح مورد استفاده در لایه های پشت بدنه را تغییر می دهد، در نتیجه وقتی ۲ عدد از این محصول را کنار هم حرکت دهید، به احتمال زیاد بازتاب متفاوتی روی هر یک مشاهده خواهید کرد. در این مطلب می توانید با جزئیات بیشتر در مورد ساخت بدنه آنر ۹ آشنا شوید.

پشت بدنه ضمناً از نسل قبلی ساده تر است چون شرکت سازنده حسگر اثر انگشت را در محصول جدید از این قسمت به زیر نمایشگر در جلوی دستگاه انتقال داده است. با این تغییر نسبت اندازه نمایشگر به نمای روبروی بدنه هم از ۷۲ به ۷۰ درصد کاهش یافته که البته باز هم کاملاً قابل قبول است و نزدیک به رقبایی مثل گلکسی A5 2017 (بررسی دیجیاتو) و Xperia XA1 Plus (بررسی دیجیاتو) قرار می گیرد.

اما گذشته از تمام جذابیت های بصری، اینجا هم مثل هر موبایل شیشه ای دیگری اثر انگشت پشت بدنه باقی می ماند. شرکت سازنده برای رفع این موضوع یک قاب شیشه ای شفاف داخل بسته بندی قرار داده که توصیه می کنیم آن را استفاده کنید. پشت بدنه ضمناً بسیار لیز است و این موضوع نیاز به قاب محافظ را دو چندان می کند.

ضخامت آنر ۹ مثل نسل قبلی ۷.۴ میلی متر باقی مانده اما طول و عرض بدنه یکی دو سانتی متر بیشتر شده است، با این وجود اگر از قاب محافظ استفاده نکنید، این محصول ۵.۱۵ اینچی نسبت به نسل قبلی با ارگونومی بهتری در دست جای می گیرد. دلیل موضوع این است که شرکت سازنده در نسل جدید، دو سمت چپ و راست شیشه پشت بدنه را با گرما دادن خمیده کرده است.

جزئیات دیگر مثل سابق است. پایین بدنه یک اسپیکر مونو، درگاه USB-C و جک ۳.۵ میلی متری را برای هدفون داریم. در نمای چپ دکمه های صدا و خاموش و روشن کردن تعبیه شده و در سمت چپ می توانید سیم کارت و کارت حافظه را قرار دهید. فریم اطراف بدنه از آلومینیوم برس خورده ساخته شده و شیشه ی پشت و بدنه با گوریلا گلس ۳ محافظت می شوند.

در آنر ۹ بر خلاف نسل قبلی دکمه های ناوبری اندروید از رابط کاربری حذف شده و به دو طرف حسگر اثر انگشت در پایین نمایشگر انتقال یافته اند. این دکمه ها در حالت عادی خاموش هستند اما وقتی آنها را لمس کنید، یک نقطه نورانی نمایان می شود. این تلفن هوشمند ضمناً ۱۵۵ گرم وزن دارد، رقمی که با Xperia XA1 Plus پنج و نیم اینچی برابری می کند و از گلکسی A5 2017 پنج و دو اینچی، ۱۴ گرم سبک تر است.

این محصول ضمناً در ۳ رنگ طلایی، آبی و خاکستری به بازار عرضه می شود. در مجموع باید گفت آنر ۹ زیباترین تلفن هوشمند در این خانواده به حساب می آید که تاکنون ساخته شده است. البته باید توجه داشت که بدنه شیشه ای دستگاه لیز است و اثر انگشت را هم جذب می کند، بر همین اساس توصیه می کنیم استفاده از قاب شفافی که در بسته بندی محصول وجود دارد را مد نظر داشته باشید، هرچند این موضوع تا حدی ارگونومی عالی آنر ۹ را تحت تاثیر قرار می دهد.

نمایشگر

شرکت سازنده برای آنر ۹ یک پنل Full HD از نوع LTPS-IPS در نظر گرفته است که هرچند هزینه ی تولید آن از IPS های معمول بالاتر است، اما در عوض مصرف انرژی پایین تری دارد. رزولوشن بالای این پنل با توجه به ابعاد ۵.۱۵ اینچی نسبتاً کوچک دستگاه به وجود ۴۲۸ پیکسل در هر اینچ منجر شده که رقم بالایی به حساب می آید. بر خلاف پنل SuperLCD5 مورد استفاده در رقیبی مثل HTC U11 که رنگ ها را دقیق نمایش می دهد، در آنر ۹ با رنگ های اغراق شده مواجه هستیم که به پنل AMOLED مورد استفاده در وان پلاس ۵ نزدیک تر است.

اگر این موضوع را دوست داشته باشید از کار با آنر ۹ لذت خواهید برد، در غیر این صورت هم می توانید با مراجعه به تنظیمات نمایشگر، دمای رنگ ها را تا حدی تغییر دهید.

به لطف کنتراست مناسب تصویر، پنل آنر ۹ عمق رنگ مشکی مناسبی دارد و حداکثر روشنایی به ۵۵۴ نیت می رسد که با پرچمدار هوآوی یعنی P10 (بررسی دیجیاتو) برابر است و رقم بسیار مناسبی به حساب می آید.

نرم افزار

آنر ۹ به اندروید نوقا و رابط کاربری EMUI 5.1 مجهز است که پیشتر در بررسی هوآوی P10 به قابلیت های آن پرداختیم از از تکرار مکررات در این بخش خودداری می کنیم. اما باید اشاره کنیم که آنر ۹ به فناوری یادگیری ماشینی مجهز است و می تواند با تشخیص دادن اپلیکیشن هایی که بیشتر استفاده می کنید، حافظه رم بیشتری به آنها اختصاص دهد. آنر ۹ مقدار مناسب از توان پردازشگر را به هر اپلیکیشن اختصاص داده و اجازه نمی دهد اپلیکیشن بیشتر از آن را اشغال کند. این موضوع بین ۲۰ تا ۷۰ درصد سرعت بارگذاری اپلیکیشن های را بهبود می دهد. در این تلفن هوشمند ضمناً شاهد به کار گیری فایل سیستم جدیدی هستیم که برای حافظه داخلی دستگاه (که از نوع فلش است) بهینه تر عمل می کند.

آنر ۹ با یادگیری ماشینی عادت های کاربر را زیر نظر گرفته و قادر است تا ۸۵ درصد فعالیت شما را پیشبینی کند، موضوعی که سرعت عملکرد رابط کاربری دستگاه را تا ۲۰ درصد افزایش می دهد. این ویژگی ضمناً باعث می شود دستگاه به مرور در اثر استفاده کند نشود و تا ۱۸ ماه پس از راه اندازی اولیه، مثل روز اول سریع باقی بماند. به زودی در دیجیاتو شما را با جزئیات بیشتر عملکرد یادگیری ماشینی و مزیت های وجود این قابلیت در آنر ۹ آشنا خواهیم کرد.

دوربین

آنر ۹ هم مثل نسل پیش از خود و بسیاری از موبایل های اخیر هوآوی به دوربین دوگانه مجهز شده که یکی از آنها رنگی و دیگری سیاه و سفید است. البته در آنر ۸ رزولوشن هر دو حسگر ۱۲ مگاپیکسل بود، اما این بار دوربین سیاه و سفید مثل هوآوی پی ۱۰ و پی ۱۰ پلاس به ۲۰ مگاپیکسل ارتقاء یافته است.

هرچند در این محصول اقتصادی بر خلاف پرچمداران هوآوی از لنز های ساخته شده تحت نظارت شرکت آلمانی لایکا خبری نیست، اما جالب است بدانید آنر ۹ از نظر کیفیت عکس برداری به خوبی می تواند با پی ۱۰ و پی ۱۰ پلاس رقابت کند. اما پیش از پرداختن به کیفیت تصویر بد نیست امکانات نرم افزاری دوربین را مرور کنیم.

در آنر ۹ حالت های متنوعی برای تصویربرداری در اختیار دارید، حالت HDR، عکاسی سیاه و سفید با استفاده از سنسور اختصاصی، تصویر برداری در شرایط کم نور، نقاشی با نور، تنظیمات دستی، تایم لپس، صحنه آهسته، پانوراما، ساخت تصویر ۳ بعدی از صورت و موارد دیگر. در آنر ۹ امکان ثبت عکس های زنده (مشابه فایل گیف) هم وجود دارد. این تلفن هوشمند ضمناً قادر است مثل پرچمداران گران قیمت اخیر پرتره هایی با زمینه محو ثبت کند.

 

 

 

اما جذاب ترین عملکرد دوربین به امکان تغییر نقطه ی فوکوس پس از عکس برداری باز می گردد. وقتی حالت Wide aperture را فعال کنید، می توانید عکس را گرفته و بعداً در مورد اینکه فوکوس روی کدام قسمت باشد تصمیم گیری کنید. البته باید توجه داشته باشید که این کار به شکل نرم افزاری انجام می شود و کاملاً بدون نقص نیست، کما اینکه در موبایل های گران قیمت پرچمدار هم گاهی ایرادهایی در عملکرد محو سازی به چشم می خورد.

image

آنر ۹ قادر است به ۴ روش مختلف روی سوژه فوکوس کند تا برای عکاسی در هر شرایطی آماده باشد. PDAF یکی از روش های معمول در دوربین های DSLR است و در آن دستگاه با شناسایی نقاط تاریک و روشن و تفاوت کنتراست آنها، سوژه مقابل دوربین را تشخیص می دهد و روی آن تمرکز می کند. روش CDAF یا تشخیص کنتراست با ایجاد حرکت در لنز سوژه را واضح می کند و دقت بالایی دارد، اما از نظر سرعت نسبت به روش های دیگر کند تر است و برای عملکرد خود به نور مناسب احتیاج دارد.

در شرایط کم نور فوکوس خودکار لیزری به کار می آید که اولین بار در ال جی جی ۳ مورد استفاده قرار گرفته بود. در این روش با پرتاب لیزر و استفاده از بازتاب آن سوژه شناسایی و روی آن فوکوس می شود. در نهایت به فوکوس از طریق تشخیص عمق می رسیم که با استفاده از هر ۲ لنز دوربین با سرعت بالایی همانطور که از نامش بر می آید با شناسایی عمق تصویر، سوژه را شناسایی می کند.

این تلفن هوشمند به لطف تجهیزات پیشرفته ی خود در نور روز مثل بیشتر عکس های چشم نوازی ثبت می کند و به خوبی قادر است نظر شما را به عنوان یک تلفن هوشمند اقتصادی تامین کند. در آنر ۹ حسگر سیاه و سفید ۲۰ مگاپیکسلی عکس ها را ثبت می کند و از حسگر دوم ۱۲ مگاپیکسلی، برای ثبت رنگ ها و بیشتر کردن جزئیات تصویر استفاده می شود.

هوآوی در آنر ۹ هنگام عکس برداری در نور شب، میزان جذب نور را افزایش و نویز تصویر را نسبت به نسل قبلی کاهش داده است. آنر ۹ تلاش می کند نور زیادی ثبت کند و این موضوع باعث می شود نقاط نورانی در تصویر بیش از حد روشن و بدون جزئیات باشند، در حالی که نقاط تیره تقریباً بدون جزئیات هستند، اما این موضوع در سطح محصولات میان رده تعجب چندانی ندارد.

دوربین ۸ مگاپیکسلی جلوی بدنه هم عملکرد مناسبی دارد. رنگها پویا و نزدیک به واقعیت هستند و جزئیات تصویر کافی به نظر می رسد. این دوربین ضمناً قادر است مثل دوربین اصلی زمینه تصویر را برای ثبت سلفی های پرتره محو کند، اما مثل بسیاری محصولات دیگر اینجا هم کار به شکل کاملاً بدون نقص انجام نمی شود.

image

دوربین سلفی آنر ۹ علاوه بر این چهره شما را به شکل خودکار روتوش می کند که مقدار آن بسته به سلیقه شما با ۱۰ سطح مختلف روتوش می کند. در تصویر بالا این ویژگی روی درجه ۵ یا میانه قرار داشته است.

آنر ۹ ویدیوهای Full HD را با نرخ ۳۰ فریم در هر ثانیه ثبت می کند که در دنیای میان رده ها رقم معمولی است. این دوربین از نظر کیفیت نمره قبولی را دریافت می کند، اما گاهی اوقات در فوکوس کردن روی سوژه ضعیف ظاهر می شود.

در پایان از شما دعوت می کنیم نمونه عکس های ثبت شده با دوربین آنر ۹ را مشاهده فرمایید. ناگفته نماند که آنر ۹ به لطف داشتن ۲ لنز قادر است با وضوح بیشتری زوم کند و نمونه عکس با حداکثر زوم (۱۰ برابر) در گالری زیر قابل مشاهده است.

سخت افزار

بیشتر تولید کنندگان محصولات اقتصادی از چیپست های میان رده یا قدیمی اسنپدراگون در موبایل های خود استفاده می کنند، اما هوآوی چیپست ۱۶ نانومتری کایرین ۹۶۰ را برای آنر ۹ در نظر گرفته که توسط خودش طراحی و ساخته شده است. این چیپست ۸ هسته ای به ۴ هسته Cortex A73 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز مجهز است که برای پردازش های سنگین کاربرد دارند و ۴ هسته باقی مانده از نوع A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز و مصرف انرژی بهینه هستند. نکته ی جالب اینکه در پرچمدار هوآوی یعنی P10 همین چیپست با ۴ گیگابایت حافظه رم مورد استفاده قرار گرفته است اما در آنر ۹ شاهد ۶ گیگابایت حافظه رم هستیم. آنر ۹ با چنین ترکیبی یکی از قوی ترین میان رده های بازار است و در این سطح قیمت فقط وان پلاس ۵ می تواند از نظر قدرت سخت افزاری با آن رقابت کند.

قبلاً به شکل کامل در این مطلب به توان پردازش آنر ۹ پرداختیم و از تکرار آن صرف نظر می کنیم. در عوض بد نیست بدانید آنر ۹ به ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی مجهز است و در عین حال از کارت حافظه تا ۲۵۶ گیگابایت هم پشتیبانی می کند. البته جایگاه کارت حافظه با سیم کارت دوم یکسان است و برای استفاده باید یکی از آنها را انتخاب کنید. خوشبختانه در آنر ۹ هم مثل برخی پرچمداران اخیر هوآوی شاهد بازگشت فرستنده مادون قرمز هستیم این ویژگی مدتیست در بازار موبایل نایاب شده و امکان کنترل کردن لوازم خانگی با موبایل را ممکن می کند، موضوعی که برای برخی از کاربران در بازار میان رده ها اهمیت دارد.

حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشت آنر ۹ مثل محصولات قبلی هوآوی بسیار سریع و دقیق عمل می کند. شرکت سازنده روی حسگر بین ۸ تا ۱۶ لایه سرامیک قرار می دهد که با فناوری فلز پوشانی NCVM ساخته شده است. این لایه نه تنها در مقابل خط و خش مقاوم است، بلکه به خوبی اثر انگشت کاربر را به حسگر انتقال می دهد. اما نکته ی جذاب تر ماجرا اینکه هر بار برای باز کردن قفل دستگاه، اثر انگشت خود را با حسگر آنر ۹ اسکن کنید، دستگاه اطلاعات اسکن جدید را ثبت و به داده های قبلی اضافه می کند تا دقت تشخیص اثر انگشت کاربر بالا تر رود. به همین دلیل است که همیشه حسگر اثر انگشت موبایل های هوآوی با دقت و سرعت بالایی عمل می کنند، حتی در محصولات میان رده مثل این تلفن هوشمند.

کیفیت صدا

اسپیکر مونوی آنر ۹ در همکاری با Rainer Maillard ساخته شده است، تهیه کننده موسیقی کلاسیک که دریافت جایزه گرمی را هم در کارنامه ی خود دارد. به لطف این همکاری کیفیت پخش صدای اسپیکر به شکل محسوسی از نسل قبلی بهتر شده است. بلندی صدای اسپیکر آنر ۹ قابل توجه است و به خوبی می تواند فضاهای بزرگ و محیط های خارجی را پوشش دهد. آنر ۹ صدا را یکدست و قابل قبول پخش می کند، هرچند پیدا کردن بیس کوبنده در دنیای موبایل و خصوصاً موبایل های اقتصادی دور از ذهن است.

این تلفن هوشمند برای اولین بار به فناوری صدای Histen هوآوی مجهز شده که با استفاده از آن می توانید صدا را در هدفون خود با جلوه ای فراگیر و سه بعدی پخش کنید.

این فناوری ضمناً اکولایزر های متنوعی را برای سبک های مختلف موسیقی در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از آن می توانید پخش موسیقی را بر اساس سلیقه خود شخصی سازی کنید.

باتری

هوآوی در آنر ۹ ظرفیت باتری را به ۳۲۰۰ میلی آمپر ساعت افزایش داده است که از نسل قبلی ۲۰۰ میلی آمپر بیشتر است. موبایل جدید با این رقم بر اساس بررسی ما می تواند با هر شارژ تا ۸ ساعت کاربر را برای استفاده ترکیبی شامل مرور وب و پخش ویدیو همراهی کند. این رقم از نسل قبلی کمی پایین تر است و احتمالاً به استفاده در چیپست قدرتمند پرچمدار در آنر ۹ مربوط می شود.

اما با این وجود می توان گفت این تلفن هوشمند به راحتی می تواند حداقل یک روز کامل را با شما همراهی کند و از این نظر نزدیک به محصولات گران قیمتی از جمله گلکسی اس ۸ و هوآوی پی ۱۰ پلاس قرار می گیرد. آنر ضمناً به لطف شارژ 9V2A از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می کند. ظرف نیم ساعت ۴۰ درصد و ظرف ۴۵ دقیقه نیمی از باتری این تلفن هوشمند شارژ می شود و تکمیل ظرفیت باتری در مجموع به ۱۰۰ دقیقه زمان نیاز دارد. اما در آنر ۹ خبری از شارژ بی سیم نیست، قابلیتی که چندان هم در سطح محصولات اقتصادی فراگیر به حساب نمی آید.

جمع بندی

پرچمدار سری آنر در سالهای اخیر به مرور بهتر و بهتر شده و حالا آنر ۹ به عنوان جدید ترین محصول، از نظر توان سخت افزاری با پرچمدار هوآوی یعنی P10 (بررسی دیجیاتو) چندان متفاوت نیست. این تلفن هوشمند در عین حال محصولی جوان پسند است و بدنه شیشه ای زیبایی دارد. آنر ۹ به لطف ابعاد ۵.۱۵ اینچی و طراحی خود ارگونومی مناسبی دارد و یکی از خوش دست های بازار به حساب می آید.

دوربین دوگانه آنر ۹ می تواند شما را راضی کند و کیفیت پخش اسپیکر دستگاه مناسب است. پرچمدار جدید سری آنر با هر شارژ حداقل یک روز کاربر را همراهی می کند و یادگیری ماشینی باعث می شود دستگاه تا ۱۸ ماه مثل روز اول سریع باشد. عمده ترین نقاط ضعف دستگاه به لیز بودن بیش از حد و جذب اثر انگشت روی بدنه شیشه ای باز می گردد. بدنه دستگاه هم در مقابل آب مقاوم نیست، هرچند این ویژگی هنوز هم در سطح میان رده کاملاً فراگیر نیست و نمی توان آن را با قطعیت نقطه ضعف به حساب آورد.

اما بی تردید آنر ۹ با این ویژگی ها در سطح قیمت خود یکی از بهترین های بازار است و با نصف قیمت پرچمداران روز، از توان پردازش بالا، طراحی زیبا و امکانات متوعی بهره می برد.

مزایا
  • توان پردازش عالی
  • فرستنده مادون قرمز
  • طراحی زیبا و ارگونومی مناسب
  • عملکرد قابل قبول دوربین
  • کیفیت مناسب اسپیکر
معایب
  • جذب اثر انگشت و لیز بودن بدنه
  • عمر باتری کمتر نسبت به نسل قبلی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • مجتبی سامری
    مجتبی سامری | ۲۳ آذر ۱۳۹۶

    توی ایران این گوشی حسابی روش گمرکی میاد

  • hootan eskandari
    hootan eskandari | ۲۳ آذر ۱۳۹۶

    طوری نوشتین در این سطح قیمت انگار خیلی ارزون محسوب میشه، دو میلیون تومان وجه رایج مملکت کاملا در سطح پرچمداران هستش نه میان‌رده‌ها

  • Reza Gamer
    Reza Gamer | ۲۳ آذر ۱۳۹۶

    خسته نباشید. عالی بود

  • shahab azimi
    shahab azimi | ۲۲ آذر ۱۳۹۶

    نمیگم طراحی بدنش شبیه نوت5. چونکه خود نوت5ه با تمام جزئیات

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی