ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیر سابق فیسبوک: شبکه‌های مجازی ارتباطات مدنی را نابود می‌کنند

«چامات پالیهاپیتیا» (Chamath Palihapitiya) یکی از مدیران اجرایی سابق فیسبوک اخیراً در مورد صدماتی که شبکه های اجتماعی مجازی به جوامع مدنی وارد می کنند، اظهار نظر کرد است. پالیهاپیتیا که در سال 2007 به ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۱۷:۴۵

«چامات پالیهاپیتیا» (Chamath Palihapitiya) یکی از مدیران اجرایی سابق فیسبوک اخیراً در مورد صدماتی که شبکه های اجتماعی مجازی به جوامع مدنی وارد می کنند، اظهار نظر کرد است.

پالیهاپیتیا که در سال 2007 به فیسبوک پیوست و به عنوان معاون مدیر بخش افزایش کاربران مشغول به کار شد اخیراً در سخنرانی برای فارغ التحصیلان دانشگاه استنفورد اعلام کرد از اینکه به فیسبوک کمک کرده به شدت احساس گناه می کند.

او گفت که معتقد است آنها (در فیسبوک) ابزاری را توسعه دادند که روابط اجتماعی را از اساس نابود می کند. البته عقاید او تنها در مورد فیسبوک نیست؛ بلکه به سایر اکوسیستم های آنلاین نیز اشاره دارد.

او در مورد تعاملات آنلاین با استفاده از لایک ، قلب (مثلاً در اینستاگرام) و امثال آنها گفته:

«چرخه بازخوردهایی که [توسط شبکه های اجتماعی] بر اساس دوپامین (هورمونی که مهم‌ترین نقش را در ایجاد لذت و پاداش دارد) هدایت می شوند، نحوه عملکرد جوامع را هدف قرار می دهند».

به اعتقاد او شبکه های اجتماعی مجازی، گفتگوهای مدنی و همکاری افراد با یکدیگر را نابود می کنند و همچنین موجب اطلاع رسانی غلط و نشر اکاذیب می شوند. او معتقد است این مشکل محدود به آمریکا نیست و تمامی کشورهای جهان از آن متأثر شده اند. این مدیر سابق همچنین به استفاده بسیار محدود خود از فیسبوک اشاره کرده و گفته که حتی به فرزندان خود اجازه استفاده از این شبکه اجتماعی را نمی دهد.

پالیهاپیتیا اکنون کمپانی خود را اداره می کند و در زمینه های سلامت و آموزش سرمایه گذاری می نماید.

«شان پارکر» (Sean Parker) یکی از موسسین فیسبوک و از نخستین مدیران ارشد آن نیز پیشتر گفته بود که بنیانگذاران این وبسایت از ابتدا می دانستند که فیسبوک می تواند با بهره گیری از برخی ضعف های روانشناختی انسان ها به چیزی اعتیادآور تبدیل شود.

همچنین «آنتونیو گارسیا مارتینز» (Antonio Garcia-Martinez)، مدیر محصول این کمپانی نیز قبلاً اعلام کرده بود فیسبوک در مورد قابلیت های خود دروغ می گوید تا بتواند با اطلاعاتی که از کاربران جمع آوری می کند، در میان افراد نفوذ کرده و بر آنها تأثیر بگذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • ABCD EFGH
    ABCD EFGH | ۲۱ آذر ۱۳۹۶

    صد ساله که داریم میگیم، کی می خواید آدم شید؟ با این کاراتون انتظار پیشرفت تو جامعه مون رو نداشته باشید.

  • جگوار
    جگوار | ۲۱ آذر ۱۳۹۶

    هر چی ما توی جمع دوستان و آشنایان میگفتیم، اون عقده ایهای کمبود دار میگفتن هر کی از این چیزا دوری کنه منزوی و عقب افتادست!!!
    حالا یکی یکی آقایون بنیانگذار خودشون دارن اعتراف میکنن.
    جالبه!!!

    • ali Croft
      ali Croft | ۲۱ آذر ۱۳۹۶

      من با آقای بنیانگذار مخالفم D:

مطالب پیشنهادی